Żegluga

Rada Ministrów na dzisiejszym posiedzeniu przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Przypomnijmy, iż projekt był przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 12 maja br. Dzień później dokument został przekazany pod obrady najbliższego posiedzenia rządu.

Decyzja Rady Ministrów oznacza zapewnienie funduszy na realizację inwestycji. Program określa m.in. sposób przygotowania i realizacji kanału żeglugowego w latach 2016–2022 oraz koszty w latach 2017-2022. Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.

Inwestycja obejmuje: budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę toru wodnego od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacji kanału, modernizację wejścia do Portu Elbląg – na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie.

Zasadniczym celem przedsięwzięcia jest zapewnienie i poprawa bezpieczeństwa i obronności państwa i regionu oraz umożliwienie wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez wybudowanie drogi wodnej, zapewniającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga, morskiego portu Unii Europejskiej.

- Zrównoważony rozwój Elbląga i regionu Zalewu Wiślanego wymaga rozwiązania sprawy dostępności do Bałtyku zarówno portu Elbląg, jak i całego akwenu – podkreśla Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Brak swobodnego połączenia akwenu z Morzem Bałtyckim, które w całości podlegałoby polskiej jurysdykcji, stanowi zasadniczy czynnik ograniczający możliwość rozwoju na obszarze gmin sąsiadujących bezpośrednio lub pośrednio z Zalewem Wiślanym.

Program ma charakter finansowy i nie podlega strategicznej ocenie oddziaływania
na środowisko. Wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem
na obszary Natura 2000, zostaną uwzględnione w raportach środowiskowych przygotowywanych dla poszczególnych przedsięwzięć ujętych w programie realizacji inwestycji.

rel (MGMiŻŚ)

-1 Kasa w bloto
Ten projekt nie ma sensu! Za pieniadze podatnikow i Uni buduje sie bzdure dla paru bogaczy w wypasionych jachtach, ktorym za daleko jest wplywac na Zalew przez Szkarpawe. Port w Elblagu jest i pozostanie fikcja. Zalosny przyklad jak politycy i lobbysci marnuja nasze pieniadze.
25 maj 2016 : 06:00 Ziutek | Zgłoś
+2 jachty
Ciekawe pytanie jest, jak zabezpieczą faunę i florę zalewu i jezior mazurskich przed zrzutami zanieczyszczeń z dużej liczby jednostek pływających. Tu szybko zrobi się szambo. Jak zjeść rybę z tych akwenów wiedząc, że mogła odżywiać się kałem uczestników rejsu jachtem ?
25 maj 2016 : 22:01 fajne są | Zgłoś
0 hm
Czy miasto Kaliningrad ma oczyszczalnię ścieków?
26 maj 2016 : 16:26 von zadon | Zgłoś
0 4 paski
Jezeli juz budowac to do glebokosci min 10m tak aby zanurzenie statkow moglo dochodzic do 9.1 m.

5 m glegokosci umozliwia zegulge do zanurzenia 4.1m czyli srakophaje w balascie.

wiec jak juz cos robic to porzadnie albo wogole a jachtem to lepiej sobie poplywac po zalwie i nie zawrac dupy profesjonalnej zegludze
26 maj 2016 : 09:48 kurat | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter