Żegluga

W nocy z wtorku na środę na Kanale Sueskim około 19 km od jego południowego krańca doszło do kolizji gazowa BW Lesmes i produktowc Burri. Duży gazowiec LNG wcześniej obrócił się i na krótko utknął dziobem i rufą na obu brzegach drogi wodnej, co przypominało incydent zablokowania kanału przez mega-kontenerowiec Ever Given z 2021 roku.

Gdy minionej nocy, we wtorek ok. godz. 22:40 czasu polskiego, doszło do kolizji dwóch zbiornikowców, oba statki były bliskie ukończenia przejścia przez Kanał w kierunku południowym.

Władze Kanału Sueskiego (Suez Canal Authority - SCA) były w stanie szybko zadysponować na miejsce zdarzenia holowniki i ruch wzdłuż kanału został wznowiony w ciągu kilku godzin. Już we wtorek o godz. 01:50 czasu polskiego gazowiec był ponownie w ruchu pod własnym napędem, a produktowiec wykazywał status “zacumowany”. Niektóre źródła sugerowały, że gazowiec miał być po wypadku odholowany na kotwicowisko koło Suezu.

Władze Kanału Sueskiego poinformowały, że przed kolizją jeden ze statków uległ awarii, nie podając jednak który.

Z analizy animacji poklatkowej opublikowane przez serwis MarineTraffic wynika, że to gazowiec uległ awarii utraty napędu lub urządzeń sterowych. Na filmie widać, jak Burri skręca na lewą burtę i uderza w BW Lesmes, który był już wcześniej unieruchomiony w pozycji w poprzek drogi wodnej.

Gazowiec LNG BW Lesmes (nr IMO 9873840; państwo bandery Singapur; rok budowy 2021; GT 115 338; nośność 94 167 t; ładowność 174 000 m³), wiozący w chwili wypadku LNG z amerykańskiego Port Freeport, należy (przez leasing z japońskiej Financial Products Group Co.) do BW Group z siedzibami głównymi na Bermudach i w Singapurze i korzeniami kapitałowymi z Hongkongu i Norwegii (trzon firmy jest efektem połaczenia remomowanego armatora norweskiego Bergesen i potęgi żeglugowej z Hongkongu World-Wide Steamship Company). Operatorem i armatorem zarządzającym jest BW Gas AS z Norwegii, a odpowiedzialnym za zarząd techniczny - BW Fleet Management AS.

Produktowiec Burri (nr IMO 9787948; państwo bandery Wyspy Kajmany; rok budowy 2019; GT 64 555; nośność 115 018 t) należy do greckiego armatora TMS Tankers Ltd, który jest również operatorem statku i jego zarządcą, także technicznym i załogowym.

Kanał miał miniony rok gęsty od wypadków, na szczęście bez poważnych konsekwencji, jak w przypadku sześciodniowej blokady spowodowanej przez Ever Given, a przypadki osiadania statków na mieliźnie było znacznie częstsze niż w poprzednich latach.

Dochodzenie władz morskich Panamy w sprawie incydentu z Ever Given z 2021 roku ujawniło błędy władz Kanału Sueskiego, ich pilotów kanałowych, a także nadmierną prędkość statku, silny wiatr i słabą widoczność spowodowaną burzą piaskową.

Przez Kanał Sueski przechodzi ok. 12 proc. światowego handlu morskiego.

PBS

Fot.: BW Group; Panasia

Zbiornikowiec naftowy / produktowiec Burri
Zbiornikowiec naftowy / produktowiec Burri

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter