Żegluga

Dwa nowe holowniki zaprojektowane w grupie Damen rozpoczną już za kilka tygodni działalność w Porcie Gdańsk po podróży z Wietnamu, gdzie zostały zbudowane. Obecnie są jeszcze w Rotterdamie.

Wielozadaniowy statek przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (ciężarowiec konwencjonalny) Frauke przetransportował dwa holowniki tylnopędnikowe (z azymutalnym napędem rufowym - ASD) ze stoczni Damen Song Cam w Wietnamie do Rotterdamu w Holandii. Po ostatecznych testach i ewentualnych drobnych pracach wykończeniowo-wyposażeniowych popłyną one do Gdańska, aby rozpocząć tam pracę najprawdopodobniej już w sierpniu.

WUŻ Port and Maritime Services z Gdańska nabył te nowe holowniki dla rozszerzenia swoich możliwości holowania i obsługi statków, zgodnie z dynamicznym rozwojem i inwestycjami w rozbudowę obszarów przemysłowych i nabrzeży oraz rosnącym ruchem w porcie Gdańsk.

Nieznany jest koszt inwestycji, ale orientacyjna cena podobnych holowników, to rząd wielkości 8 do 15 mln USD.

Holownik Ares (nr IMO 9906221; GT 381; moc napędu głównego MCR 5050 kW / 6866 KM), o długości całkowitej około 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton, został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars (nr IMO 9963877; GT 299; moc napędu głównego MCR 3530 kW / 4800 KM) to holownik projektu ASD 2811 o podobnej długości, przy szerokości 11 m i uciągu 60 ton siły. Oba holowniki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze.

Holowniki do Rotterdamu dotarły w połowie lipca na pokładzie ciężarowca konwencjonalnego Frauke, który przebywał w holenderskim porcie w dniach 18-20 lipca. Załadunek holowników dla polskiego armatora odbył się na wodach wietnamskich między 25 a 30 maja br. 

Damen ma wkrótce przekazać gdańskiemu armatorowi jeszcze jeden holownik projektu ASD 2811, Pax (nr IMO 9962354; GT 299; moc napędu głównego MCR Mcr 3752 kW / 5102 KM), we wrześniu lub październiku, po tym jak jego budowa zostanie ukończona w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

WUŻ jest największym polskim armatorem holowników portowych, z dziewięcioma holownikami i pięcioma innymi jednostkami użytkowymi, pilotowymi i przeciwpożarowymi. Należąca do prywatnego, polskiego kapitału firma bezwględnie dominuje na - historycznie swoim - rynku, czyli w porcie Gdańsk. Natomiast w portach Gdyni, Szczecina i Świnoujścia praktycznie cały rynek holowań portowych należy do niemieckiej grupy Fairplay Towage Group z siedzibą główną w Hamburgu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i jego partnerzy inwestują intensywnie w infrastrukturę portową, przebudowując istniejące i budując nowe nabrzeża, rozbudowując tereny przemysłowe oraz modernizując i budując falochrony m.in. w rejonie zewnętrznego Portu Północnego przyjmującego największe w Gdańsku statki, w tym - wkrótce - m.in. nowy falochron w ramach przygotowań do umiejscowienia w Gdańsku pływającego importowego terminalu LNG (jednostki FSRU lub rozważanych ewentualnie nawet dwóch).

PBS, z mediów

Fot.: Gert Barendrecht 

Holowniki Mars i Ares na pokładzie ciężarowca Frauke już w Rotterdamie po podróży z Wietnamu. Fot.: Gert Barendrecht
Holowniki Mars i Ares na pokładzie ciężarowca Frauke już w Rotterdamie po podróży z Wietnamu. Fot.: Gert Barendrecht
Holowniki Mars i Ares na pokładzie ciężarowca Frauke już w Rotterdamie po podróży z Wietnamu. Fot.: Gert BarendrechtHolowniki Mars i Ares na pokładzie ciężarowca Frauke już w Rotterdamie po podróży z Wietnamu. Fot.: Gert Barendrecht

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter