Żegluga

Silja Europa - jeden z największych w świecie promów pasażersko-samochodowych o charakterze "cruise-ferry" (z mocno rozbudowanym zakresem ogólnodostępnych pomieszczeń, usług, wygód i atrakcji dla pasażerów) odbył w środę, 6 sierpnia br, ostatni rozkładowy rejs okrężny na linii Helsinki - Tallin.

Wkrótce wyruszy w swój nadłuższy rejs - na antypody, skąd już najprawdopodobniej nie powróci do Europy. Operator promu, Tallink, poinformował 21 lipca br. o wyczarterowaniu promu do Australii na 14 miesięcy z opcją na okres do 4 lat.

Statek (GT 59 914, długość całkowita 201,80 m, szerokość 32,50 m, moc napędu głównego 31 800 kW, miejsce dla 3013 pasażerów i 400 samochodów) został zbudowany w 1993 roku przez stocznię Meyer Werft. Było wtedy o nim dość głośno w branży ze względu na wielkość promu, jak i liczne, zawarte w projekcie statku nowe, ciekawe rozwiązania architektoniczne i techniczne.

Czarter ma związek z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących ograniczenia emisji tlenków siarki w obszarach SECA od początku 2015 roku. Ewentualne przystosowanie promu do nowych wymogów okazało się nieopłacalne. Statek ma pełnić w Australii rolę pływającego hotelu robotniczego.

W ostatnim rejsie prom ma wysokie obłożenie. Do "normalnych" turystów i podróżnych dołączyła niemała grupa miłośników statków, dla których udział w ostatnim rozkładowym europejskim rejsie Silja Europa będzie stanowił cenne wspomnienie i rodzaj hobbystycznego "trofeum".

SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Więcej zdjęć z jedynego pobytu Silja Europa w Polsce, na remoncie w Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA, pod koniec roku 2009 - na naszej stronie Fb.
 

+5 Szkoda
tylko co w zamian ?
07 sierpień 2014 : 08:32 niezły prom | Zgłoś
+5 szkoda go
W zamian dali Baltic Queena. Możliwości przewozowe jakoś gigantyczne się noe zmienia ale za to na trase Tallin - Sztokholm wejdzie Romantika - z mniejszą możliwością ładunków niż Queen a na trasie do Rygi pozostanie już tylko Isabelle - tutaj będzie zmniejszenie możliwości o połowę. Rok temu Tallink zakupił do Rygi MS Isabelle która jest mocno przestronna, chyba już z pewnością o decyzji podjętej teraz. Wiedzieli że odbiora Romantike więc zakupili większy prom.

Europy szkoda bo to mocny ogromny jak na swoją klasę prom z mocno wykorzystana przestrzenią zarówno rozrywkową jak ładunkowa i hotelowa. Trudno -_- dostaliśmy dyrektywę i na to wygląda będziemy tylko tracić -_-

Teraz tylko czekamy na decyzję PZM w sprawie budowy dwóch nowych ro-paxow, jakiej stoczni to zleca. Do końca 2017r. powinniśmy mieć ogromne nowoczesne promy na LNG do Trelleborga.
07 sierpień 2014 : 17:10 radar | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter