Żegluga

Jest decyzja rządu w sprawie budowy w Gdańsku Portu Centralnego - zadeklarowała Premier Beata Szydło w czasie II Spotkania Ministrów Transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Odbywające się w dniach 25-26 października w Warszawie Forum 16+1 oficjalnie zainaugurowało działanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1. Port Gdańsk był jednym z partnerów wydarzenia.

Polski rząd, który jest liderem projektu współpracy ministrów transportu krajów Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami, widzi w intensyfikacji tej kooperacji ogromną szansę rozwojową dla gospodarek regionu. Transport, w szczególności drogą morską, jest kluczowy w rozwoju relacji handlowych z Krajem Środka. Na intensyfikowaniu wzajemnych relacji skorzystają polska gospodarka i przedsiębiorstwa w tym m.in. Port Gdańsk. Dlatego rząd podchodzi do tej sprawy priorytetowo.

- Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowano 18,5 miliona ton towarów.(...) Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku Portu Centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie - podkreśliła premier Beata Szydło w czasie wystąpienia otwierającego spotkanie. Zaznaczyła też, że Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii Europejskiej, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin. - Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej - mówiła szefowa rządu.

To właśnie Port Centralny był jednym z najważniejszych tematów rozmów przedstawicieli ZMPG z zagranicznymi partnerami w trakcie Forum 16+1. Jak podkreśla Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, dzięki rządowemu wsparciu projekt ten zaczyna nabierać jeszcze bardziej realnych kształtów.

- Słowa pani premier bardzo nas cieszą. Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Konkurencja portów Morza Północnego i Bałtyckiego wymusza szybkie działania. Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji, czy północnej Ukrainy. Jestem przekonany, że już za 5 lat w ramach Portu Centralnego powinny działać jeden-dwa terminale. Port Centralny to ogromna szansa i musimy ją wykorzystać - mówił Łukasz Greinke.

Sekretariat ds. Morskich 16+1 zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rzeczpospolitej Polskiej.

rel (ZMPG SA)

Komentarze   

0 mr.
A ja i tak nie BĘDĘ KUPOWAĆ CHIŃSKIEGO SZAJSU. Wożonego przez filipińskich niewolników.
30 październik 2017 : 16:15 Mar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 mrs
Skoro maja taki ruch w tym Gdanskim Porcie to ciekawi mnie jak procentowo wyglada tam zatrudnienie,tzn ile procent jest zatrudnianych bezposrednio przez Port a ile przez roznej masci agencje i posrednikow? Nastepna sprawa to jak wyglada tam temat ilosci zatrudnianych obcokrajowcow w stosunku do ilosci Polakow? Czyzby to mialy byc te obiecane miliony miejsc pracy dla cudzoziemcow??? Pamietam wypowiedz jednego z Ministrow tego Rzadu,rece mi opadly i zdalam sobie sprawe z kilku kwestii.
31 październik 2017 : 22:33 skipper Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś