Stocznie, Statki

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) dywersyfikuje działalność. Pisaliśmy o odbywających się tam przeładunkach elementów elektrowni wiatrowych (głównie wież i łopat śmigieł). W BCT przeładowywana jest również m.in. stal.

Na nabrzeżu BCT, poza cumującymi tam pojemnikowcami, od jakiegoś czasu spotyka się małe statki - kabotażowce przywożące stal w zwojach (kręgach). Ostatnio zaś pojawiła się większa jednostka z podobnym ładunkiem - masowiec udźwigowiony Hua Rong 1 z Bilbao w Hiszpanii.

Przybył wczoraj, 13 marca około południa i zacumował przy nab. Helskim. Zostawi w BCT około 10 700 ton stali walcowanej w kręgach (1190 zwojów). Jego rozładunek zakończy się najprawdopodobniej jutro rano.

Hua Rong 1 to nowy, udźwigowiony masowiec supramax zbudowany w Chinach i należący do chińskiego armatora. Legitymuje się pojemnością brutto 32 987 jednostek i nośnością 57 000 ton. Przekazany został do eksploatacji w zeszłym roku przez stocznię Zhejiang Zhenghe Shipbuilding z Zhoushan w Chinach. Armatorem zarządzającym statku jest Shunhe Shipping z Qingdao w Chinach, a właścicielem - Qingdao Shipping, również z Qingdao. Obsługą agencyjną zajmuje się GAC (Poland) Ltd.

Czytaj także: Rekordowy ładunek elementów farm wiatrowych

W najbliższym czasie w gdyńskim porcie spodziewany jest kolejny duży masowiec - klasy cape-size - Mona Pegasus. Choć nie pobije rekordu wielkości masowca z ładunkiem obsługiwanego w Gdyni, który należy do statku Linda Fortune (180 242 ton nośności), ustanowi inny rekord. Przywiezie największą dotąd, jednostatkową porcję ładunku węgla rozładowywaną w gdyńskim porcie. W ładowniach zmierzającego do Gdyni Mona Pegasus, znajdują się 102 tysiące ton węgla przeznaczonego do rozładunku w Morskim Terminalu Masowym Gdynia (MTMG).

Czytaj także: Duże masowce w Gdyni

Mona Pegasus wiezie węgiel z Australii, z dwóch kopalni. Część ładunku statek pozostawił we Flushing (Vlissingen), w Holandii. W Gdyni spodziewany jest wstępnie 16 marca rano lub przed południem. Odbiorcą węgla przywiezionego do Gdyni prawie w całości jest Arcelor Mittal. 

Jak poinformował nas Andrzej Grubalski, specjalista ds. marketingu Morskiego Terminalu Masowego Gdynia, 102 000 ton węgla przywiezione w ładowniach Mona Pegasus rozładowane będzie w niecałe pięć dni (spodziewana średnia dobowa rata przeładunkowa wynieść ma 22 500 ton), przy pomocy min pięciu dźwigów. Statek na wejściu będzie miał zanurzenie 12,90 m. Rozładowywany ma być przy nabrzeżu Holenderskim i nabrzeżu Szwedzkim MTMG.

Mona Pegasus charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 87 363 jedn., nośnością 172 571 ton, długością całkowitą 289 m, szerokością 45 m, wysokością boczną 24,10 m i zanurzeniem 17,81 m. Statek zbudowano w 2000 r. w stoczni NKK Tsu Works w japońskim Tsu. Armatorem jest Toyo Sangyo z Imabari w Japonii.

PioSta

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Alfvanbeem / Wikimedia Commons

+3 Uwaga do Redaktorów
Używając skrótów BCT , MTMG...NNK..i wielekroć wielu innych stwarzacie Panowie sytuację ,że tekst może być zrozumiały ludziom z branży a przecież PM ma służyć-tak to służba- UPOWSZECHNIANIU informacji o sprawach morskich w szerokim tego terminu znaczeniu...Z poważaniem W O-B / podpis w stosowanej konwencji...proszę jako żart widzieć../
14 marzec 2013 : 11:09 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.946 4.0258
EUR 4.2473 4.3331
CHF 4.3493 4.4371
GBP 4.9319 5.0315

Newsletter