Japońscy stoczniowcy, producenci sprzętu morskiego i konstruktorzy chcą umocnić się jako liderzy technologii przemysłu okrętowego przyjaznego ochronie środowiska. Jak wynika z zakończonej w ub. tygodniu morskiej wystawy w Tokio, firmy z tego kraju przedstawiły m.in. nowej klasy silniki Diesla zużywające mniej paliwa, układy napędu hybrydowego i systemy odzysku ciepła.
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się prezentowane w Tokio japońskie metody zmniejszenia oporu tarcia kadłubów statków. Efekt uzyskuje się za pomocą zmodyfikowanego kształtu kadłuba i systemów jego smarowania powietrzem.
Podczas wystawy przedstawiono też mniej lub bardziej futurystyczne innowacje i koncepty, np. systemów solarnych, czy pakietów baterii dla statków towarowych.
Według analityków, firmy japońskie przetrwały epokę jena wysokiej wartości i obecnie ich oferta sprzętu morskiego stała się niezwykle konkurencyjna, także pod względem ceny, a nie tylko technologii.