Stocznie, Statki

Wciągarka dziobowa:główna wciągarka holownicza używana przy obsłudze manewrowej statków w portach i na terminalach oraz przy operacjach holowniczo-eskortowych, kontrolowana ze sterówki (z pre-programowalnymi nastawami długości liny i siły uciągu), kombinowana wciągarka holowniczo-kotwiczna-hydrauliczna, dwubębnowa, z głowicą do lin cumowniczych, dwuprędkościowa, o uciągu na hamulcu 320 t, uciągu 120 t / 80 t (na pierwszej warstwie) przy wydawaniu / wybieraniu liny, wyposażona w dwie 150 m liny z włókien o wysokiej wytrzymałości, o średnicy 104 mm, wciągarka prod. Rolls-Royce Marine.

Wciągarka rufowa:używana do holowania przez rufę w portach i w holowaniach morskich, umieszczona w częściowo osłoniętym rejonie, pomiędzy kominami, jednobębnowa, hydrauliczna, dwuprędkościowa, o uciągu na hamulcu 320 t i uciągu 80 t przy wybieraniu liny z prędkością 80 m / min., wyposażona w stalową 1000-metrową linę o średnicy 56 mm;

Inne urządzenia pokładowe i elementy konstrukcyjne: kabestan 5 t,hak holowniczy szybkiego uwalniania Mampaey o DOR 100 t, składany, teleskopowy żuraw pokładowy Heila HLM 10-25 o DOR 3,6 t przy wysięgu 2,74 m i 1,1 t przy 7,84 m; na rufie zaplanowano m.in. 3-metrowej szerokości i średnicy 1,2 m rolkę (np. do operacji na kotwicach jednostek trzecich) o DOR 126 ton; dziobowy pachoł holowniczy / przewłoka - DOR 300 t; narażone na wycieranie linami holowniczymi i rdzewienie powierzchnie dziobowego pachoła / przewłoki holowniczej oraz dziobowego nadburcia wykonane są, dla ochrony liny holowniczej, ze stali nierdzewnej.

Silniki napędu głównego: dwa silniki wysokoprężne Caterpillar C280-8/MC, czterosuwowe, o układzie liniowym cylindrów, ośmiocylindrowe (280 ´300 mm), o łącznej mocy 7268 KM (5420 kW) przy 1000 obr./min. spełniające wymogi IMO Tier 2 dotyczące emisji, wchodzące w życie w 2011 r.; silniki startowane sprężonym powietrzem, chłodzone przy pomocy skrzyniowych wymienników ciepła NRF; w przedniej części każdego z silników zamontowane są przekładnie Kumera-Norgear, poprzez które napędzane są pompy głównego systemu ppoż. (o wydajności po 1400 m3/h każda), prod. Kvaerner i pompy hydrauliczne „power-packów” napędzających urządzenia pokładowe.

Siłownia:wyposażona w wydajny system wentylacji (wymiana powietrza 80 000 m3/h), z wejściem przez małe, izolowane akustycznie pomieszczenie głównej rozdzielnicy elektrycznej; automatyka siłowniana Praxis dla systemu elektro-energetycznego i sondowania zbiorników oraz Allen-Bradley dla silników napędu głównego.

Zbiorniki:pojemność zbiorników paliwowych (diesel) - 173 t (200 m3), zbiorniki na środek pianotwórczy 14,3 m3, dyspersant 3m3, olej smarny 10,7 m3, zęzy 4,9 m3, olej przechodzony 4,9 m3.

Silniki pomocnicze / elektrownia okrętowa:dwa zespoły prądotwórcze Caterpillar C9TA o mocy 188kVA (MCR 296 kW, 400 V, 50 Hz), umieszczone w siłowni.

Pędniki:pędniki azymutalne typu Rolls-Royce US 285, prod. Rolls-Royce, napędzane poprzez linię wałów z przekładnią kardanową, ze śrubami nastawnymi o średnicy 3000 mm, 215 obr./min.

Osiągi:duża moc i pędniki azymutalne zapewniają holownikowi imponujące osiągi oraz znakomite własności manewrowe z szybką i precyzyjną kontrolą ruchów; prędkość eksploatacyjna określona jest na 12,50 w, natomiast na próbach holownik wykazał się uciągiem na palu rzędu 94,7 t przy holowaniu w przód („przez rufę”) i 88,9 przy uciągu wstecz; w przypadku prędkości przy pływaniu swobodnym - ważnego parametru dla holownika eskortowego - uzyskano wynik 14,3 węzłów do przodu i 14 w. w ruchu „stern first”; przyspieszenie od 0 do 14,3 węzłów holownik osiąga w kilkanaście sekund, a „crash stop” (hamowanie awaryjne) wykonane może być na odległości nieco krótszej od długości holownika, natomiast obrót w miejscu o 360° zajmuje mu 10 sekund.

Sterówka:obszerna, z dużymi oknami i bardzo dobrą widocznością dookolną, z dwoma stanowiskami dla kapitana (dla ruchu naprzód i rufą do przodu), z panelami sterowniczymi w tradycyjnym stylu i standardzie jak dla budowanych dotąd holowników ASD Damena, co ułatwia użytkownikom szybkie oswojenie się z holownikiem nowego typu i naukę jego prowadzenia.

Urządzenia ppoż.: dwa, zamontowane przed nadbudówką, na wysokości pokładu sterówki, zdalnie sterowanekrótkie monitory wodne, o wydajności po 1200 m3/h (woda/piana), prod. Alco; dysze zraszania do ochrony własnej holownika na pokładzie i nadbudówce.

Elektronika (nawigacja i komunikacja): urządzenia komunikacyjnedla standardu GMDSS Area 3, dwa radary Furuno, kompas satelitarny, GPS, echo-sonda, auto-pilot, log, dwa terminale Inmarsat C, Navtex, radiotelefony VHF.

Pomieszczenia załogi:ogrzewane i w pełni klimatyzowane, z miejscami dla maks. 9 osób, w trzech jedno- i trzech dwuosobowych kabinach (wg innych źródeł 13 osób w 8 kabinach), spora mesa, dobrze wyposażona kuchnia, magazynek na suchy prowiant i chłodnia.

Klasyfikacja:Lloyd's Register; Notacja klasy: 100A1 Escort Tug +LMC, UMS, Fire Fighting Ship 1 (2400m/h) with waterspray.

Wymiary i inne główne parametry:długość całkowita 32,14 m, długość między pionami 31,64 m, szerokość maksymalna 13,29 m, szerokość konstrukcyjna 12,50 m, zanurzenie 3,97 m, wysokość boczna 5,40 m (wg innych źródeł 5,50), wyporność 923 t (1035 według innych źródeł), nośność 260 t, tonaż pojemnościowy brutto (GT) 484, tonaż pojemnościowy netto (NT) 484.

Piotr B. Stareńczak

Zdjęcia: Damen

Jednostki bliźniacze

W październiku 2009 roku zamówionych lub w budowie (poza pierwszą czwórką „kotów” dla Smita) było jeszcze 10 holowników nowego typu ASD Tug 3213, m.in. cztery dla Lamnalco Group, ze spodziewanym terminem dostawy w roku 2010.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter