Żegluga

Formalnie 26 kwietnia 2018 roku flota Unibaltic ze Szczecina wzmocnił kolejny chemikaliowiec. Przejęty został w Antwerpii. Statek nosił dotychczas nazwę Hanne Theresa, we flocie Unibaltic pływa pod nazwą Amethyst.   

Został on zakupiony od duńskiego armatora Nordic Tankers Trading AS (operatorem statku był do niedawna Crystal Nordic AS). Zbudowany w 2002 r. w tureckiej stoczni RMK Marine statek o nośności 4284 ton, pojemności ładunkowej 4633 m³, długości 92,80 m iszerokości 13,60 m, to dziewiąty chemikaliowiec oraz jedenasty statek w całej flocie Unibaltic.
Podobnie jak w przypadku innych chemikaliowców Unibaltic’u, jego zbiorniki wykonane są ze stali nierdzewnej.

Swoją pierwszą podróż w barwach szczecińskiego armatora odbył na trasie z Kłajpedy na Litwie do Nykoebing (Falster) w Danii, z ładunkiem nawozów płynnych. Potem był m.in. w Amsterdamie. W nocy z niedzieli na poniedziałek wszedł do portu Gdynia, z której prawdopodobnie już w poniedziałek, 21 maja, wyruszy to portu Kotka w Finlandii.

Czytaj także:  Unibaltic sprzedał chemikaliowiec Ametysth  

Przypomnijmy, że w lecie ubiegłego roku Unibaltic sprzedał statek o podobnej nazwie - Ametysth - armatorowi z Norwegii, który zastąpił nim chemikaliowiec utracony w wyniku wypadku przechylenia i zatonięcia doku w stoczni remontowej Nauta w Gdyni.

PBS, rel (Unibaltic)

Fot.: Patrick Deenik

Amethyst - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9246918
państwo bandery - Cypr
port rejestracji - Limassol
rok budowy - 2002  (zbudowany jako Laila Theresa)
stocznia - RMK Marine Gemi Yapim, Turcja (RMK Marine Gemi Yapim Sanayi ve Deniz Tasimaciligi Isletmesi AS)
stoczniowy nr budowy - 51
armator (właściciel) - Unibaltic Holdings Ltd, Cypr
armator zarejestrowany - Lake View Shipping Co Ltd
armator zarządzający, operator - Unibaltic Shipping Ltd, Szczecin
zarząd techniczny - Unibaltic Sp. z o.o., Szczecin
długość całkowita - 92,27 m
długość między pionami - 86,03 m
szerokość maksymalna - 13,714 m
szerokość konstrukcyjna - 13,60 m
zanurzenie - 6,09 m
wysokość boczna - 7,65 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 26,00 m
nośność - 4282 t
wyporność - 6032 t
masa statku pustego - 1750 t
tonaż pojemnościowy brutto - 2682
tonaż pojemnościowy netto - 1305
pojemność ładunkowa (przy 98% zapełnienia zbiorników) - 4633 
liczba zbiorników ładunkowych - 14
separacja ładunków - 6
pojemność zbiorników balastowych - 1627 m³
statek posiada następujące cechy i wyposażenie: zbiorniki ładunkowe ze stali nierdzewnej, załadunek w obiegu zamkniętym, VRS - Vapour Recovery System, 7 linii przeładunkowych (przyłączy) na każdej burcie, 12 pomp ładunkowych o wydajności 100 m³/h
pędnik - 1 × śruba nastawna 170 obr/min. napędzana poprzez przekładnie redukcyjną
moc napędu głównego - MCR 2400 kW (3263 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MaK 8M25, rzędowy, 8-cylindrowy, 750 obr./min.
prędkość eksploatacyjna - 12,50 w.
zespoły prądotwórcze - 1 × 280 kW, 2 × 425 kW
pojemność zbiorników na paliwo lekkie - 55 m³
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie - 161 m³
zużycie paliwa (łącznie) - ok. 10,50 ton na dobę
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 240 kW (326 KM), ze śrubą nastawną
ster strumieniowy rufowy - 1 × 148 kW (201 KM), ze śrubą nastawną
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I Oil tanker ESP-Chemical tanker ESP Service Restriction: Unrestricted navigation, FS Ice Class 1A