Żegluga

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich podjęła uchwałę, że nie będzie badała przyczyn kolizji promu Wawel z nabrzeżem Wolnego Obszaru Celnego w Gdańsku, do której doszło 21 stycznia br.

W dokumencie datowanym na 1 lutego 2023 r. można przeczytać, że „Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich biorąc pod uwagę okoliczności wypadku oraz brak poważnych skutków zdarzenia, uznaje, że wyniki badania nie przyczynią się do zapobiegania tego rodzaju wypadkom w przyszłości i na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 1374) odstępuje od prowadzonego badania”.

W wyniku kolizji z nabrzeżem, do której doszło w trakcie manewrów promu, przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych (silny wiatr), uszkodzonych zostało ok. dwóch metrów poszycia promu nad wodnicą pływania (linią zanurzenia).

Zdaniem przedstawicieli Polferries, nie było ryzyka, że prom zacznie nabierać wody. Nie ucierpiał nikt ze 150 pasażerów, ani ładunek. Wawel zacumował bezpiecznie przy terminalu promowym Westerplatte, a pasażerowie opuścili pokład promu. Odbył się także rozładunek statku.

Po ocenie uszkodzeń zapadła decyzja, że nie ma konieczności, aby prom wchodził do stoczni, a naprawa uszkodzonego poszycia wykonana została przy nabrzeżu terminalu.

Niemniej, 2 lutego br. prom wypłynął z Gdańska w kierunku Szczecina. Tam najpierw zacumował przy nabrzeżu Morskiej Remontowej Stoczni "Gryfia", a po kilku dniach został zadokowany. Remont dokowy trwa do dzisiaj.

Ostatnie większe remonty prom Wawel przeszedł w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. in. J. Piłsudskiego na przełomie stycznia i lutego 2020 roku (montaż systemu oczyszczania wód balastowych – BWTS) oraz w lutym 2021 roku, wówczas dominującą częścią remontu były prace stalowe.

Warto przypomnieć, że Wawel po raz pierwszy trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowej w 2004 roku, po zakupie przez kołobrzeskiego armatora. Jednostka została wtedy przebudowana – przede wszystkim podwyższono standard przestrzeni pasażerskich. Prom wzbogacił się o 131 nowych kabin od klasy lux, po 2- i 4-osobowe. Zmodernizowano także sklepy, mesę załogową i oficerską oraz pomieszczenia wypoczynkowe z fotelami lotniczymi. Dodatkowo zabudowano dwa skrzydła mostku, zlikwidowano wrota dziobowe i zmodernizowano rampę rufową. Poza tym przeprowadzony został gruntowny remont konserwacyjno-malarski, wykonano liczne przeglądy i naprawy systemów statkowych. Prace modernizacyjne przeprowadzono w ekspresowym tempie – trwały one zaledwie 88 dni.

Prom został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö jako towarowy statek ro-ro. W roku 1989 jednostka została przebudowana w stoczni w Bremerhaven na prom pasażersko-samochodowy. Po wspomnianym dostosowaniu jednostki do potrzeb Polferries może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów.

Prom obsługuje linię Gdańsk-Nynashamn (Szwecja).

LEW

Fot. Sławomir Lewandowski/PortalMorski.PL

Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.PL
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter