Żegluga

Polski kapitan i starszy oficer chemikaliowca Elsa Essberger staną przed sądem - informuje Tanker Shipping & Trade powołując się na komunikat prokuratury okręgowej w Amsterdamie. Chodzi o kolizję jednostki z platformą offshore, do której doszło 31 grudnia ubiegłego roku.

Elsa Essberger uderzyła w wyłączoną z eksploatacji platformę Q1 Halfweg, zlokalizowaną około 16 mil od południowy zachód od Den Helder w Holandii o godz. 19.15 31 grudnia.

Poniższa animacja wideo przedstawia drogę tankowca przed i po zderzeniu. Statek miał poruszać się z prędkością ponad 12 węzłów. W materiale widać, że niedługo po kolizji na miejscu zjawiła się holenderska jednostka straży przybrzeżnej. Jej załoga przeprowadziła inspekcję zarówno platformy, jak i tankowca, wskazując na znaczne uszkodzenie dziobu statku i konstrukcji nośnej platformy. Po kilkugodzinnym postoju, statek został odprowadzony do portu w Rotterdamie.

Na początku stycznia kapitan i starszy oficer jednostki zostali zatrzymani na trzy dni i przesłuchani. Mają być sądzeni pod zarzutem naruszenia strefy bezpieczeństwa znajdującej się w odległości 500 metrów od platformy offshore. Zgodnie z holenderską ustawą, jak podaje Tanker Shipping & Trade, wejście statku, zwłaszcza transportującego niebezpieczny ładunek, w strefę bezpieczeństwa konstrukcji offshore jest zabronione i traktowane jako przestępstwo. Sprawa ma trafić do sądu rejonowego w Amsterdamie w dniu 20 kwietnia 2018 r. 

Według dostępnych informacji (z końca maja 2017 r.) załogę chemikaliowca stanowiło trzech oficerów Polaków, trzech oficerów Rosjan i dziewięciu Filipińczyków na pozostałych stanowiskach.

Statek zbudowany w 2013 roku w Turcji, ma 99,40 m długości całkowitej, 16,50 m szerokości, 10,5 m wysokości bocznej i 7,00 m zanurzenia. Jego nośność, to 5297 t, wyporność 8312 t, a pojemność brutto - 4824 jednostek. Należy do niemieckiego armatora John T Essberger GmbH.

AL

Fot.: Netherlands Coastguard; shipspotters

Komentarze   

+2 How ?
jak oni tego dokonali ? nikogo na mostku nie było czy co
16 styczeń 2018 : 14:07 kona Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Do KULSONA Xxx
POLAK POTRAFI . Nie tylko takie numery.45 lat na morzu to i widziałem różne różności
16 styczeń 2018 : 14:34 Marinero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 xam
Kto był na wahcie?
Okaże się że sterroryzowany Filip który nie zmieni kursu bo capt. nakrzyczy tak się kończy dojeżdżanie i mobing, który zmienia ludzi w bezwładną papkę.
16 styczeń 2018 : 16:56 max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-18 Kpt
Dziwne, ze na tak malym statku bylo tylu oficerow. Widocznie pili.Jak mozna wejsc na wieze wiertnicza ??? Chyba, ze byla niewidoczna.Jednak Akademie moeska sie nie sprawdza.Slyszalem, ze zaden "absolwent" - magister -inzynier nie potrafi zrobic pozycji astronomicznej. Skandal.
16 styczeń 2018 : 19:04 Walerian Rzeszot Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 Asd
Doprowadzają mnie do śmiechu takie komentarze. Przy dzisiejszym natłoku obowiązków oraz dodatkowych obowiązków od starego raczej nikt nie będzie marnować czasu na robienie pozycji astronomicznej. Tak piszą tylko 60 letnie dorsze które nie ogarniają gps-u a chcą zagiąć człowieka takimi bzdurami.... właśnie tacy ludzie jak Ty którzy robią te wspaniałe pozycje, przewalając rocznik astronomiczny i resztę niepotrzebnych publikacji na wachcie najczęściej rozbijają się na wieżach wietrtniczych zamiast skupić się na prawidłowej obserwacji.
16 styczeń 2018 : 20:09 Asd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 sekstant i inne bzury,,, etc
zupełnie zgadzam sie z kolega Asd ... powinni jeszcze powrocic do morsa i semafora ... zebronić jakiś tam gps -ów . wszelkiego internetu , map elektronicznych ... i inne takie tam bzdury ... radar bez tuby to się nawet wyspac na stojaco nie mozna bo kpt widzi ... a on mysli , ten nowy kpt mysli sobie wypiłem a ten majtek lypie na mnie i zaraz mnie zapoda do biura . A tu wież się wyłania na morzu , co to takiego zawołam radzika niech tej wiezy zamorsuje zeby ta wieza zeszla z drogi - i łup ... nie zeszła
16 styczeń 2018 : 20:48 Dorsze Jakie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Tak wlasnie
Pozycja astronomiczna w tych czasach? Kiedy ty skonczyles plywac sledziu! Na kazdym statku jest CO NAJMNIEJ kilka nie zaleznych zrodel pozycjonowania! Piszesz o pozycjach z gwiazd, a chyba SAM malo o nich wiesz!? Czy zdajesz sobie sprawe o jakiej NIEDOKLADNOSCI pozycji w ogole rozmawiamy?! Przy aktualnym natezeniu ruchu statkow taka niedokladnosc to juz gwalt. Ale no coz. Siedza na emeryturze i komentuja.
P.S Nie wyciagajmy wnioskow, poki sledztwo trwa. Pozdrawiam ABSOLWENT Akademii Morskiej, ktory ANI RAZU NIE ZROBIL POZYCJI Z GWIAZD.
16 styczeń 2018 : 20:52 Fred Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 HaHa
Pozycja z gwiazd jest niedokładna?? Jest to najdokładniejsza z możliwych pozycji Panie absolwencie. Pewnie na słuchawce kończyłeś tą Amkę :)
01 maj 2018 : 13:43 Adam 94 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 3off
Człowieku co ty gadasz, chyba skomczyles policealna. Błędy na morzu sie zdarzają jeśli jesteś taki mądry pokaz mi chociażby układ horyzontalny. Może na policealnej nie uczyli albo za komuny, wiec przestań gadać bzdury
17 styczeń 2018 : 01:48 luki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 do Kpt od Capt.
Efemerydy ciał niebieskich pewnikiem zakułeś na blachę za młodu bo jak nie to już nie znajdziesz w publikacjach nautycznych w szafce na strychu. Wleźli bo zbytnio zaufali elektronice + ISM stukali do audytu.
17 styczeń 2018 : 08:19 Ex Ksiąc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 pozycja astronomiczna
Tak się właśnie kończy nawigowanie na gwiazdach w akwenach przybrzeżnych...
16 styczeń 2018 : 21:29 Gut Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 O
Tak, najwiecej i najlepiej wiedza wszyscy dookoła. Jak ktoś coś odwali na morzu to od razu musi buc piany. Ludzie, trochę pokory bo wymądrzać się każdy potrafi, ale co zrobicie jak się znajdziecie w takiej sytuacji? Bardziej na miejscu byłyby komentarze, ze całe szczęście, iż nikomu nic się nie stało, ze nie doszło ze zanieczyszczenia środowiska. Ale cóż Polak Polakowi zawsze wilkiem będzie... pozdrowienia dla tych co na morzu.
16 styczeń 2018 : 21:38 Ttt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 No jasne...
Ludzie! Oni listę załogi z mają podają a z czego ja wiem to obywatele Unii Europejskiej nie mogą siedzieć na burcie dłużej niż pół roku. Robienie pozycji astronomicznej jest jak trzymanie konia z wozem drabiniastym w garażu na wypadek jakby zepsulo Ci się auto. Poza tym jest nie dokładna a zrobienie jej zajmuje dużo czasu i pomimo że sama regularnie robię pozycje radarów to Astronawigacja (pomijając błąd zyro)jest co najwyżej sposobem na znęcanie się nad studentami. Absolwenci nie umieją robić pozycji z gwiazd? A po co skoro "doświadczony" i "wyedukowany" Kapitan każe stając w drugie przed wejściem do dużego portu każe wyłączyć światła w drodze i zapalić na choince po obu stronach czerwone - biale-czerwone
Bo przecież statek w dryfie nie jest w drodze i ma ograniczona zdolność manewrowa...
A jeśli przypieprzyli w platformę no to sorry... Ale ktoś nie prowadził obserwacji w ogóle - albo spał albo go nie było.
17 styczeń 2018 : 10:03 Jurata Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Gps i astro
Nie trzeba byc geniuszem zeby wywnioskowac co zaszlo
Ani gps ani astro czy inny glonas lub trojka nie pomoże jak nie zrobisz zwrotu. Tam jest TSS.
Dla Pana od astro: nie osmieszaj sie i nie wyskakuj z gwiazdami bo to sie robi tylko na akademi (czy w Gdyni czy w Szczecinie), zgaduje ze Pan po Szczecinie.
17 styczeń 2018 : 14:13 Szkoda słów Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Dlaczego kpt i ch.off
Tak się zastanawiam dlaczego przed sądem mają stanąć kpt. i ch.off?
Wychodzi mi na to ze ch.off miał wachte.
Kiedyś starałem się dostać do tej firmy mając już kilka lat wyplacane za officer na różnych typach statków to mi powiedzieli w Gdyni ze nie mam doświadczenia na ich typach statków.
No to mają kpt i ch off z doświadczeniem co walne li w wieże. Ciekawe czy ich ponownie zatrudnia.Przeciez ponowne uderzenie w wieże graniczy z cudem a więc mają pewniakow co na pewno już nigdy w wieże nie uderza no i maja doświadczenie na ich typach statków .
19 styczeń 2018 : 02:37 2nd off Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś