Żegluga

Ruch statków w należącej do Turcji cieśninie Bosfor został w niedzielę zawieszony z powodu awarii kotwicy jednego ze statków - poinformował spedytor morski Tribeca.

Według komunikatu spedytora kotwica tankowca Peria, pływającego pod banderą Liberii, samoczynnie zwolniła się z powodu złej pogody w okolicach tzw. Trzeciego Mostu na Bosforze. Na pomoc wysłano dwa holowniki, które asystowały statkowi.

Wyżej podany opis systuacji pochodzi z PAP.

W rzeczywistości, to nie sama kotwica uległa awarii. Najprawdopodobniej doszło do awarii hamulca na wciągarce kotwicznej lub tzw. stopera zabezpieczającego kotwicę i łańcuch kotwiczny przed zwolnieniem.

Nie jest wykluczone, że doszło do błędu ludzkiego / zaniedbania (np. niedokładnego dociśnięcia hamulca lub niezabezpieczenia albo niedokładengo zabezpieczenia kotwicy stoperem).

Tankowiec, który utknął w Bosforze, wstrzymując ruch na kluczowym szlaku wodnym na ponad osiem godzin, to 18-letni aframax z floty armatora Hennesea Tankers, który zaledwie trzy dni wcześniej objęty został sankcjami USA.

Tankowiec został umieszczony na czarnej liście USA 18 stycznia za naruszenie zachodniego (Unii Europsjekiej i G7) systemu limitów cenowych (price cap) na eksportowaną drogą morską rosyjską ropę naftową.

Przeprawy zostały tymczasowo zawieszone w obu kierunkach na szlaku wodnym, ogłosiła turecka dyrekcja generalna ds. bezpieczeństwa wybrzeża (KEGM) w dniu X o godzinie 12:01 czasu lokalnego (10:01 GMT).

Ruch statków został wznowiony w kierunku południowo-północnym około godziny 20:00 czasu lokalnego.

Tureckie władze podjęły działania po tym, jak Peria (zbudowany w 2006 r.) o nośności 114 800 ton stracił kotwicę w zatoce Kecilik.

Peria płynęła z Rosji do tureckiego portu Izmir. Statek załadował ładunek ropy naftowej w Noworosyjsku w dniu 9 stycznia.

Statek jest notowany pod zarządem Hennesea Tankers z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W związku z tym znajduje się na liście 18 tankowców firmy objętych sankcjami przez administrację USA zaledwie trzy dni przed wypadkiem w Cieśninach Tureckich.

Amerykańskie Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) oskarżyło firmę o naruszenie limitu cen ropy nałożonego przez G7 na statki handlowe przewożące rosyjską ropę.

Awarie silników statków i inne wypadki często zdarzają się podczas przepraw przez Cieśninę Turecką. Władze tego kraju zazwyczaj reagują szybko, wysyłając holowniki w celu usunięcia uszkodzonych statków i odholowania ich w bezpieczne miejsce.

Dwa holowniki zostały natychmiast wysłane, aby pomóc Perii. Około godziny 14:00 GMT dane MarineTraffic wykazały, że tankowiec i dwa holowniki powoli poruszały się w kierunku południowym, podczas gdy żadne inne komercyjne statki towarowe nie pływały w górę ani w dół Bosforu. Około dwie godziny później opuściła już Bosfor i do 16:50 GMT znajdowała się na kotwicowisku Yesilkoy na Morzu Marmara.

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

0 Hamulców/stoperów,
które zabezpieczają łańcuch kotwiczny i samą kotwicę w kluzie są z reguły 3. Jeden ( "taśmowy") jest zawsze na samej windzie kotwicznej.
22 styczeń 2024 : 10:15 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter