Żegluga

We flocie Stena Line pojawił się kolejny szybki prom. 1 września br. armator zaprezentował jednostkę, która została zbudowana w 2002 r. i przez długi czas znana była jako Superfast X. Wiele wskazuje na to, że już wkrótce zacznie ona kursować po Morzu Irlandzkim.

Superfast X był jednym z czterech statków, które w latach 2001-2002 powstały w stoczni HDW w Kilonii dla armatora Superfast Ferries. Nowoczesny prom miał bardzo burzliwą historię. Do 2007 r. obsługiwał połączenia dla Superfast Ferries, potem pływał m.in. w barwach SeaFrance, a ostatnio – jako Dieppe Seaways - dla DFDS.

W maju br. jednostka została zakupiona przez Stena Line, choć inne źródła wskazują, że nastąpiło to na początku roku w momencie, kiedy statek przebywał w Gdańskiej Stocznia Remontowa S.A. na remoncie dokowo-konserwacyjnym. (Jednostka miała zyskać płuczki spalin, jednak ze względu na fakt, że nowy właściciel skieruje ją na Morze Irlandzkie, gdzie nie ma konieczności korzystania z płuczek, ostatecznie zrezygnowano z ich montażu). Wiele wskazuje na to, że prom, który od 2012 r. obsługiwał dla DFDS Seaways połączenie pomiędzy Dover a Calais, już wkrótce – tym razem w barwach Stena Line – zastąpi prom Stena Nordica (przypominamy, że ten prom znamy dobrze w Polsce, ponieważ przez kilka lat obsługiwał połączenie Gdynia - Karlskrona), który obecnie kursuje pomiędzy walijskim Holyhead a Dublinem (nie zostało to jeszcze oficjalnie potwierdzone). Stena Nordica w takiej sytuacji może zostać przesunięta do obsługi linii Fishguard-Rosslare, którą dziś obsługuje 33-letni prom Stena Europe (także i ten prom jest nam bardzo dobrzez znany, ponieważ przez lata obsługiwał połączenie Gdynia - Karlskrona, najpierw w barwach Lion Ferry, a następnie w barwach Stena Line).

Co ciekawe, dla Stena Line pływają już dwa inne bliźniacze promy, które w 2001 r. zostały zbudowane dla Superfast Ferries – są to Stena Superfast VII i Stena Superfast VIII. Obie jednostki można dziś spotkać na trasie Belfast - Cairnryan. Są one czarterowane od estońskiego armatora Tallink. Przed wprowadzeniem na linię obydwie jednostki przeszły w 2011 roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. konwersję z promów nocnych, na dzienne - bo właśnie takich jednostek potrzebowała Stena. Oryginalnie umowa czateru została podpisana w 2011 roku, natomiast w lutym br. umowę przedłużono do roku 2019.

Ostatni z serii statków, które powstały w latach 2001-2002 w stoczni HDW w Kilonii, znany wcześniej jako Superfast IX, pływa obecnie dla Marine Atlantic jako Atlantic Vision.

Nowy nabytek Stena Line, Superfast X, może zabrać na pokład 728 pasażerów oraz 653 pojazdy. Wyposażona w cztery silniki jednostka może się przemieszczać z maksymalną prędkością 30,4 węzła (56,3 km/h).

PortalMorski/PromySkat

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter