Żegluga

1,043 mld zł. Tyle wynosi wartość inwestycji planowanych w tym momencie do przeprowadzenia w obrębie perspektywy 2014-20 na Wiśle. Inwestycje obejmujące dolną Wisłę, wraz z drogami wodnymi Nogatu, Szkarpawy i Martwej Wisły, to ok. 450 mln zł.

– Inwestycje związane z ochroną przeciwpowodziową oraz przywracaniem parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych w nowej perspektywie finansowej realizowane będą przede wszystkim z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20. Inwestycje z zakresu poprawy żeglowności dróg wodnych wykorzystywanych transportowo przypisane zostały do III osi priorytetowej, do priorytetu inwestycyjnego 7.3 pn. „Rozwój i usprawnianie przyjaznych środowisku (w tym o obniżonej emisji hałasu) i niskoemisyjnych systemów transportu, w tym śródlądowych dróg wodnych i transportu morskiego, portów, połączeń multimodalnych oraz infrastruktury portów lotniczych, w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej”. Zapisy III osi POIŚ oraz ostateczna alokacja środków na poszczególne osie transportowe leży w kompetencji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Przygotowana w porozumieniu z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej i zamieszczona w projekcie Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu lista projektów śródlądowych, które będą ubiegać się o dofinansowanie z ww. osi, to łącznie 25 inwestycji, z czego 7 dotyczy Wisły – informuje Joanna Marzec, rzeczniczka KZGW.

Planowane przez KZGW inwestycje na Wiśle to:

• Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 933-847 (70 mln zł, zadanie umieszczone na 11. miejscu na liście projektów śródlądowych w DI);
• Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 847-772 (96 mln zł, 12. miejsce);
• Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 772-718 (96 mln zł, 13. miejsce);
• Budowa stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka, element: śluza (beneficjent: 170 mln zł, 14. miejsce);
• Modernizacja drogi wodnej Wisły od km 0 000 do km 92 600 wraz z poprawą bezpieczeństwa obiektów hydrotechnicznych (91 mln zł, 15. miejsce);
• Modernizacja śluz żeglugowych na drodze wodnej Nogatu i Szkarpawy i Martwej Wisły (20 mln zł, 16. miejsce);
• Budowa stopnia wodnego Niepołomice na górnej Wiśle (500 mln zł, 24. miejsce).

– Na razie nie ma decyzji odnośnie liczby inwestycji przywracających parametry eksploatacyjne na drogach wodnych, w tym na dolnej Wiśle, które będą realizowane w nowej perspektywie finansowej. Informacje te będą dostępne po ogłoszeniu alokacji środków unijnych na poszczególne osie transportowe – zauważa Joanna Marzec.

Dodać jeszcze należy, że inwestycje z zakresu ochrony przeciwpowodziowej realizowane będą z II osi POIŚ 2014-20, z priorytetu inwestycyjnego 5.2, pn. „Wspieranie inwestycji ukierunkowanych na konkretne rodzaje zagrożeń przy jednoczesnym zwiększeniu odporności na klęski i katastrofy i rozwijaniu systemów zarządzania klęskami i katastrofami”. Działania w zakresie tej osi koordynowane są przez Ministerstwo Ochrony Środowiska.

– Przygotowywana jest lista projektów strategicznych POIŚ 2014-20, uwzględniająca projekty z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Ostateczna kwota, która zostanie przeznaczona na wsparcie projektów przewidzianych do realizacji przez KZGW oraz RZGW, leży w gestii kierownictwa resortu – informuje Joanna Marzec.

Należy przypomnieć, że nie tak dawno Elżbieta Bieńkowska mówiła podczas spotkania w Gdańskim Klubie Biznesu, że na same inwestycje na Dolnej Wiśle przeznaczone będą środki o łącznej wartości 1,5 mld zł.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter