Żegluga

Polski rząd nic nie zrobił by ochronić naszych armatorów przed drogim paliwem - twierdzą politycy PiS. Skandynawowie, Niemcy i kraje śródziemnomorskie o swoich zadbali.

- Nasi armatorzy od 1 stycznia będą musieli korzystać z paliwa o 10-krotnie mniejszej zawartości siarki niż do tej pory - przypomniał poseł PiS Joachim Brudziński. - A to oznacza, że koszty ich działalności, a w konsekwencji i portów bardzo wzrosną, spadnie konkurencyjność. Trzeba bić na alarm, bo okazuje się, że Niemcy, Duńczycy i Szwedzi już zabiegają w Unii o zgodę na pomoc swoim armatorom. Co więcej, kraje basenu Morza Śródziemnego wynegocjowały z Unia, że dyrektywa siarkowa obejmie ich dopiero w 2020 roku. Mało tego, będzie mniej restrykcyjna niż na Bałtyku i Kanale La Manche.

Europoseł Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę, że promy PŻM od 1 stycznia na Bałtyku będą musiały spalać paliwo z zawartością 0,1 proc siarki na tonę.
- Do końca roku mogą używać paliwa z zawartością 1 proc. siarki na tonę, które kosztuje ok. 550 dolarów - podkreśla europoseł. - Koszt tony paliwa z zawartością 0,1 proc. siarki wynosi ok. 1000 dolarów.

- Konsekwencji tak drastycznego wzrostu cen paliwa dla naszych promowych armatorów nie trzeba nikomu tłumaczyć. Dodam, że polski rząd nie tylko nie bronił naszych firm, ale eurosposłowie PO głosowali za jej przyjęciem. Za chwilę dojdzie do paradoskalnej sytuacji, że kraje skandynawskie i Niemcy otrzymają zgodę na dopłaty swoim armatorom, a my nie. Nasz rząd bowiem nic w tej sprawie nie robi. Nasze promy na bardzo drogim paliwie przestaną być w ogóle konkurencyjne dla duńskich, szwedzkich czy niemieckich.

Poseł PiS Leszek Dobrzyński przypomniał o rurze gazowej NordStream na dnie Bałtyku.

- Ta rura zamknęła portowi w Świnoujściu perspektywy rozwoju, nie wpłyną tu bowiem największe jednostki, bo rura przecina szlak do portu - dodał. - Teraz dyrektywą siarkową Unia uderza w kolejny sektor naszej gospodarki morskiej. A rząd PO i PSL nic nie robi, jak w przypadku rury. Musimy reagować. Złożymy w tej sprawie interpelację.

Krzysztof Zaremba, b. senator zwrócił uwagę, że w związku ze wzrostem ceny paliwa i frachtów, spadnie także konkurencyjność naszych portów, bo to przecież naczynia połączone.
Zdaniem polityków nasi armatorzy i polskie porty bez rządowego wsparcia przegrają w walce o rynki z Hamburgiem, Rostockiem. Joachim Brudziński przypomniał też o planach Putina, który zamierza wybudować nowy port w Obwodzie Kaliningradzkim.

+1 Odpowiedź na budowę portu w obwodzie kaliningradzkim
Polska nie musi budować nowego portu.Wystarczy odblokować ten,który znajduje się w Elblągu.A teraz z innej beczki.Korupcja to horrendalne,oderwane od polskiej rzeczywistości wynagrodzenia dla prezesów spółek,to dostęp do preferencyjnie oprocentowanych kredytów,to karty bankomatowe na wydatki reprezentacyjne.Mieszczą się też w tym wynagrodzenia poselskie,krajowe i unijne.Tego rodzaju korupcja dokonuje się na codzień,więc nie dziwmy się,że mamy tak jak mamy.
17 październik 2014 : 10:01 eu-geniusz | Zgłoś
+6 Geniusze
Szanowni Panowie. Protestować to trzeba było jak wprowadzano durną dyrektywę. Potężne lobby producentów scrubberów wpakowało potężne pieniądze w to, żeby dyrektywa weszła. A teraz będą liczyć zyski. Podobnie zaraz będzie z balast water management. Tabuny ludzi żerujących na branży morskiej wprowadzają kolejne debilne nakazy i ograniczenia. A nasze Państwo je parafuje. A potem jest lament, że nie ma pomocy.
Mieliśmy już lobby związane z dziurą ozonową, które okazało się tylko wydmuszką do wyciągnięcia kasy od zwykłych ludzi.
17 październik 2014 : 10:37 H-201 | Zgłoś
+9 Tak samo było ze stoczniami.....
Durna dyrektywa o ograniczeniu produkcji polskich stoczni i pojęcie pomocy publicznej - z którą rząd polski nie poptrafił sobie poradzić ...mądry Poncyliusz jeżdził na pogaduszki.....
17 październik 2014 : 11:49 reg | Zgłoś
+1 skalą
niszczenia polskiej gospodarki i państwa rządy PełO przejdą do historii.
18 październik 2014 : 19:13 Miro | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter