Żegluga

Złożyliśmy odwołanie od decyzji ws. zamknięcia śluzy w Brzegu Dolnym do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi, w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl, Piotr Stachura, rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

We wtorek rano zamknięta została, do odwołania, śluza w Brzegu Dolnym, na 281. kilometrze Odry. Decyzja ta, podjęta przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w dużej mierze sparaliżowała żeglugę na Odrze. Problem dotyczy nie tylko transportów biznesowych, które nie mogą przeprawić się przez śluzę. Utknął przed nią także, płynący w górę Odry, lodołamacz „Borsuk”, który ma tej zimy pełnić służbę we Wrocławskim Węźle Wodnym.

Portal RynekInfrastruktury dotarł do pisma Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, z którego wynika, że kontrole stanu technicznego śluzy przeprowadzane były dwukrotnie. We wrześniu 2014 r. dokonana została pierwsza kontrola, która ustaliła uszkodzenia mogące stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i mienia. W efekcie tej kontroli, w październiku zostało skierowane pismo do RZGW Wrocław nakazujące usunięcie tych zagrożeń. Kolejna kontrola, przeprowadzona 13 listopada, stwierdziła, że działania te nie zostały zrealizowane. W efekcie, DWINB zakazał RZGW użytkowania wrót wsporczych dolnych (co w praktyce równa się zamknięciu śluzy) i nakazał ich wymianę do 31 grudnia br. Z treścią pisma można się zapoznać tutaj.

Na nasze pytania zarówno o skutki tego pisma, jak i o całą sytuację związaną ze śluzą w Brzegu Dln, odpowiedział Piotr Stachura, rzecznik RZGW Wrocław.

Paweł Rydzyński: Jaka jest przyczyna decyzji o zamknięciu śluzy?

Piotr Stachura: O zamknięciu śluzy żeglugowej Stopnia Wodnego Brzeg Dolny nie zadecydował samodzielnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Konieczność czasowego wyłączenia tej śluzy z eksploatacji jest spowodowana decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu, który pismem z dnia 20 listopada 2014 r. zakazał nam użytkowania śluzy oraz nakazał wymianę wsporczych dolnych wrót śluzy do 31 grudnia. WINB argumentuje swoją decyzję „uszkodzeniami wrót dolnych” oraz „nieodpowiednim stanem technicznym śluzy”. Decyzja została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, czyli podlega bezzwłocznemu wykonaniu. Dotarła do nas w formie pisemnej 26 listopada. Dwa dni później otrzymaliśmy kolejne pismo WINB, tym razem postanowienie nakazujące nam „przedłożenie ekspertyzy stanu technicznego śluzy na stopniu Brzeg Dolny”, również do 31 grudnia br. Zarówno wymiana wrót, jak i wykonanie szczegółowej ekspertyzy do końca tego roku jest absolutnie nierealne. Narzucone w obu przypadkach terminy wykluczają możliwość realizacji nakazanych zadań. Zamówienie produkcji i montaż nowych wrót proces co najmniej 4-5 miesięczny, a wykonanie dokładnej ekspertyzy wymaga ok. 3 miesięcy. Co więcej, ocena stanu technicznego śluzy jest subiektywna i nie została należycie uargumentowana. WINB nie wskazał w jaki sposób i na czym polega zagrożenie, na podstawie którego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Co ciekawe, początkowo WINB nakazał wymianę wrót, oceniając ich stan techniczny jako zły, a następnie pisemnie nakazał… przygotowanie szczegółowej ekspertyzy stanu technicznego. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że to dość oryginalne podejście do tematu: najpierw decyzja nakazująca zamknięcie śluzy, później nakaz przygotowania ekspertyzy, która ma wyjaśnić sensowność tej decyzji. 2 grudnia przygotowaliśmy oficjalne odwołanie od tych decyzji. Trafiło ono już do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie.

Czy na śluzie były w ostatnim czasie dokonywane prace związane z utrzymaniem? Czy ich skala była wystarczająca? Czy nie można mówić o jakiś zaniedbaniach, które doprowadziły do decyzji o zamknięciu śluzy?

Nie kontestujemy twierdzenia, że stan techniczny śluzy nie jest idealny, ale obiekt jest sprawny, a w ramach naszych skromnych możliwości finansowych systematycznie wykonywane są niezbędne naprawy konserwacyjno-utrzymaniowe. Trzeba jednak zaznaczyć, że nieszczelność wrót dolnych nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa obiektu. Na przełomie 2014 i 2015 r., w trakcie zimowej przerwy nawigacyjnej, RZGW we Wrocławiu zaplanowało na śluzie Brzeg Dolny szereg cząstkowych prac remontowych, których celem była m.in. poprawa stanu technicznego wrót dolnych. Co więcej, obecnie trwają prace przy I etapie modernizacji Stopnia Wodnego Brzeg Dolny; przebudowywany jest potężny jaz. II etap tej inwestycji zaplanowany jest po zakończeniu obecnie prowadzonej inwestycji, czyli po roku 2015. Wówczas kompleksowego remontu doczeka się również śluza żeglugowa.

Kiedy może nastąpić otwarcie śluzy? Czy zdają sobie Państwo sprawę, że zamknięcie śluzy paraliżuje żeglugę na Odrze? Czy macie w związku z tym Państwo do przekazania jakikolwiek optymistyczny komunikat armatorom?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że wydany przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu nakaz zamknięcia śluzy Brzeg Dolny paraliżuje żeglugę na Odrze. Obiekt ten stanowi jedyne urządzenie śluzujące na tym stopniu wodnym. Bardzo zależy nam na jak najszybszym udrożnieniu szlaku żeglugowego, dlatego czynimy wszelkie możliwe starania, by udało się uchylić tę decyzję, a następnie rozpocząć prace remontowe tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Wysłaliśmy już oficjalne odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie o uchylenie decyzji wydanej we Wrocławiu, a przede wszystkim o zniesienie rygoru jej natychmiastowej wykonalności, który uniemożliwia wstrzymanie decyzji poprzez odwołanie od niej. Gdyby decyzja WINB we Wrocławiu nie została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, standardowe odwołanie poskutkowałoby jej wstrzymaniem do czasu wyjaśnienia. Wówczas pojawiłaby się możliwość prześluzowania oczekujących w awanportach statków. Zapewniam, że RZGW we Wrocławiu bardzo zależy na przywróceniu drożności szlaku żeglugowego. Robimy wszystko, by jak najszybciej przywrócić możliwość eksploatacji śluzy.

Która z instytucji jest, w obecnym stanie prawnym, zobowiązana do dokonania prac remontowych w obszarze wskazanym w piśmie i dlaczego w okresie od września do listopada br. nie wykonano remontu zgodnie ze wskazaniami kontroli? Jaka jest przyczyna niepodjęcia (bądź niezakończenia) prac w ww. terminie?

Śluza jest urządzeniem administrowanym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu i to właśnie RZGW będzie zobligowane do poprawy jej stanu technicznego. Na przełomie 2014/2015, w zimowej przerwie nawigacyjnej, RZGW we Wrocławiu zaplanowało na śluzie prace konserwacyjno-remontowe, których celem była m.in. poprawa stanu technicznego wrót dolnych. Prace celowo planowane były w okresie zimowej przerwy nawigacyjnej, aby nie utrudniać żeglugi. Sama wymiana wrót wyceniana jest na kwotę ok. 8 mln zł, a w tym roku nie dysponujemy taką kwotą, dlatego zaplanowana w przerwie nawigacyjnej konserwacja przewidywała mniejszy zakres prac (nie zakładaliśmy całościowej wymiany wrót, a jedynie ich uszczelnienie). Kompleksowy remont śluzy żeglugowej planowany jest w ramach II etapu modernizacji Stopnia Wodnego Brzeg Dolny, którego rozpoczęcie przewidywane jest po zakończeniu obecnie prowadzonej inwestycji (I etap – modernizacja jazu), czyli po roku 2015.

Czy armatorzy byli po 20 listopada poinformowani o sytuacji ze śluzą, czy RZGW przygotował ich na możliwość zamknięcia śluzy? Z informacji, które pojawiły się choćby w poniedziałek na naszym portalu, wynika że armatorzy byli raczej zaskoczeni decyzją o zamknięciu śluzy. Jeśli armatorzy nie byli informowani, to dlaczego zwlekano z tą informacją prawie 3 tygodnie?

Nakaz wpłynął do RZGW we Wrocławiu 26 listopada. Po wydaniu tej decyzji negocjowaliśmy z inspektorem budowlanym, przygotowaliśmy również kontrstanowisko w tej sprawie. Do ostatniej chwili staraliśmy się nie doprowadzić do zamknięcia śluzy, wierzyliśmy, że uda się nie doprowadzać do tego zamknięcia, dlatego nie wydawaliśmy komunikatów w tej sprawie. Niestety, nasze argumenty nie zostały uwzględnione przez WINB i ostatecznie zostaliśmy zmuszeni, by wyłączyć śluzę Brzeg Dolny z eksploatacji, o czym poinformowaliśmy w komunikacie nawigacyjnym opublikowanym na naszej stronie internetowej.

Czy nie obawiacie się Państwo poważnych reperkusji decyzji o zamknięciu śluzy – nie tylko z punktu widzenia biznesowego (utknęły statki o charakterze komercyjnym), ale przede wszystkim związanych z tym, że przed śluzą utknął lodołamacz płynący do Wrocławia na zimową służbę?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z wszystkich konsekwencji, dlatego robimy wszystko, by śluza w Brzegu Dolnym została jak najszybciej przywrócona do eksploatacji. 

-2 zerwanie zakazu Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na śluzie Brzeg Dolny
ktoś złamał zakaz uzytkowania śluzy. wczoraj koło południa z gornej wody po cichu ale w obecności świty "kryzysowej" prześluzowano jednostki w dół rzeki....cicho sza...nigdzie żadnej wzmianki. Media nie zostaly poinformowane. Na dole w okolicach Brzegu Dolnego czekają jednostki do przejścia w gorę...im nikt nie powiedział? A może ktoś komuś coś dał albo się wstawił gdzie trzeba w zamian na załatwienie sprawy "po cichu"? co kwaczą kaczki na Odrze ?
12 grudzień 2014 : 08:54 obserwator | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter