Żegluga

Jako pierwsi wśród polskich mediów, już 20 grudnia ub. roku, informowaliśmy o planowanym rozpoczęciu zawinięć promów niemieckiego operatora promowego TT-Line do Świnoujścia. Wczoraj Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście potwierdził podpisanie umowy o współpracy z tym armatorem.

Jak poinformowano - w ramach współpracy z ZMPSiŚ SA - operator promowy planuje uruchomienie nowej linii promowej pomiędzy portami w Świnoujściu i Trelleborgu. TT-Line oferować będzie przewozy dla pasażerów zmotoryzowanych, pieszych oraz towarowe dla samochodów ciężarowych.

Pierwsze zawinięcie planowane jest najpóźniej w okresie wakacyjnym tego roku, jednak zamierzeniem TT-Line jest by rozpocząć zawinięcia do Świnoujścia wcześniej. Do tego momentu partnerzy projektu poświęcą czas na niezbędne przygotowania do wprowadzenia nowej jednostki na Terminal Promowy w Świnoujściu, polegające na organizacji pomieszczeń biurowych i embarkacyjnych, zabezpieczenia służb lądowych i morskich poprzez zatrudnienie wykwalifikowanej kadry do obsługi.

Jak twierdzi ZMPSiŚ - wejście do Świnoujścia nowego armatora promowego "to wyraz dużego zainteresowania Terminalem Promowym w Świnoujściu, wynikającego z jakości oferowanego serwisu, jak i planów rozwojowych obejmujących między innymi rozbudowę o nowe stanowisko statkowe".

Nie ujawniono dalszych szczegółów, ale według nieoficjalnych źródeł w grę wchodziło wcześniej najprawdopodobniej połączenie z Rostocku lub Travemünde do Trelleborga, z międzyzawinięciem do Świnoujścia, czyli była mowa o włączeniu polskiego portu do jednego z połączeń utrzymywanych dotychczas przez TT-Line. Jednak według najnowszych doniesień - "linia ma obejmować porty Świnoujście i Trelleborg".

Ponadto - jak się dowiedzieliśmy - połączenie Świnoujście-Trelleborg oferować ma całoroczne przewozy, nie przewiduje się, aby realizowane miały one być sezonowo.

Czytaj także: Nowy operator promowy na polskim rynku?

Początkowo mówiło się, że do Świnoujścia będą skierowane jeden lub oba z bliźniaczych promów ro-pax - Robin Hood lub Nils Dacke. Promy te, pływające obecnie na linii Travemünde - Trelleborg wprowadzono do eksploatacji w 1995 roku. Każdy (o długości całkowitej 179,71 m, nośności 6300 t i tonażu pojemnościowym 26 796) oferuje po 300 miejsc pasażerskich, 2400 m pasa ładunkowego ro-ro (o szerokości 3,1 m, mieszczącego 152 naczepy drogowe) oraz 163 kabiny, kafeterię, sklep, 2 sauny i jacuzzi.

Dzisiaj już wiadomo, co potwierdził Władysław Lisewski, dyrektor ds. rozwoju portów ZMPSiŚ, że linię obsługiwać będą dwa, pływające wahadłowo promy.

- Ustaliliśmy też z operatorem jak długa będzie nasza współpraca, ale na jego prośbę nie możemy tego ujawnić - powiedział nam dyrektor Lisewski. - Mogę powiedzieć tylko tyle, że nastawiamy się na długofalowy kontakt, ale wszystko oczywiście zweryfikuje rynek. Skąd inąd wiadomo też, że wedle intencji TT-Line, mowa jest o zdecydowanie dłuższym horyzoncie czasowym niż jeden rok.

W świnoujskim Terminalu Promowym dowiedzieliśmy się natomiast, że promy pływać mają z częstotliwością sześciu odejść tygodniowo. Jednak niewykluczone jest także, że będzie - wedle intencji TT-Line - siedem zawinięć do Świnoujścia tygodniowo.

Świnoujski terminal promowy eksploatowany i zarządzany jest przez spółkę operatorską Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. Ta z kolei należy do spółki akcyjnej Polskie Terminale zależnej od ZMPSiŚ. Terminal odnotowuje w ostatnich latach wzrosty w przeładunkach drobnicy promowej oraz pasażerów. W 2012 roku łącznie przeładowano w nim 6,4 mln ton ładunków i obsłużono ponad 500 tys. pasażerów. Terminal obsługuje dotąd połączenia do Ystad i Trelleborga na południu Szwecji utrzymywane przez Unity Line (7 promów) oraz PŻB (z dwoma promami - drugi z nich dołączył w tych dniach).

Przypomnijmy, że TT-Line, z siedzibą główną w Lubece-Travemünde, istnieje od ok. 50 lat. Obecnie obsługuje sześcioma swoimi promami, pod banderami niemiecką lub szwedzką, połączenia Trelleborg-Travemünde oraz Trelleborg-Rostock, odnotowując roczne przewozy rzędu 600 tys. pasażerów i 320 tys. jednostek ładunkowych. Flota ta należała do niedawna do Holding Trampschiffahrt GmbH & Co. KG (w 83,5 proc.) i do przedsiębiorstwa żeglugowego Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger GmbH & Co. KG (16,5 proc.). W styczniu br. poinformowano o zmianie struktury własnościowej firmy. Po objęciu kolejnych udziałów od przedsiębiorstwa żeglugowego Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger przedsiębiorcy Arend Oetker i Bernhard Termühlen (którzy wcześniej byli zaangażowani kapitałowo w grupę TT-Line poprzez firmę Trampschiffahrt GmbH & Co. KG.) posiadają od początku roku 2013 po 50 proc. udziałów w grupie TT-Line.

PioSta, cze

Fot. TT-Line

Uaktualnienie - 11 lutego 2013 r.: Jak wynika z oficjalnej, lakonicznej informacji prasowej operatora promowego TT-Line, opublikowanej, tylko po niemiecku, w ostatnią sobotę (9 lutego br.) jego połączenie Świnoujście-Trelleborg ma być otwarte "w miarę możliwości jeszcze przed sezonem letnim" i "początkowo z jednym statkiem". Dalej czytamy w informacji dla mediów, że szczegóły dotyczące statków, które zostaną skierowane na linię, daty otwarcia połączenia i rozkład jazdy podane mają być na początku II kwartału br.

0 wole ich niz polferries
polferries i unity to jedno wielkie szwagrowo
07 luty 2013 : 20:40 Guest | Zgłoś
+2 ciekawa
kto i ilu z naszych będzie na tej linii pracować, a może wcale ???
07 luty 2013 : 20:59 Guest | Zgłoś
+8 Jedna wygrała
Jedna już pracuje. Odeszła tam przecież szefowa PŻB...
07 luty 2013 : 21:41 Guest | Zgłoś
+4 Głupota !
Jak można wpuścić niemieckie linie promowe do Polski i tym samym świadomie działać na szkodę polskich przewoźnikow promowych, w tym wypadku głwonie na szkodę prężnie działającej Unity Line???!!!. Czyżby Unity zaczęła komuś przeszkadzać bo idzie jej zbyt dobrze?. W Polsce jak coś idzie zbyt dobrze, to trzeba to zniszczyć. Pewnie tranzakcja odbyła się pod stołem!
08 luty 2013 : 21:44 Guest | Zgłoś
0 sam jestes glupota
wolny rynek tumanie
polskie linie maja prawo wejsc na niemiecki rynek
tak jak i teraz sa w szweckich portach
najlepiej by bylo dla takiego idioty jak ty a zeby sie ludzie przesiadali w szweckie promy na srodku baltyku i na odwrod
ty chyba jestes z pisu
17 styczeń 2015 : 08:49 nos | Zgłoś
+5 Watpię
Gdy prom Skania pływał na Bornholm ( na prośbę Duńczyków) czekała tam na niego pikieta związkowców przeciwnych wchodzeniu obcego armatora na ich teren. Czy w Świnoujściu ktoś będzie protestował? Halo ! Panie Kowalski!
10 luty 2013 : 20:59 Guest | Zgłoś
-5 Bardzo Dobrze
Bardzo dobrze ze wchodzi TTline do swinoujscia. Unity Line gdzie teraz jest potezny ruch sam.ciezarowych wysyla na dwa tygodnie polonie na stocznie. Porazka. i jeszcze jedno masz OK-ja na prom a musisz byc dwie godziny przed odplynieciem jednostki. W normalnych liniach takich jak TTline Finnline mozesz przyjechac 30 minut przed odplynieciem i napewno sie zalapiesz a Unity Line zapomnij. dostajesz wartena i przychodzisz jak jelop co 2 godziny popytac czy sie dostaniesz na prom/
23 luty 2013 : 21:21 Guest | Zgłoś
+4 do drivera
do Drivera : kazdy prom musi zejsc na stocznie na remont. Polonia juz nie byla tam chyba z 3 lata, wiec trzeba bylo ja doproadzic do stanu uzywalnosci. Nie poplynela do Szczecina,zeby stac przy walach chrobrego. Jeszcze wam szwabski serwis bokiem wyjdzie. niedobre jedzienie za co chwalone jest unityline, niemiecka obsluga i dalej mam wymieniac?? Bedziecie zrec to niemieckie jedzonko. Wspolczuje.
26 luty 2013 : 16:13 Guest | Zgłoś
+6 z ttline to dopiero postoisz
j. dostajesz wartena i przychodzisz jak jelop co 2 godziny popytac czy sie dostaniesz na prom/
no wiesz za to promow masz 7, w ttlinie bedziesz mial jeden,albo dwa to bedziesz dluzej stal,bo min12h, albo 24 ;P
26 luty 2013 : 16:16 Guest | Zgłoś
0 macie blade pojęcie
Jak Polonia nie byla 3 lata na stoczni to mogla poczekac do czerwca lipca gdzie w szwecji praktycznie nic sie nie dzieje i aut jest duzo mniej. Szwabskie jedzenie fakt nie jest za rewelacyjne ale za to masz pojedyńczą kabine.Z unityline to jeszcze Wolin trzyma poziom no moze jeszcze Gryf. Chyba nie jadles na galileluszu.No i na sniadku koles podaje schabowe lapami.Co do tych 7 promow to jeden prom z ttline zgarnie wszystko co stoi na terminalu. To tyle bo trzeba jechac do Świnoujścia. Moze dziś się uda zabrać Scania o 23.
Pozdrawiam.
03 marzec 2013 : 11:00 Guest | Zgłoś
0 pustak
pustak, nie ma pojęcia o czym klepie
03 kwiecień 2013 : 05:33 Guest | Zgłoś
+1 2 kwartału ?
Rozkład rejsów i data rozpoczęcia rejsów..... będą pokazane na poczatku 2 kwartału. ? więc ktos pokaże mi tez rozkklad rejsów? bo szukam juz miesiąc.!
19 czerwiec 2013 : 04:36 Guest | Zgłoś
+11 Zdrowa konkurencja.
Pływam do Szwecji dość często różnymi promami i mam ich wszystkich serdecznie dość.
Jak byłby most to jeżdziłbym tylko tak.
Jest mi obojętne jaki przewożnik będzie pływał,może być i chiński,wietnamski lub jakiś inny.
Co mi po patriotyźmie i popieraniu naszych przewożników,jak są oni najdroźsi i tylko patrzą jak wydoić rodaka jak najwięcej.Mogę ich popierać,ale nie kosztem mojego portfela.
Obsługa decku samochodowego na Wawelu mogłaby popracować nad dobrym wychowaniem,bo ich wymachiwanie rękoma i okazywanie swojej ważności na każdym kroku nie jest na miejscu.
08 sierpień 2013 : 09:16 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter