Porty, logistyka

CSCL Globe to pierwszy statek o pojemności 19.100 TEU jaki był odprawiany w dniach 13-15 stycznia br. w hamburskim porcie. Ten jeden z  największych kontenerowców na świecie obsługuje serwis liniowy na szlaku pomiędzy Europą a Azją. Chiny w tym roku ugruntują swoją pozycję najbardziej znaczącego partnera handlowego Hamburga w przewozach kontenerowych. Po zakończeniu szacowania wyników przeładunku w roku 2014 Hafen Hamburg Marketing jest przekonany, że poziom 3 milionów TEU w przewozach kontenerowych z Chinami jest możliwy do osiągnięcia.

400 m długości i 59 metrów szerokości oraz zanurzenie pod pełnym obciążeniem wynoszące16 metrów – te dane charakteryzują nowego kontenerowego giganta mórz CSCL Globe. Dzięki pojemności 19.100 TEU ta najnowsza jednostka China Shipping Container Lines jest jednym z największych kontenerowców na świecie. W przyszłym roku stocznia Hyundai Heavy Industriers w Korei Południowej dostarczy jeszcze cztery siostrzane statki CSCL Globe. Przy terminalu Eurogate Container Terminal Hamburg statek wyładuje i załaduje około 11.000 TEU.

„Liczymy w przyszłych latach na dalszy wzrost w przewozach Azja – Europa i chcemy dalej powiększać nasze udziały w rynku na tym szlaku. Port Hamburg ma dla nas kluczowe znaczenie jako brama dla ładunków lokalnych oraz jako hub transhipmentowy – aktualnie jesteśmy w tygodniu obecni w Hamburgu z dwoma własnymi i dwoma czarterowanymi serwisami”, powiedział Niels Harnack, szef China Shipping Agency (Germany) GmbH przy okazji pierwszego zacumowania CSCL Globe przy terminalu Eurogate w Hamburgu. Podkreślił jednocześnie, że pogłębienie toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby jest pilnie konieczne, aby łańcuchy transportowe mogły być jeszcze efektywniej ukszłtałowane. „Ponieważ nasze nowe statki ze względu na ograniczenia zanurzenia nie mogą żeglować po Łabie w pełni załadowane, musimy część ładunku pozostawić w Rotterdamie. Musimy stąd nasz serwis liniowy tak zorganizować, że do Rotterdamu zawijamy dwukrotnie”, stwierdził Harnack. Zwiększając zanurzenie o jeden metr, statki kontenerowe wielkości CSCL Globe mogą przewieźć ponad 1000 TEU więcej. Serwis AEX-1, w którym eksploatowany jest CSCL Globe, oferuje zawinięcia do następujących portów: Tianjin, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Nansha, Yantian, Singapur, Port Kelang, Felixstowe, Rotterdam, Hamburg i Zeebrügge.

Hamburg jest dla Chin w handlu zagranicznym bramą do Europy

W przewozach kontenerowych dominują w Hamburgu kontenery, które są importowane i eksportowane przez ten największy niemiecki port z lub do Chin. Niemal każdy co trzeci kontener, który zostaje przeładowany w Hamburgu, przypływa z Chin lub też rozpoczyna swoją podróż do Chin. „Po zakończeniu szacowania wyników przeładunku portu w roku 2014 zakładamy, że możliwe jest osiągnięcie poziomu 3 milionów TEU”, prognozuje członek zarządu Hafen Hamburg Marketing Axel Mattern. Z łącznie 2,3 milionami TEU w przewozach między Chinami a Hamburgiem w pierwszych 9 miesiącach roku 2014 odnotowano znaczący wzrost w wysokości 12,8 procent. Wśród najczęściej przewożonych grup ładunkowych znajdują się zarówno po stronie importu jak i eksportu artykuły spożywcze, produkty spożywcze, maszyny i wyposażenie jak również urządzenia AGD, wyroby z drewna, papier, tektura i artykuły drukarskie, jak również metale i wyroby metalowe.

„Dlaszy wzrost przewozów kontenerowych i eksploatacji szczególnie wielkich statków kontenerowych w przewozach w relacji z Chinami dramatycznie uwidacznia, że my nie możemy już dłużej zwlekać z pogłębieniem dolnej i zewnętrznej Łaby. Pogłębienie koryta rzeki musi koniecznie rozpocząć się w 2015 roku”, apeluje Mattern. Z okazji pierwszego zawinięcia CSCL Globe do Hamburga wiceprezydent China Shipping Yu Zenggang stwiedził z przekonaniem, że zarówno pogłębienie toru wodnego Łaby jak i powiększenie obrotnicy w porcie przy Waltershof do 600 metrów zostanie zrealizowane. „ Te istotne szczególnie z puktu widzenia wielkich statków kontenerowych inwestycje mają wielkie znaczenie dla naszych klientów, którzy operują w porcie Hamburg”, stwiedził Yu Zenggang.

To, że handel zagraniczny z Chinami w Hamburgu jest szczególnie mocno zakorzeniony, potwierdza obok dominujących relacji w przeładunku także liczba ponad 500 chińskich przedsiębiorstw, ktróre dotychczas w tym hanzeatyckim mieście zostało zarejestrowanych w rejestrze handlowym. Do tego dochodzi ponad 700 hamburskich przedsiębiorstw, które utrzymują kontakty handlowe z Chinami a spośród których około 140 firm jest obecnych w Republice Ludowej z własnym oddziałem, przedstawicielstwem handlowym lub zakładem. Hafen Hamburg Marketing ma własne przedstawicielstwo portowe w Shanghaju oraz w Hongkongu.

REL/Port Hamburg
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9643 4.0443
EUR 4.2619 4.3481
CHF 4.3643 4.4525
GBP 4.9462 5.0462

Newsletter