Żegluga

Liczne grono menedżerów, naukowców, przedstawicieli administracji oraz specjalistów różnych rodzajów transportu i logistyki zgromadziło w Gdańsku po raz drugi Forum Transportu Intermodalnego Forum FRACHT 2014.

Ponad 200 osób wzięło udział w debacie dotyczącej rozwoju transportu intermodalnego, która miała miejsce w Centrum Wystawowo-Kongresowym AmberExpo 9 kwietnia br. Miejsce debaty o transporcie intermodalnym znakomicie koresponduje z tematyką, bowiem w Gdańsku łączy się wiele rodzajów transportu: drogowy, kolejowy, morski, a porty Trójmiasta stwarzają warunki rozwoju przepływu towarów w osi północ–południe – mówił Andrzej Kasprzak, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich w trakcie otwarcia konferencji.

Istotną rolę transportu, w tym portów i transportu morskiego w rozwoju gospodarki i eksportu – podkreślił Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki, zauważając, że obecnie udział eksportu w PKB wynosi 40%, a poziom zadowalający i możliwy do osiągnięcia przez Polskę to 60 proc. Zauważył również, że przewozy intermodalne są znakomitym barometrem informującym o dynamice gospodarki ale w Polsce są wciąż na niskim 5% poziomie. W latach 2007-2013 na rozwój transportu intermodalnego przeznaczono 2 321 mld zł – podał wicepremier Janusz Piechociński, obiecując, że w perspektywie finansowej 2014-2020 będą nowe środki na modernizację, rozbudowę i budowę terminali oraz nowe urządzenia. Z dużym zainteresowaniem uczestników konferencji została przyjęta informacji, że utrzymana zostanie ulga na kolejowe przewozy intermodalne – o czym poinformował Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju odpowiedzialny za kolej.

W trakcie FRACHT 2014 dyskutowano między innymi o możliwościach zwiększenia przepustowość kolei w Trójmieście, konieczności uproszczenia procedur kontrolnych i skrócenia czasu odpraw granicznych w polskich portach morskich jako warunku odzyskania ładunków polskiego handlu zagranicznego, rozwoju terminali i centrów logistycznych oraz potencjale tkwiącym w rozwoju intermodalu.

W dyskusji zauważono, że w Polsce nie funkcjonuje jednolity system transportowy, natomiast daje się zauważyć nasilająca się konkurencja między transportem drogowym a kolejowym, a nawet morskim. Wszak przewóz ładunków z i do portów Morza Północnego transportem kolejowym i drogowym ma swoje uzasadnienie. Niskie średnie prędkości i niepunktualność i mała elastyczność przewozów kolejowych pogarsza konkurencyjność oferty. Czy milionowe inwestycje zmienią strukturę przewozów na rzecz usług intermodalnych dowiemy się już wkrótce na kolejnym forum.

Organizatorem II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014 jest KOW media&marketing, wydawca „Kuriera Kolejowego” i portalu kurierkolejowy.eu

Więcej na: http://forumfracht.pl/

MG/Klaster Morski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter