Żegluga

W ciągu dwóch tygodni spółki żeglugowe mają przygotować ramowy projekt konsolidacji, a Ministerstwo Skarbu Państwa weźmie go pod uwagę. Tak ustalono na poniedziałkowym posiedzeniu Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego. Jednym z tematów była prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

- Jesteśmy gotowi, żeby trwający proces prywatyzacji PŻB ponownie przeanalizować - mówił wiceminister skarbu Rafał Baniak, który przyjechał do Szczecina na posiedzenie zespołu parlamentarnego.

Wojciech Chmielewski, dyrektor deparatmentu przekształceń własnościowych i prywatyzacji w MSP, zaznaczył, że prywatyzacja ma umożliwić rozwój spółce

Wypowiedzi te rozczarowały posła SLD Stanisława Wziątka.

- Czas upłynął, a państwo występujecie z tym samym komunikatem: "będziemy analizować" - irytował się poseł. - Nie słuchacie głosów z regionu. Czy potrzeba prywatyzowania ma być celem samym w sobie? Czy Skarb Państwa chce się pozbyć PŻB , czy też chce wzmocnić całą branżę żeglugi promowej? Proszę się odnieść do propozycji konsolidacji PŻB i Unity Line.

W podobnym tonie wypowiadał się poseł PiS-u Joachim Brudziński.

- Dziś z arogancją informujecie, że proces prywatyzacji będzie kontynuowany - mówił J. Brudziński do przedstawicieli resortu skarbu. - Obiecujecie, że poprzez analizę uratujecie armatora. Wykorzystamy wszystkie instrumenty, żeby wam patrzeć na ręce.

Wiceminister Baniak powtórzył, że proces prywatyzacji trwa.

- Proszę nie oczekiwać ode mnie, że dziś ogłoszę jego koniec - stwierdził i przypomniał, że aktualna jest strategia PŻB, przyjęta jednogłośnie przez radę nadzorczą spółki. Mowa w niej o potrzebie znalezienia inwestora strategicznego.

Na posiedzeniu obecni byli szefowie zainteresowanych spółek żeglugowych: prezes PŻB Jarosław Siergiej, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Szynkaruk oraz prezes Unity Line (z grupy PŻM) Jarosław Kotarski. Przyznali, że wstępnie rozmawiali o idei konsolidacji. Przewodniczący zespołu, poseł Arkadiusz Litwiński (PO) pytał ich, ile potrzebują czasu na przygotowanie programu konsolidacyjnego, który mógłby być przedstawiony w ministerstwie. Ustalono, że taka ramowa koncepcja powstanie w ciągu dwóch tygodni.

- Bedzie ona poważną przesłanką do podjęcia kolejnych decyzji - obiecał R. Baniak.

Przypomnijmy, że konsolidacja polskich spółek żeglugowych miałaby być alternatywą dla toczącej się dziś prywatyzacji PŻB. Do kolejnego jej etapu dopuszczono trzy firmy: z Niemiec, Danii i Finlandii. Sprzedaży spółki sprzeciwia się załoga PŻB, zachodniopomorscy parlamentrzyści wszystkich opcji, radni sejmiku i samorządowcy kołobrzescy.

Tekst i fot. (ek) 

-8 !!!
Szynkaruk (dyr.PŻM) powiedział (G.Wyborcza) ,że mogą po konsolidacji wejść na giełdę. Wydaje się ,że jest to równoznaczne ze sprzedażą rynku silnemu inwestorowi,prawdopodobnie zagranicznemu.
Za jednym zamachem puszczą rynki dwóch firm.
17 luty 2015 : 08:50 biz57 | Zgłoś
+1 prywatyzacja
Gdzie tu jest sens tej prywatyzacji.
Skarb Państwa kupi sobie swoją spółkę?
A co z wydanymi do tej pory pieniędzmi na audyty z kasy PŻB.
Po co rozdano za symboliczną złotówkę majątek stały PZB /np;port, bazę promową Gdańsk/itd.
Na raz Wszyscy lokalni "włatcy móh" przed wyborami się przebudzili.
I co dalej po wyborach?
18 luty 2015 : 06:12 glugluter | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter