Porty, logistyka

Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskiego konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego 9 listopada br. spotkali się z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia. W jego trakcie prezydent przedstawił ogólne informacje na temat miasta, specyfiki jego głównych obszarów oraz potrzeb mieszkańców.

Prezydent podkreślił pozytywny stosunek do inwestora terminalu kontenerowego. Poinformował także o oczekiwaniach gminy wobec niego. Te samorząd przedstawił w piśmie do pełnomocnika zarządu ds. terminala kontenerowego ZMPSiŚ z dnia 21 kwietnia 2020 roku. Znalazły się w nim m.in. takie zadania, jak zaopatrzenie terminala i miasta w wodę pitną z ujęcia „Kodrąbek”, czy budowa kąpieliska na Warszowie z drogami dojazdowymi i pełnym zapleczem.

Przedstawiciele Konsorcjum zaprezentowali profil Konsorcjum, zakres działania firm wchodzących w jego skład oraz zamiary inwestycyjne. Omówiona została również koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, czyli w znakomitej lokalizacji takiego terminalu w regionie North Range, który obecnie rozciąga się od portu Le Havre do Gdańska, oraz sytuacja na bałtyckim rynku kontenerowym i perspektywy rozwoju tego rynku.

Uczestnicy spotkania zgodnie podkreśli potrzebę rozwijania dialogu pomiędzy stronami, tak by wypracować wzajemne zaufanie i wzmacniać społeczną akceptację dla portowej inwestycji. Tym bardziej, że inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln Euro. Rozmówcy omówili ogólny harmonogram inwestycji oraz działania planowane w najbliższym czasie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA stworzył ogólne ramy idei głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, która będzie jednak realizowana przez prywatnego inwestora, zgodnie z jego koncepcją. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie. Zgodnie z tym planem wybrany inwestor ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum wyłonionym na drodze publicznego postępowania, składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.

Trzy miesiące później ZMPSiŚ otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.

Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu kontenerowego, który w fazie działalności eksploatacyjnej nie generuje znaczącego obciążenia dla środowiska a z racji lokalizacji jego wpływ na otoczenie i środowisko naturalne będzie ograniczone do minimum. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu. Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z drogą ekspresową S3 również omijają osiedla mieszkalne.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Klienci terminalu będą mogli również w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu.

rel (ZMPSiŚ SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter