Żegluga

Wkrótce pojawi się nowy prom, kursujący jako trzeci (nastawiony głównie na ładunki) poza "podstawowymi" promami Stena Vision i Stena Spirit na linii Gdynia - Karlskrona. Prom, znany dotąd pod nazwą Cotentin, zastąpi ro-pax'a Stena Alegra.

Jak dowiedział się Portal Morski od przedstawiciela Stena Line Polska - jednostka ta ma wejść na linię z Polski do Szwecji już od 24 listopada. Prom typu ro-pax (a więc z dużą częścią ładunkową i zredukowaną pasażerską - z miejscami w kabinach przeznaczonymi zasadniczo dla kierowców ciężarówek - nie dla ruchu turystów i innych pasażerów pieszych lub z samochodami osobowymi), eksploatowany był do końca września na linii między portem brytyjskim, a Francją i Hiszpanią przez francuskiego operatora Brittany Ferries. Obecnie przebywa w Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA, gdzie po przejściu planowego remontu i prac konserwacyjno-dokowych, odstawiony został ostatnio w laid-up ("na sznurek") bez żadnych wyraźnych oznak prowadzenia na nim dalszych prac. W tym czasie prowadzone były negocjacje operatora Stena Line z właścicielem promu, które doprowadziły do zawarcia porozumienia, w efekcie którego Cotentin pojawi się na linii z Gdyni.

Pierwsze rozkładowe odejście Stena Baltica (ex Cotentin) planowane jest na godz. 18:00, 24 listopada.Nowy prom jest lepiej dostosowany do linii Gdynia - Karlskrona niż Stena Alegra ponieważ oferuje przeładunek na dwóch poziomach jednocześnie, co uprości i przyspieszy operacje przeładunkowe oraz pozwoli skrócić czas postoju promu przy terminalach. To z kolei pozwoli zapewne oparcować w przyszłości bardziej elastyczne, korzystniejsze dla klientów rozkłady jazdy promów eksploatowanych na linii. Cotentin dysponuje też nieco większą ładownością, niż Stena Alegra. Długość pasa ładunkowego ro-ro francuskiego promu jest o 240 m większa, niż na Stena AlegraProm Cotentin (TBN Stena Baltica) posiada pokład otwarty i może przewozić ładunki niebezpieczne kategorii A, B i C.

Ewentualne dalsze szczegóły zostaną podane oficjalnie do publicznej wiadomości w najbliższych dniach. W tej chwili nie wiadomo m.in. z oficjalnych źródeł, czy ro-pax będzie czarterowany z załogą, bez załogi, czy też zakupiony przez grupę Stena. Można jednak przypuszczać, że Cotentin zostanie wynajęty (wyczarterowany) wraz z załogą - czyli podobnie, jak miało to miejsce w przypadku Stena Alegra (był to czarter "wewnętrzny" - w grupie Stena).

Zmiana trzeciego promu obsługującego linię Gdynia - Karlskrona była planowana i przygotowywana już wcześniej. Nie ma związku z niedawnym wyłączeniem z eksploatacji jednostki Stena Alegra, która przebywa obecnie w stoczni remontowej po wejściu na skalistą mieliznę w pobliżu Karlskrony.

Czytaj także: Stena Alegra na mieliźnie [aktualizacja: Prom zadokowany w Gdyni] 

Już z wcześniejszych nieoficjalnych informacji wynikało, że Cotentin zostanie zatrudniony na linii z Gdyni pod nazwą zmienioną na Stena Baltica. To nazwa znana już na linii do Karlskrony. W latach 2005-2011 pływał na niej, pod nazwą Stena Balticawłaśnie, prom zbudowany w 1986 roku w holenderskiej stoczni Van der Gissen De Noord jako Koningin Beatrix (sprzedany przez grupę Stena na początku bieżącego roku i obecnie zatrudniony  jako SNAV Adriatico przez włoskiego operatora SNAV Spa na linii Ancona - Split).

Cotentin zbudowany został, kosztem ok. 80 mln euro, specjalnie na potrzeby Brittanny Ferries i przekazany przez fińską stocznię Aker Finnyards (Obecnie STX Oy) dokładnie sześć lat temu - 9 listopada 2007 roku, a następnie ochrzczony i oficjalnie wprowadzony do eksploatacji 26 listopada. Zatrudniony był przez francuskiego operatora na trasie Poole - Cherbourg i (podczas weekendów) Poole - Santander/Bilbao.

Wycofanie statku Cotentin pod koniec września z linii łączącej Wielką Brytanię z Francją i Hiszpanią spotkało się z dużym rozczarowaniem zarządu portu (Poole Harbour Commissioners) i społeczności portu Poole. Próbowano zachęcić francuskiego operatora promowego do cofnięcia decyzji o odstawieniu Cotentin'a "na sznurek" zmienionymi warunkami finansowymi obsługi statku w porcie, jednak bez skutku. Cotentin obsługiwał głównie ruch ciężarówek między Wielką Brytanią a Hiszpanią i Portugalią (w weekendy kursował na dłuższej trasie do portu hiszpańskiego dla ominięcia weekendowego zakazu poruszania się ciężarówek w tranzycie przez Francję). Za główną przyczynę ograniczenia serwisu Brittany Ferries między Wyspami Brytyjskimi a kontynentem podaj się przede wszystkim recesję w Hiszpanii i Portugalii.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie co stanie się z promem Stena Alegra po jego wyjściu ze stoczni remontowej "Nauta" w Gdyni, jednak najprawdopodobniej znajdzie on zatrudnienie na innej linii obsługiwanej przez spółki grupy Stena (w ramach racjonalizacji i dostrajania połączeń promowych wewnątrz grupy - szczególnie lepszego dostosowania statków do poszczególnych linii) lub wyczarterowany zostanie armatorowi trzeciemu.

Media4Sea

Fot.: Jakub Bogucki

Więcej zdjęć promu Cotentin - w galerii na naszej stronie Fb.

Cotentin - charakterystyka podstawowa
nr IMO:   9364978
sygnał wywoławczy:   FMLX
stocznia:   Aker Finnyards (obecnie STX Finland Oy), Rauma, Finlandia
stoczniowy nr budowy:   1357
rok budowy:   2007
wodowanie:   13 kwietnia 2007
przekazanie do eksploatacji:   9 listopada 2007
chrzest i wprowadzenie do eksploatacji:    26 listopada 2007
armator:   Brittany Ferries - Bretagne Angleterre Irlande SA (według niektórych źródeł właścicielem statku jest spółka SOMACOT)
operator dotychczasowy:   Brittany Ferries, Francja
operator od listopada 2013:   Stena Line, Szwecja
państwo bandery:   Francja
port macierzysty:   Cherbourg
długość całkowita:   165,00 m (wg niektórych źródeł 167,00 m)
długość między pionami:   157,50 m
szerokość:   26,80 m
zanurzenie:   6,20 / 6,50 m
wysokość wolnej burty:   1611 mm
tonaż pojemnościowy brutto:   22 308 (wg niektórych źródeł 22 542)
tonaż pojemnościowy netto:   6692
nośność:   6200 t
pojemność zbiorników paliwowych:   790 m³
ładowność ciężarówek:   120 (zestawów drogowych ciągnik - naczepa)
pas ładunkowy ro-ro:   2188 m (wysokość międzypkładzi - 5,20 m)
liczba miejsc pasażerskich:   210
liczba kabin pasażerskich (dwuosobowych):   120
(według niektórych źródeł  - 200 lub 203 miejsca dla pasażerów, według jeszcze innych - 216 łóżek w 116 kabinach)
załoga:   50 osób
ogólnodostępne pomieszczenia dla pasażerów:
- restauracja samoobsługowa
- bar
- strefa gier elektronicznych
- fitness room
- salony TV
silniki napędu głównego:   MAK (dwa 12 cylindrowe silniki wysokoprężne o średnicy tłoka 43,00 cm i skoku 61,00 cm, 500 obr./min.)
moc napędu głównego:   24 000 kW / 32 608 KM (według niektórych źródeł łączna moc zainstalowana to 21 600 kW)
kotły:    2 x CHO Unex 41.00 m² / 9.00 bar + 2 x CHR Unex 381.00 m² / 9.00 bar
generatory energii elektrycznej:
- prądnice zawieszone (przy silnikach głównych):   2 x 1750 kVA - 1400 kW
- zespoły prądotwórcze (z pomocniczymi silnikami wysokoprężnymi):   2 x 1732 kVA / 1386 kW (1549 KM)
- awaryjny zespół prądotwórczy:    900 kVA / 720 kW (1508 KM)
pędniki:   dwie śruby nastawne
prędkość eksploatacyjna:   23 węzły (43 km/h)
liczba pokładów ciągłych:   11
notacja klasy:    BV, Unrestricted navigation, AUT-IMS (SS) ,  AUT-PORT (SS) ,  SYS-NEQ-1 , MON-SHAFT , SEEMP, MACH; klasa lodowa:   1B

0 Dziękuję
jw.
13 listopad 2013 : 12:47 Guest | Zgłoś
0 A co z PŻB?
Może ma ktoś jakieś informacje, na jakim etapie utknęła prywatyzacja PŻB?
13 listopad 2013 : 12:48 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter