Żegluga

Coraz częściej zdarza się, że pasażerowie nie rozpoznają wycieczkowców, na których wcześniej odbywali rejsy. Z kolei na nowobudowanych statkach pasażerskich znajdziemy atrakcje i wygody niedostępne dotąd w cruisingu.

Generalny trend zauważany w działaniach pasażerskich linii żeglugowych w roku minionym i przedłużony na rok obecny, to zmniejszenie dynamiki przyrostu floty o nowe, duże statki. Po części spowodowane jest to spowolnieniem napływu nowych zamówień dla stoczni, wynikającym z kryzysu finansowego ostatnich lat. Ciężar inwestycji armatorskich przeniesiony został  w kierunku modernizacji istniejących statków. Nie znaczy to jednak, że nadchodzący rok nie przyniesie ciekawych premier…

W listopadzie minionego roku do pracy na rynku karaibskim, po modernizacji w stoczni powrócił, o ponad pół metra szerszy, wycieczkowiec Celebrity Reflection. Tak zmieniona konstrukcja - dodane sponsony na burtach - pozwoliła skompensować wpływ na stateczność statku dodatkowej masy wyposażenia i wystroju zainstalowanego na wyższych pokładach, a także... nowego, dodatkowego pokładu.

Z kolei Carnival Breeze, trzeci statek klasy "Dream", który do pracy powrócił również w listopadzie 2012 r., jest - w stosunku do swego pierwotnego wystroju - nie do poznania w pomieszczeniach ogólnodostępnych, zawierających teraz cechy, styl i atrakcje z programu "Fun Ship 2.0" wprowadzonego przez armatora - Carnival - po zbudowaniu pierwszych dwóch jednostek serii "Dream".

Z trzech nowych statków wprowadzonych na rynek "Floryda - Karaiby", tylko Riviera operatora Oceania Cruises nie różni się zasadniczo od wcześniejszych własnej klasy.

"Retrofitting" cech z nowych statków spotyka się też u innych armatorów. Np. Celebrity Cruises przeprowadza modyfikacje starszych statków - są one "solsticized", czyli wyposażone na podobieństwo statków najnowszej generacji tej kompanii - serii zapoczątkowanej przez Celebrity Solistice.

W świecie wycieczkowców koniec roku oznacza nową gradację i przegrupowanie klas. Większość kompanii crusingowych bazujących w Stanach Zjednoczonych "zwija" jedną linię brandingową i wprowadza nową. Zmiany nieco rzadziej obejmują wycieczkowce operujące zazwyczaj w innych rejonach świata. Ta różnica wynika z tego, że rynek amerykański, głównie "florydzko-karaibski" (największy w świecie cruisingu) opiera się w znacznej mierze na rejsach krótszych. Relatywnie mniejsze znaczenie ma w nich destynacja, a większe - rozrywka, rekreacja i atrakcje (nowe) na statkach. Po części także dlatego, że statystyczny przedstawiciel "masowej klienteli amerykańskiej" zna już Karaiby z poprzednich swoich wypraw. Wielu Amerykanów traktuje rejs po Karaibach trochę jak wycieczkę do Las Vegas.

Jednak dążenie do zmian na statkach wycieczkowych i w turystyce morskiej - zarówno w rozwiązaniach architektonicznych i wyposażeniu, dostępnych na pokładzie atrakcjach, jak i w sposobach morskiego podróżowania widoczne jest nie tylko na amerykańskim rynku cruisingowym.

Co napędza nowe trendy? Goście statków wycieczkowych domagają się zmian i urozmaicenia oferty w stosunku do rejsów, które wcześniej odbyli. Z drugiej strony, rozwój techniki (w każdym aspekcie - od projektowania i budowy statków przez nowe generacje dyspenserów napojów gazowanych po elektronikę dostępną w kabinach) pozwalają na cechy podróży morskiej i atrakcje niemożliwe wcześniej do zaoferowania na statku. Ważnym czynnikiem napędu zmian jest konkurencja między statkami i liniami.

Czytaj także: Nowe wycieczkowce na horyzoncie

Jednym z rezultatów są bardziej elastyczne, płynne projekty. Jeżeli chodzi o pomieszczenia oraz atrakcje dla pasażerów, pojawia się więcej różnic pomiędzy statkami zbudowanymi w ramach jednej serii. Z kolei - jak już wspomniano - starsze statki są wysyłane do stoczni, gdzie otrzymują możliwe do "zainstalowania" na nich cechy i wyposażenie znane z nowszych jednostek.

Wśród tych atrakcji i nowych właściwości statków wycieczkowych wymienić można znacznie bardziej rozbudowane i obszerne niż dotychczas, spotykane nawet na największych statkach, parki wodne i "pokłady sportowe", kabiny dla singli (zwłaszcza na nowobudowanych, ale pojawiają się już nawet przy okazji niektórych przebudów i modernizacji), czy kabiny z bezpośrednim dostępem do centrów spa. Na statkach znajdziemy także zamknięte obszary luksusowe, więcej niszowych barów i jeszcze bardziej wyspecjalizowane restauracje głównych jadalni.

Rozwija się trend zagospodarowania otwartych pokładów, które przestają być już tylko pokładami do opalania i popływania w basenach. Częściej organizuje się tam kina i dyskoteki pod gołym niebem, pokazy sceniczne i coraz większą ofertę aktywnego wypoczynku.

Wszystkie te nowe cechy statków pasażerskich mają wspólny mianownik - poszerzanie oferty i opcji dostępnych pasażerom. Zmiany w projektowaniu statków odzwierciedlają ewoluujący styl i poziom życia, jaki jest udziałem pasażerów na lądzie. Mieszkania i domy są większe, niż były generację czy dwie wcześniej. Większe stają się więc także wycieczkowce, ale nie zawsze tylko po to, by "wcisnąć" na nich większą liczbę pasażerów. Rosną kabiny i apartamenty, przybywa w nich wygód i wyposażenia...

Piotr B. Stareńczak

0 fajnie
fajnie, ale raczej ten artykuł bardziej pasuje do portalu promującego luksusowe urlopy a nie ciężką pracę. te statki są i będą obsadzane przede wszystkim przez górę brytyjską i amerykańską z dobrym wynagrodzeniem, a dołem azjatyckim za "miskę ryżu". takie są realia na wycieczkowcach.
30 styczeń 2013 : 09:23 Guest | Zgłoś
0 wycieczkowce
W obecnym świecie prym wiodą''inżynierowie finansów'',ktorym do osiągnięcia i pomnażania zysków potrzebny jest pieniądz i konsument,bodajby przymuszony do konsumpcji.Gospodarka nie jest owym inżynierom potrzebna.Biznes z wycieczkowcami jest dobrym przykładem tego co powiedziałem.Toteż niech pasażer takiego wycieczkowca nie ulega złudnemu przekonaniu,że jest na takim wycieczkowcu honorowym gościem.Trzeba też postawić pytanie czy zgromadzenie kilku tysięcy ludzi na stosunkowo niewielkiej przestrzeni statku jest dla tych ludzi przedsięwzięciem bezpiecznym,pomimo wszelkich licencji,zezwoleń jakie z całą pewnością,właściciel,armator statku posiada.Całkiem niedawno pisano w prasie,że na dwóch wycieczkowcach doszło do masowych,kilkusetosobowych zatruc pokarmowych wśród pasażerów i załogi.
30 styczeń 2013 : 16:33 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter