Żegluga

Pierwszy na świecie komercyjny bezzałogowy prom elektryczny MF Estelle wypłynął w poniedziałek w regularną trasę. 12-metrowy tatek mogący pomieścić 30 osób oraz rowery połączył wyspy Kungsholmen z Soedermalm, będącymi dzielnicami miasta.

Estelle jest zrównoważona i zielona, może pomóc rozwiązać problem korków i tłoku w komunikacji miejskiej. Liczymy, że sprawi, iż więcej osób porzuci samochód na rzecz roweru albo spaceru - podkreślił podczas inauguracyjnego rejsu Stein Andre Herigstad-Olsen, prezes norweskiego armatora Torghatten.

Mały prom osobowy został nazwany na cześć Estelle, 11-letniej córki następczyni szwedzkiego tronu księżniczki Wiktorii i księcia Daniela.

Trwający kilka minut rejs statkiem kosztuje 35 koron (ok. 3 euro) i na początku ma odbywać się w obecności pracownika, który jednak nie wykonuje żadnych czynności. Armator czeka na zmianę przepisów, aby według prawa możliwy był przewóz pasażerów bez kapitana oraz załogi. Dziś ich rolę spełnia program komputerowy (autopilot), a bezpieczeństwo zapewnia nowoczesna technologia: radary, sonary ultradźwiękowe, lasery oraz kamery. W przypadku napotkania przeszkody jednostka jest w stanie opracować nową trasę w ciągu jednej sekundy.

Nowatorski statek, mający dodatkowo panele słoneczne na dachu, został zbudowany w stoczni Broderene Aa w Hyen w zachodniej Norwegii, a technologię pozwalającą na pływanie bezzałogowe dostarczyła firma Zeabuz, również z Norwegii.

W położonym między jeziorem Maler a Morzem Bałtyckim Sztokholmie promy i statki odgrywają rolę transportu publicznego. Na część z nich obowiązuje bilet komunikacji miejskiej.

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk 

Fot.: Zeabuz; Broderne, Wikimedia Commons

Estella - wizualizacja
Estella - wizualizacja
Estella na wodzie
Estella - wizualizacjaEstella - wizualizacjaEstella na wodzie

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter