Żegluga

Kontenerowiec Andronikos należący do amerykańskiego armatora i wyczarterowany przez chińskiego operatora COSCO ma być pierwszym statkiem, który przepłynie przez rozbudowany Kanał Panamski. Zdecydował o tym los. Frachtowiec ma 300 metrów długości, 48 metrów szerokości i może transportować do 9400 standardowych kontenerów.

O wyniku losowania zarząd kanału poinformował w piątek. O honor zainaugurowania żeglugi przez rozbudowany Kanał Panamski oprócz Cosco ubiegał się też norweski armator Wallenius Wilhelmsen Lines.

Przejście Andronikosa przez tę drogę wodną łączącą Atlantyk z Pacyfikiem zaplanowano na 26 czerwca.

Rozbudowa Kanału Panamskiego, mająca na celu podwojenie przepustowości tego jednego z najważniejszych szlaków wodnych na świecie, rozpoczęła się w 2007 roku i kosztowała ok. 5,25 miliarda USD. Kanał został poszerzony i pogłębiony. Powstały dwa nowe systemy śluz (jeden od strony Atlantyku, drugi od strony Oceanu Spokojnego), dzięki czemu przesmyk stanie się dostępny również dla kontenerowców klasy Post-Panamax mogących transportować do 14 tysięcy kontenerów.

Mający nieco ponad 80 km Kanał Panamski, do 1999 roku kontrolowany przez Stany Zjednoczone, jest jedną z głównych arterii transportowych świata. Obsługuje blisko 5 proc. światowego handlu. Kanał jest motorem gospodarki Panamy - 80 procent PKB tego czteromilionowego kraju ma związek z tą drogą wodną. 

Większość światowych agencji, a w ślad za nimi - polskie media, podały, że zainaugurowanie rozbudowanej drogi wodnej w wyniku losowania przypadnie statkowi "chińskiemu". Jednak - jak ustalił Portal Morski - nie jest to jednak statek należący do chińskiego armatora. Chińska firma jest jedynie jego operatorem - jako długoterminowo czarterujący (wynajmujący) statek. Andronikos nigdy nie należał do chińskiego kapitału. Zbudowany został na zamówienie greckiego armatora Capital Maritime and Trading (Capital Ship Management Corp) w południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Samho i przekazany przez nią zaledwie w styczniu br.  Jednakże już wcześniej - w trakcie budowy grecki armator zdobył dla niego pięcioletni czarter od chińskiego operatora (40 000 USD za dzień). Jeszcze przed przekazaniem statku armatorowi nastąpiła zmiana właściciela kontenerowca. Grecki Capital Maritime and Trading sprzedał en bloc dwa siostrzane statki Aisopos i Andronikos, wraz z czarterem (za 196 mlnu USD), amerykańskiemu prywatnemu funduszowi inwestycyjnemu MC-Seamax Management Ltd ze Stamford w stanie Connecticut.

Uaktualnienie: W międzyczasie, przed historycznym przejściem przez nowe śluzy Kanału Panamskiego, statek został przez chińskiego czarterującego przemianowany na Cosco Shipping Panama.

 

az/ mc/, PortalMorski

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter