Inne

Pierwsze pociągi przejechały w niedzielę rano nowym mostem na rzece Regalicy w Szczecinie-Podjuchach. Przebudowa mostu miała zwiększyć przepustowość linii kolejowej nr 273 i przywrócić żeglowność na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Nowy most wybudowano w sąsiedztwie poprzedniego. Wybudowane zostały dwa nowe tory, pozwalające poruszać się pociągom z prędkością ponad 100 km/h. Umożliwiony został również swobodny przepływ jednostkom pływającym, w tym zlokalizowanym w pobliskiej bazie lodołamaczom. Przebudowano także 12 km torów i wybudowano nowy peron.

Most kolejowy na Regalicy charakteryzował się niskim prześwitem, co ograniczało żeglugę śródlądową. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwiało przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta była pracochłonna i dawała zaledwie 12,73 m szerokości szlaku żeglownego pod przęsłem.

Aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem, ruch pociągów musiał być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego mostu. Z kolei ruch barek pod mostem był zatrzymywany na czas, kiedy przęsło mostu było opuszczone, aby umożliwić wykonywanie przewozów kolejowych. Przebudowany most o długości 276 m zwiększy swobodę żeglugi śródlądowej i zapewni ciągłość ruchu kolejowego.

Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej poziomu wysokiej wody. Stary obiekt został niemal w całości rozebrany, zachowane zostało jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.

Wartość inwestycji realizowanej dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie i PKP PLK to ok. 282 mln zł netto

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter