Żegluga

Upadłość armatora Hanjin Shipping byłaby największą plajtą armatorską w historii bijąc niechlubny rekord z 1986, gdy upadł armator United States Lines, który posiadał łącznie 93,000 TEU. Hanjin jest znacznie większy, ponieważ może przewieźć 609,500 TEU. 

Porty w Azji, Europie i USA rozpoczęły już odmowę dostępu dla statków Hanjina z obawy, że nie będą one w stanie uiścić opłaty za obsługę. Obecnie dokonano dwóch aresztowań statków Hanjina tj. Hanjin Rome o pojemności 5,300 TEU w Singapurze oraz Hanjin Sooho o pojemności 13,100 TEU w Shanghaju.

Armator złożył wniosek do sądu o upadłość. Jeżeli sąd zatwierdzi ten wniosek, aktywa spółki zostaną zamrożone i zostanie powoływany nowy zarząd komisaryczny. Nowy zarząd będzie prawdopodobnie składać się z członków państwowego Korea Development Bank (KDB) jako największego udziałowca. Bank ten posiada już większość udziałów w konkurencyjnej linii Hyundai, co może wskazywać, iż połączenie obu spółek jest możliwe. Pojawiła się również informacja, że Maersk jest gotów do zakupu Hanjina, jednak ze względu na wielkość długu, jest to mało prawdopodobne. Jako ciekawostkę można dodać, iż wśród udziałowców jest Vanguard Groupe obecna w Polsce świadcząca usługi konsolidacji LCL.

Flota Hanjina składa się z około 37 własnych statków i około 51 czarterowanych. Widmo upadłości dramatycznie zwiększa możliwość zatrzymania statków w portach na całym świecie wraz z kontenerami na pokładzie. Kontenery na pokładzie Hanjina nie należą tylko do nich, gdyż armator jest członkiem sojuszu CKYHE. Teraz Hanjin musi zrobić wszystko, co możliwe, aby chronić swoich klientów i ich ładunki oraz upewnić się, że nie dotrą one opóźnione do miejsca przeznaczenia, poprzez złożone nakazy do blokowania dostępów do portów. Jak to zrobią? Póki co, Hanjin rozesłał wiadomość do wszystkich swoich jednostek by kapitanowie zwolnili lub całkowicie zatrzymali swoje jednostki. Ma to zapobiec kolejnym aresztowaniom w portach.

Według różnych szacunków dług Hanjina wynosi między 4,2 mld a 5 mld USD. Rezerwy gotówkowe armatora wynoszą 156,5 mln USD i mają skończyć się w niedziele 4 września.

Evergreen, COSCO oraz APL poinformował spedytorów również w Polsce, iż przestaje ze skutkiem natychmiastowym bookować swoje kontenery na statkach Hanjina.

Uaktualnienie: Sąd Centralny w Seulu zatwierdził wniosek Hanjin Shipping na wprowadzenie zarządu komisarycznego, armator unika w ten sposób likwidacji. Tym samym ma czas od dziś, 2 września do 25 listopada na ułożenie nowego plan restrukturyzacji.

 

0 Nieźle
Ciekawy artykuł.
02 wrzesień 2016 : 09:59 Kasia k | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter