Żegluga

Państwo nie dołoży do ubezpieczeń marynarzy - tak wynika z przyjętych przez rząd założeń do ustawy o pracy na statkach morskich. To oznacza, że nie ma szans na ich powrót pod polską banderę.

Armatorzy oczekiwali, że składki ZUS będą płacić po równo: marynarze, pracodawcy i państwo. Tak się nie stanie, a więc zatrudnianie załogi w Polsce nadal nie będzie się opłacać. Rząd zgodził się jedynie na zwolnienie marynarzy z podatku dochodowego, jeśli przepracują pół roku poza krajem.

- Rząd oszczędza na tej grupie zawodowej - komentuje Paweł Kowalski z Solidarności w Polskiej Żegludze Morskiej. - Minister finansów nie zgadza się z tym, że państwo będzie partycypowało w rozwiązaniu tego problemu.

Podobnego zdania jest europoseł Prawa i Sprawiedliwości Marek Gróbarczyk. - Będziemy mieli w dalszym ciągu to, co mamy, czyli kompletny bezwład - uważa Gróbarczyk.

Według posła Platformy Obywatelskiej Arkadiusza Litwińskiego, teoretycznie wciąż jest szansa na dofinansowanie ZUS-u dla marynarzy, bo sytuacja finansowa państwa poprawia się. Praktycznie - wielu posłów może głosować przeciw.

- Mogą rodzić się tu skojarzenia z KRUS-em. Dlaczego polski podatnik ma płacić część składki za kogoś, kto całkiem dobrze zarabia? - zauważa Litwiński.

Projekt ustawy musi teraz zaopiniować kilka ministerstw, związki zawodowe oraz pracodawcy. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowy i trafi pod głosowanie do Sejmu.

Jeśli statek pływa pod polską banderą, armator musi opłacać ZUS za marynarzy. Większość woli więc zarejestrować jednostkę w innym kraju. Wówczas marynarze nie są objęci ubezpieczeniem, chyba, że sami opłacają składki. Największy polski armator, czyli PŻM nie ma ani jednego statku pod polską banderą. 

+3 No właśnie...
Dlaczego polski podatnik ma płacić część składki za kogoś, kto całkiem dobrze zarabia?
30 lipiec 2014 : 10:47 Barbarus | Zgłoś
0 Sknery
Szefowie a raczej właściciele PŻM to multimilionerzy. Mogli by się dołożyć do
dofinansowania dla marynarzy. Jezeli miesięcznie jeden z nich zarabia ponad
80 tys zł to mógłby co miesiąc przeznaczyć 10 tys zł na ubezpieczenie
marynarzy. Jego koledzy podobnie
30 lipiec 2014 : 11:36 och | Zgłoś
0 Państwo cyrk...
Koniecznie multimilionerzy z PŻM ? To jest rola państwa, by nasze statki miały nasza banderę. PŻM jest chętne do przejścia pod polską banderę co oznacza ok. 70 statków z banderą PL. Polska dostała by wielkiego plusa gdyby tyle statków zaczęło nosić polską banderę, każde państwo by to zauważyło. W żadnym innym państwie nie ma poleceń opłacania armatorowi składki od państwa i to nasze Państwo powinno się wreszcie zreflektować i dać te potrzebne pieniądze by nasze statki nareszcie były z naszą banderą.

To jest istny cyrk! Państwo robi głupoty z pieniędzmi i wyrzuca w błoto a na tak potrzebną i korzystną rzecz by nareszcie POLSKA bandera zawisła na POLSKICH statkach to już nie... ŻENADA!
30 lipiec 2014 : 12:15 belior | Zgłoś
+1 ZUS
Emerytura z ZUS-u to tylko 20-25 proc.tego co się zarabiało w czasie aktywności zawodowej.Po prostu szok!!!
30 lipiec 2014 : 13:37 9Z4Y8 | Zgłoś
+4 Polska bandera....
A ja pływam pod polską banderą i z chęcią bym spod niej uciekł.Pracuje w na statkach ratowniczych czyli w SARze.Zarobki-tragedia-od pięciu lat zero podwyżek i długo jeszcze nie będzie.Od roku obowiązuje nowe rozporządzenie MTiGM w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich które zamknęło nam drogę do awansu ponieważ wypływanie na statkach ratowniczych przestało się liczyć chociaż aby zajmować poszczególne stanowiska trzeba mieć odpowiedni dyplom.Pozdrawiam wszystkich których znam a także tych których nie znam.Oby do wyborów.Nie wiem jak inni ale ja nie mam już wątpliwości na kogo głosować.
30 lipiec 2014 : 14:10 Szczęśliwy obywatel | Zgłoś
+2 żenada
tutaj nawet nie chodzi o ZUS, ale o inne kwestie też nieuregulowane, sam ZUS to wierzchołek góry lodowej, Państwo Polskie nie jest konkurencyjne i z punktu widzenia przedsiębiorcy po prostu się nie opłaca, koniec i kropka
30 lipiec 2014 : 17:55 polaczek | Zgłoś
0 Polska flota....?
Katarczycy i Saudyjczycy wlasnie zaczeli budowe nowych gazowcow aby miedzy innymi obslugiwac nasz nowy gazoport. Czyli po prostu zaplacimy za przewoz duzo wieksze pieniadze komus kto taki srodek transportu posiada. A gdyby tak to polski rzad utworzyl wzorem innych panstw drugi rejestr, gdyby stworzyl wzorem PLO I PZM spolke dajmy na to GasTrans i zlecil budowe kilku gazowcow, czuloby sie ze "kon" ma nogi i ogon. Pozostaje nam "gdyby"... Brak lobby morskiego i dbanie o interes nie zawsze bogatszych krajow ktorym pomimo wszystko nawet takie posuniecia sie w dluzszej perspektywie oplacaja....Szkoda slow...
02 sierpień 2014 : 11:38 Harpi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter