W godzinnach porannych, o czym pierwszy informował portal Trojmiasto.pl, doszło do zderzenia promu Stena Spirit z suwnicą, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni.
Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska, potwierdziła autentyczność podawanych informacji. Nie określiła jednak, czy upadek suwnicy był spowodowany uderzeniem przez prom. W związku z zaistniałą sytuacją prom powrócił do terminalu. Trwa wyjaśnianie przyczyn katastrofy. Ranne zostały trzy osoby. Dwie w stanie ciężkim przewieziono do szpitala.
W celu wyjaśnienia przyczyn wypadku, Krzysztof Szymborski - prezes BCT, powołał komisję do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.
Prom Stena Spirit obsadzony jest polską załogą. Także podczas tego feralnego rejsu promem dowodził polski kapitan.
aktualizacja z g. 11.50
Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska przyznała, że prom uderzył w nogę suwnicy, co było następstwem silnego podmuchu wiatru, który zmienił kurs statku. Niestety, mimo szybkiej reakcji załogi, nawet przy niskiej prędkości promu (2 węzły), nie udało się dostatecznie skorygować kursu. Uszkodzenia promu są niewielkie - 30-centymetrowe wgniecenie. Jeśli Stena Spirit nie dostanie pozwolenia na wypłynięcie w rejs, to 120 pasażerów wypłynie do Karlskrony dopiero jutro, bliźniaczym promem Stena Vision.
Warto przypomnieć o podobnym wydarzeniu z 2005 roku, kiedy to prom Stena Baltica w wyniku podmuchu wiatru uderzył w główkę falochronu gdyńskiego portu.
aktualizacja z g. 13.30
Z pracy terminalu BCT wyłączone zostały dwie suwnice. Prom w wyniku zderzenia przewrócił jedną z nabrzeżowych suwnic kontenerowych, której część oparła się o suwnicę sąsiednią uniemożliwiając jej użytkowanie. Zasadnicza część konstrukcji przewróconej suwnicy przewróciła się na pryzmy z kontenerami.
Poza tym praca terminalu przebiega normalnie, na sąsiednich stanowiskach obsługiwane są statki. Trwają prace na statku Merwedijk oraz Nordic Philip, który zacumował tam w godzinach południowych.
aktualizacja z g. 18:30
Prom odbił od terminalu promowego, a następnie został zacumowany przy Nabrzeżu Francuskim.
aktualizacja z g. 20:30
Prom wyruszył w rejs do Karlskrony. W dniu jutrzejszym, który jest dniem postojowym promu, powróci on do Polski w dodatkowym rejsie, aby zgadzał się pierwotny rozkład. Armator nie przewiduje jakichkolwiek dalszych zakłóceń w ruchu swoich promów.
Galeria z wymijania się dwóch promów Stena Line (Stena Spirit i Stena Vision) w Porcie Gdynia jest dostępna tutaj.
***
Prom Stena Spirit (stoczniowy symbol budowy B494/02) ochrzciła 1 lipca 2011 r. aktorka Anna Przybylska. Jednostka pływa miedzy Gdynią a Karlskroną. Ma 175 m długości i 29 m szerokości. Mieści 460 samochodów i 1700 pasażerów.
* * *
Oświadczenie Stena Line:
Zgodnie z harmonogramem rejsów o godzinie 9:00 prom Stena Spirit opuszczał port Gdynia, aby dotrzeć do portu w Karlskronie.
Podczas wychodzenia promu z portu, na wysokości terminala kontenerowego spadła suwnica. Obecnie ustalany jest związek przyczynowo – skutkowy tego zdarzenia.
Przewoźnik Stena Line informuje, że 120 pasażerów podróżujących do Szwecji wraz z załogą promu są bezpieczni.
Z obecnych ustaleń wynika, że dwaj ranni pracownicy terminala kontenerowego pracujący na suwnicy zostali zabrani do szpitala.
Prom obecnie jest cumowany do nabrzeża.
Agnieszka Zembrzycka Kwiatkowska, rzecznik prasowy Stena Line
* * *
Osobne oświadczenie nt. opisywanego wydarzenia wydał również Bałtycki Terminal Kontenerowy.
17 kwietnia o godz. 8.45 prom Stena Spirit podczas wychodzenia z basenu VIII portu w Gdyni uderzył dziobem w suwnicę stojącą na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W efekcie suwnica nabrzeżna przewróciła się.
W wyniku tego zdarzenia trzech pracowników BCT zostało rannych – w tym dwie ciężko. Poszkodowani są przewiezieni do szpitala. Informacje o stanie ich zdrowia podamy w kolejnych komunikatach. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką.
Trwa akcja usuwania skutków awarii i ustalanie dokładnych przyczyn wypadku.
Prezes BCT Krzysztof Szymborski o godz. 9.30 powołał komisję BCT do spraw kolizji promu Stena z nabrzeżem i suwnicą.
Terminal po godzinie przerwy powrócił do pracy.
Dagmara Łuczka
* * *
Żeby obejrzeć unikalne zdjęcia z miejsca katastrofy należy przejść do działu Galerie (Fotografia/Porty) lub kliknąć tutaj.
Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak, T. Urbaniak
Skoro jest wgniecenie na dziobie promu, to niech taka firma jak Stena sie nie ośmiesza takimi oświadczeniami, ze suwnica upada w trakcie przepływania promu..
Brawo kpt. Krzys. jeszcze troche i caly port wyremontujesz! Jesli masz za grosz honoru to zrezygnuj ze stanowiska bo to juz zagraza ludzkiemu zyciu!!!!
Polska mafia ze Steny znowu pokazala co potrfi... czyli totalne dno - banda pijaczkow z PLO!!!! Tak to jest jak sie tworzy republike kolesi!
Czy nik nie zauwazyl ze ten kapitan ma raz w roku jakis powazny wypadek (staranowanie falohronu w porcie, staranowanie nabrzeza oraz rekawu dla pasazerow a teraz suwnica)
I jakos nikogo nie dziwi ze wiatr dotyczy tylko tego statku, tylko tego kapitana i zawsze ten wiatr... nawet w pogodne wisenne dni ?
Ale sie usmialem!!!!!!!
Kto to wymysla w tej Stenie!!!!!!!!!!
wina czlowieka,
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.