Żegluga

Pierwsza partia sprzętu U.S. Army, której wybrane oddziały przebazowywane są do Europy Wschodniej w ramach amerykańskiej inicjatywy wzmocnienia regionu, dotarła już do Europy. Wczoraj do portu Bremerhaven wszedł pierwszy z trzech samochodowców z wyposażeniem Trzeciej Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej z Czwartej Dywizji Piechoty (3/4 ABCT) stacjonującej na co dzień Fort Carson w stanie Colorado.

W dniu 21 grudnia oficjalnie poinformowano, że trzy pływające pod amerykańską banderą samochodowce PC/TC armatora American Roll-on Roll-off Carrier (ARC) Group - Resolve, Freedom i Endurance - załadowały w ciągu tygodnia, w porcie Beaumont w stanie Texas, sprzęt wojskowy, w tym przede wszystkim pojazdy militarne (według niektórych źródeł - w liczbie ponad 2000), dla wojska amerykańskiego transferowanego do Europy Wschodniej i Centralnej, w ramach operacji Atlantic Resolve (prowadzonej od 2014 roku) i świeżej amerykańskiej inicjatywy wzmocnienia regionu, tzw. European Reassurance Initiative (ERI).

Samochodowiec ARC w porcie BaumontSprzęt wojskowy w porcie Beaumont przed załadunkiem na samochodowiec ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARCSprzęt wojskowy na pokładzie samochodowca ARC

Operacja załadunku w porcie Beaumont była koordynowana przez 842. batalion transportowy US Army (842nd Transportation Battalion). Cały transport jest logistycznie koordynowany przez "cywilnego" przewoźnika morskiego ARC wraz z dowództwami U.S. Transportation Command, Military Surface Deployment & Distribution Command (SDDC) oraz USAREUR’s 21st Theater Sustainment Command.

Na zdjęciach prezentujemy ten sprzęt wojskowy na wspomnianych statkach oraz na placu przy nabrzeżach portu Beaumont. Ładunek, w tym łącznie ponad 2000 czołgów, haubic samobieżnych, lżejszych pojazdów bojowych, transportowych, technicznych i innych, zajął łącznie ponad 37 160 m² powierzchni pokładów samochodowców.

Większość źródeł zapowiadała dotarcie sprzętu wojska amerykańskiego do Bremerhaven na 6 stycznia, jednak pierwsza partia militarnego ładunku już jest w niemieckim porcie. Samochodowiec Resolve dotarł do Bremerhaven wczoraj, 4 stycznia 2017 r. i ok. godz. 16:00 zacumował przy nabrzeżu w basenie portowym Kaiserhafen II.

Pozostałe dwa statki powinny dotrzeć do Bremerhaven w najbliższych dniach. Endurance był wczoraj po południu i wieczorem u północnych wybrzeży Szkocji. Około godz. 23:00 przepływał pomiędzy Szkocją a Orkadami. Teoretycznie, według szacunków z wczorajszego wieczora, mógłby dotrzeć do Bremerhaven w piątek, 6 stycznia rano. Natomiast samochodowiec Freedom jest jeszcze na otwartym Atlantyku. Minionej nocy (z 4 na 5 stycznia) był mniej więcej na 20°długości geograficznej zachodniej i wyglądało na to, że kierował się do Bremerhaven inną drogą niż Endurance, a mianowicie obierając kurs na Kanał Angielski (La Manche). Do Bremerhaven może dotrzeć najprawdopodobniej 8 lub 9 stycznia.

Nie jest znane dokładne zestawienie rodzajów i liczby pojazdów bojowych i pomocniczych, jakie zostaną rozładowane w tych dniach w Bremerhaven z samochodowców Resolve, Freedom i Endurance. Jednak można się pokusić o przybliżony przegląd tego sprzętu na podstawie dostępnych informacji o wyposażeniu 3rd Armored Brigade Combat Team - ABCT z 4th Infantry Division.
Trzon uderzeniowy brygady stanowi 90 czołgów M1 Abrams. Wsparcie dla czołgów stanowią dwie kompanie piechoty zmechanizowanej uzbrojone w 90 wozów bojowych M2 Bradley. Dalsze wsparcie ogniowe brygady zapewniają trzy baterie haubic M109A6 Paladin, czyli łącznie 24 armaty, stanowiących - zdaniem niektórych - jeden z najlepszych (a także najpopularniejszych) systemów artylerii samobieżnej na świecie. Maksymalny zasięg tych 155-milimetrowych haubic wynosi 30-37 kilometrów. Brygada przebazowana do krajów Europy Środkowej i Wschodniej ma na wyposażeniu także szeroką gamę (wozy przystosowane do różnych zadań - zwiadu i rozpoznania, ewakuacji medycznej, pomoc technicznej, etc.) w sumie 112 pojazdów opancerzonych opartych na konstrukcji transportera M113. Na wyposażeniu brygady relokowanej do Europy przez porty Beaumont po drugiej stronie Atlantyku i przez Bremerhaven, są także samochody terenowe Humvee. 

Według wcześniejszych zapowiedzi - w najbliższych tygodniach w garnizonach w zachodniej Polsce rozmieszczona zostanie wspomniana wcześniej amerykańska brygada pancerna ze sprzętem przewiezionym na pokładach samochodowców ARC. Z garnizonów na Zachodzie Polski, siły amerykańskie zostaną przerzucone m.in. do Orzysza i do innych krajów NATO w Europie Wschodniej i Środkowej.

Jak podaje sam armator - ARC posiada największą flotę statków ro-ro pod amerykańską banderą, a trzy samochodowce wyselekcjonowane do obsługi przerzutu sprzętu wojskowego do Europy są - jak to określono - "najbardziej użytecznymi dla celów militarnych (przede wszystkim dzięki dużej powierzchni ładunkowej mogącej przyjąć ciężkie pojazdy) spośród dostępnych w operującej globalnie flocie pod amerykańską banderą".

ARC jest największym armatorem eksploatującym pod banderą Stanów Zjednoczonych statki typu ro-ro i trzecim w ogóle co do wielkości przewoźnikiem eksploatującym statki pod amerykańską banderą w żegludze międzynarodowej.

Firma dostarcza należące do amerykańskiego kapitału, zarządzane przez Amerykanów i obsadzane amerykańskimi załogami statki, morskie przewozy ro-ro i usługi intermodalne dostosowane do wymogów rządu - Departamentu Obrony, innych amerykańskich federalnych departamentów (ministerstw) oraz agencji, a także klientów "komercyjnych" (cywilnych, prywatnych).

Samochodowce ARC pojawiają się także w Polsce. Amerykański armator jest bowiem od kilku lat klientem stoczni Remontowa SA w Gdańsku.

Port Beaumont, w którym załadowano sprzęt dla wzmocnionej obecności armii Stanów Zjednoczonych w Europie Wschodniej i Środkowej, jest największym w świecie komercyjnym ("cywilnym", nie należącym do wojska) portem obsługującym ładunki militarne i portem uważanym za strategiczny, najważniejszy dla Armii Stanów Zjednoczonych port komercyjny . W obrębie portu siedzibę ma 842. Batalion Transportowy.

Port Beaumont jest zarazem (według danych za rok 2015) czwartym z największych w Stanach Zjednoczonych portów pod względem łącznego tonażu obsłużonych ładunków. Port łączy z Zatoką Meksykańską Sabine-Neches Waterway - jeden z najdłuższych w świecie kanałów przyjmujących oceaniczne statki towarowe. Korzysta z niego rocznie ok. 71 000 statków handlowych (zawijających jednak nie tylko do Beaumont, ale także do terminali położonych bliżej morza).

Trzecia grupa bojowa brygady pancernej (3rd Armored Brigade Combat Team - ABCT, określana po polsku także jako Pancerna Brygadowa Grupa Bojowa) należąca do czwartej dywizji piechoty (4th Infantry Division), w sile ok. 4000 żołnierzy (niektóre źródła wspominały o liczbie ok. 4700 żołnierzy), rozlokowywana (przebazowywana) jest ze Stanów Zjednoczonych do Europy. Jest to działanie w ramach amerykańskiej inicjatywy wzmocnienia regionu, tzw. European Reassurance Initiative (ERI).

3rd ABCT będzie rozlokowana i będzie prowadziła operacje w ośmiu krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w ramach wzmocnienia obecności armii amerykańskiej w Europie (U.S. Army Europe - USAREUR) mającego wspomóc środki obronne i odstraszania NATO w regionie.

Rozmieszczenie ABCT będzie realizowane w cyklu 9-miesięcznym. Pierwszą rotację stacjonującego w Polsce wojska amerykańskiego zapewni właśnie Trzecia Pancerna Brygadowa Grupa Bojowa z 4 Dywizji Piechoty (3/4 ABCT) stacjonująca na co dzień Fort Carson w stanie Colorado, w Stanach Zjednoczonych. ABCT ma pełną gotowość operacyjną. Jej pododdziały będą brały udział w ćwiczeniach i szkoleniach na terenie całej Polski, pozostając w gotowości do szybkiego użycia. Amerykańscy żołnierze będą więc w Polsce ćwiczyć, ale także będą gotowi do obrony Polaków.

Czytaj także: Spotkanie z gen. Hodgesem (MON)

Przypomnijmy, że według wcześniejszych ustaleń 3. Brygada, wchodząca w skład 4 Dywizji Piechoty, stacjonującej w Forcie Carson w stanie Kolorado, miała pojawić się w Europie pod koniec stycznia, ale niespodziewanie przyspieszono rozlokowanie dodatkowych sił amerykańskich w Europie, w tym - w Polsce, prawdopodobnie w wyniku decyzji prezydenta Baracka Obamy, który - według komentatorów politycznych - obawiał się, że obejmujący 20 stycznia urząd Donald Trump mógłby odwołać operację.

PBS

Fot.: ARC, US Army

 

O decyzji NATO dotyczącej rozlokowania dodatkowych sił m.in. w Polsce

 

Jak przygotowuje się Orzysz do przyjęcia ok. 1000 żołnierzy amerykańskich

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6007 3.6735
EUR 4.2104 4.2954
CHF 4.5159 4.6071
GBP 4.8799 4.9785