Stocznie, Statki

Smit Panther jest pierwszym terminalowo-eskortowym holownikiem Damen ASD Tug 3213 i jednym z holowników terminalowych dysponujących największą mocą na świecie (wśród holowników o takich samych gabarytach jest najsilniejszy).

Po wprowadzeniu do eksploatacji, stał się częścią floty czterech jednostek (pozostałe są innego typu) pracujących w joint venture holenderskiego operatora Smit i włoskich Adriatic Towage Srl oraz Rimorchiatori Riuniti Panfido Srl. Bazują one w porcie Chioggia, na południowym krańcu Laguny Weneckiej.

Spółka joint venture Smit-Adriatic-Panfido posiada 25-letni kontrakt na obsługę holowniczą i eskortową statków zawijających do nowego terminalu odbiorczego i regazyfkacyjnego Adriatic LNG. Jest to terminal offshore, nieosłonięty, usytuowany 9 Mm od wybrzeża Porto Levante - pierwszy w świecie terminal przeładunkowy LNG oparty na tzw. „gravity base structure” (jak posadowione żelbetowe platformy wydobywcze) - konstrukcji o wymiarach 47 (wys.) ´88 ´180 m. Terminal zarządzany jest przez Qatar Terminal Limited - spółkę córkę konsorcjum Qatar Petroleum, ExxonMobil Italiana Gas i Edison.

Projekt ASD Tug 3213 jest odpowiedzią na rosnące wymagania wobec holowników, szczególnie przeznaczonych do obsługi rosnącej liczby terminali LNG. Potrzebne są tam zaawansowane holowniki terminalowe o dużej mocy, zdolne do obsługi nowych generacji największych gazowców LNG, a także ruchu zwykłych zbiornikowców, na wodach nieosłoniętych i w zróżnicowanych warunkach. Przy projektowaniu typu 3213 wykorzystano zarówno uwagi od potencjalnych armatorów, jak i wyniki programu naukowo-badawczego MARIN „Safe Tug” holenderskiego ośrodka badawczo-rozwojowego MARIN Research Institute, zajmującego się m.in. badaniami modelowymi, do którego przyłączyły się zarówno Damen, jak i Smit.

Holowniki serii 3213 mają wiele cech umożliwiających im pracę w trudnych warunkach pogodowych i przy dużych obciążeniach dynamicznych (odnosi się to np. do specjalnie skonfigurowanych wciągarek holowniczych, wzmocnionej konstrukcji kadłuba, etc.). Wszystkie cztery holowniki wprowadzone do eksploatacji w barwach Smita - Smit Panther, Smit Jaguar, Smit Cheetah i Smit Tiger zbudowane zostały w wietnamskiej stoczni Song Cam w Hajfongu. Pozostałe, poza „Panterą”, jednostki z serii zatrudnione zostaną najprawdopodobniej w Rotterdamie.

Holownik Damena typu 3213 charakteryzuje się podwyższoną dziobówką, dużą (głęboką) stępką skrzyniową i wyraźnym wzniosem pokładu w tylnym rejonie kadłuba, podwyższającym wolną burtę na „otwartej” rufie. To poprawia zachowanie holownika przy ruchu „stern first” (rufą do przodu) ograniczając wchodzenie wody na pokład rufowy przy większych prędkościach. Kształt kadłuba na nowych holownikach, w porównaniu do dotychczasowych, najpopularniejszych holowników ASD projektów Damena, wyróżnia się zwiększoną pełnotliwością w przedniej części kadłuba (dziób jest „pełniejszy”).

Operacje holownicze w słabo osłoniętych terminalach wymagają od holowników wysokiego standardu zastosowanych odbojnic, by wyeliminować obawę o uszkodzenia statku lub holownika w szybko zmieniających się warunkach i przy stosowaniu dynamicznych manewrów „push-pull”. Na Smit Panther masywny odbijacz dziobowy, wykonany z odlewanych pionowych sekcji w kształcie litery „W”, zaprojektowany został tak, by rozkładać duże siły na jak najszerszym obszarze konstrukcji statków: pchającego i pchanego. By uniknąć zbyt dużego tarcia podczas pchania burty statku w warunkach dużego falowania, zaprojektowano system „smarowania” dziobowego odbijacza z dwiema dyszami, zamontowanymi na pachole holowniczym z przewłoką, spryskującymi dobijacz w razie potrzeby wodą. Wszystkie nadburcia mają konstrukcję zamkniętą (skrzyniową), co daje im dodatkową wytrzymałość i ułatwia konserwację i utrzymanie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter