Żegluga

W sobotę, 12 lutego port w Świnoujściu, zapewne po raz ostatni w swojej historii, opuścił jeden z najbardziej znanych polskich promów - Pomerania.

Dla ścisłości – w tym momencie był to już były prom Pomerania, noszący obecnie nazwę Dalmatia. Po zawieszeniu w końcu października 2010 roku linii Świnoujście – Kopenhaga, jego dotychczasowy właściciel – Polska Żegluga Bałtycka, wystawił ten prawie 33 letni prom na sprzedaż. Nowym właścicielem promu została duńska firma promowa Blue Line International operująca na linii Ancona – Split. Zbudowana w 1978 roku przez Stocznię Szczecińską Pomerania była pierwszym morskim promem pasażersko – samochodowym zbudowanym przez polską stocznię, co warte podkreślenia – na bazie własnego projektu który opracował zespół projektantów pod kierownictwem Andrzeja Żarnocha. Z planowanych kilku jednostek pod polską banderę trafiła ostatecznie tylko bliźniacza Silesia, podczas gdy już zwodowana Mazovia została ukończona jako Ankara na zlecenie tureckiego armatora. Do Turcji trafiła jeszcze jedna jednostka tego typu (Samsun), a kolejna (Iskenderun) powstała w tureckiej stoczni na licencji udzielonej przez Stocznię Szczecińską. Pomerania pod wieloma względami była jednostką szczególną w historii polskiej żeglugi i polskiego przemysłu okrętowego. Budowę rozpoczęto gdy przewidywanym operatorem promu miały być Polskie Linie Oceaniczne, gdy ją ukończono jej właścicielem została właśnie powołana do życia Polska Żegluga Bałtycka. Natomiast w kryzysowych latach 80. Pomerania okresowo była własnością Polskiej Żeglugi Morskiej. Karierę rozpoczynała od obsługi niecodziennej linii promowej łączącej Świnoujście, poprzez Kopenhagę, z brytyjskim Felixtowe; w latach 80. zarabiała dewizy pływając w czarterach na Morzu Śródziemnym, a przez pozostały okres na większości bałtyckich linii promowych obsługiwanych przez PŻB. W 1996 roku Pomerania przeszła gruntowną modernizację połączoną ze znaczącą przebudową, istotnie zmieniającą jej sylwetkę. Modernizację wykonała Gdańska Stocznia Remontowa dla której była to pierwsza tak znacząca przebudowa promu, otwierająca drogę do szeregu podobnych modernizacji, które stały się jedną ze specjalności gdańskiej stoczni – dziś jest w tej dziedzinie w ścisłej, europejskiej czołówce. W ostatnich latach Pomerania, jako jeden z najstarszych, a także najmniejszych promów operujących na bałtyckich liniach, obsługiwała połączenie Świnoujście – Kopenhaga. Po zawieszeniu linii, dla tego prawie 33-letniego promu nadszedł koniec służby na rzecz polskich armatorów. Po sprzedaży trafi na mniej wymagający rynek promowy Morza Śródziemnego, gdzie będzie obsługiwała wiodącą w poprzek Adriatyku linię Ancona – Split, na której znaczącą cześć pasażerów stanowią pielgrzymi udający się do Medjugorje. Co ciekawe, Dalmatia zastąpi we flocie Blue Line, sprzedany w grudniu 2010 na złom, prom Split 1700. Prom ten do 1997 roku był własnością Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w której flocie pływał jako Wilanów. Tym samym dawna Pomerania zastąpi w flocie Blue Line prom z którym kiedyś razem, obsługiwała bałtyckie połączenia w barwach PŻB. Oby szczęśliwie pływała tam przez czas nie krótszy niż jej poprzednik. 

Tekst i foto: AW/PortalMorski

+1 Jakoś szkoda
bo odpływa pewna historia nie ma już Stoczni Szczecińskiej i nie ma juz Pomerani pytanie brzmi co będzie ,znajac życie to powiem ,ze z gospodarki morskiej PO liberałach zostanie lub został h...j cały i dwa sandały
13 luty 2011 : 19:02 nasze morze | Zgłoś
+2 Najpierw Silesia, a teraz Pomerania.
Przypomnę, że 14 lutego 2005 Silesia wypłynęła w swój ostatni rejs do Ystad. Teraz szkoda Pomeranii - był ciekawym i przyjemnym promem. Zwracam uwagę, że designe naszych promów z końca lat 70 znacząco odbiega od designe promów z zachodnich stoczni z analogicznego okresu. Mam nadzieję, że koniec Pomeranii w Polsce to nie koniec PŻB....
14 luty 2011 : 10:28 ten co uwielbiał PŻB | Zgłoś
0 Został tylko model...
Brak słow..., żal, smutek, został tylko model. Zapraszam na youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=5AyLRXkVHkY


http://www.youtube.com/watch?v=iWghDuPOrGg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=p0bIp5hjgC8&feature=related

Mile widziane pozytywne komentarze. Pozdrawiam Wojtek.
25 luty 2011 : 11:35 Wojtek | Zgłoś
0 model
byloby fajnie, ale model Pomeranii nie jest jeszcze ukonczony, w kazdym razie nie na filmie. Szkoda, chetnie zobaczylbym go w stanie kompletnym.
09 maj 2015 : 15:28 budowniczy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter