Dyrektor Portu Ystad Björn Bostrom w swojej wypowiedzi dla prasy potwierdził informację, że w latach 2017 - 2027 planowane jest, aby Bornholm posiadał tylko jedno stałe połączenie promowe, właśnie przez Ystad. Ta informacja oznacza, że połączenie Ronne – Koge (port na południe od Kopenhagi) zostanie zlikwidowane.
Obecnie większa część ruchu pasażerskiego z wyspą obsługiwana jest przez połączenie Ronne – Ystad, oferujące od 2 do kilku rejsów okrężnych dziennie pary szybkich katamarowanów: Leonora Chrisitna i Villum Calusen, natomiast połączenie Ronne – Koge realizowane jest przy pomocy ro-paxa Hammerodde, który wykonuje 1 rejs okrężny dziennie i obsługuje przede wszystkim ruch towarowy.
Aktualnie trwa zagorzała dyskusja, czy decyzja o likwidacji połączenia z Koge jest sensowna. Jak podaje duńska prasa, zmiany mogą oznaczać zwiększenie kosztów działalności firm spedycyjnych o 25 mln USD rocznie, natomiast zamiana taka ograniczy koszty armatorskie, ponieważ odległość pomiędzy Ronne, a Ystad jest o połowę mniejsza niż pomiędzy Ronne, a Koge.