Stocznie, Statki

Odbudowanie przemysłu stoczniowego w dawnym kształcie jest niemożliwe - tak zapowiedzi dotyczące odbudowy przemysłu okrętowego w Szczecinie skomentowała prof. Danuta Miłoszewicz, ekonomista.

Jak twierdzi, wpływ na to ma kilka czynników. - Po tych wszystkich zmianach, które już zaszły, prywatne podmioty raczej nie dysponowałyby takim kapitałem, żeby powołać to jako ogromne przedsiębiorstwo. Rozwijają się stocznie niemieckie i w krajach bałtyckich. Ze względów politycznych te kraje mogą wpływać, żeby nie powstawały kolejne stocznie - powiedziała Miłaszewicz.

- Zamiast budowy wielkogabarytowych statków, można stawiać na bardziej rozdrobniony przemysł - dodaje. O przemyśle stoczniowym mówił w poniedziałkowych "Rozmowach pod krawatem" europoseł Marek Gróbarczyk. W programie zapowiedział prezydencki projekt ustawy o odbudowie przemysłu stoczniowego. 

Profesor Danuta Miłaszewicz jest jednym z organizatorów konferencji naukowej "Współczesna Ekonomia" w Międzyzdrojach.

Stocznia Szczecińska została zamknięta w 2009 roku po tym, jak UE uznała, że polski rząd złamał prawo unijne o niedozwolonej pomocy publicznej dla zakładu. W stoczni pracowało około czterech tysięcy osób. Obecnie na terenach postoczniowych w Szczecinie działa 60 mniejszych firm, które zatrudniają 2,5 tys. osób. 

+16 O stoczni której nie ma
Ustawą przemysłu stoczniowego się nie odbuduje-nawet prezydencką. W Azji proste statki budują taniej niż w Europie i tego żadna ustawa nie zmieni. Bardziej skomplikowane jednostki (statki pasażerskie, off-shore) buduje się w Europie, ale w Polsce tylko Remontowa. I to jest koniec marzeń o przemyśle stoczniowym w Polsce. na gruzach Stoczni Szczecińskiej kilkadziesiąt firm na zasadzie manufaktur spawa konstrukcje i kadłuby, które później są wyposażane w Niemczech, Holandii, Norwegii i tak już zostanie. Właśnie w tym celu Unia Europejska podjęła decyzje o likwidacji stoczni w Polsce zlikwidowali, a u siebie udawali, że likwidują. Od chwili likwidacji stoczni w Szczecinie ekonomiści analizują ten temat na róznego rodzaju spotkaniach, konferencjach "naukowych" itp. i fajnie są ciasteczka jest kawa są referaty, a nastepnie publikacje "naukowe", które niczego nie zmienią. Takich konferencji była masa i jeszcze kilkaset będzie, bo rosną nowe pokolenia, które będą problem upadku stoczni analizować. A więc znów ciasteczka i kawa lunch itp. Po co to wszystko? Po nic, ale spotkać sie ipogadać zawsze jest okazja. A gdzie są stoczniowcy? Część pracuje za granica a część jest zapisanych w pośredniaku. Najważniejsze, że są konferencje o stoczni, której nie ma..... a ludziom od lat wciska się ciemniotę, że będzie, chociaż wszyscy wiedzą, że jest po ptakach. Oczywiście przed wyborami parlamentarnymi znów pojawią się głosy, że stocznia będzie, ba nawet cały przemysł stoczniowy zostanie odbudowany i tak to sie kreci od lat.
27 maj 2015 : 06:16 worker | Zgłoś
+1 U siebie też zlikwidowali!
Worker, a możesz mi podać listę, powiedzmy 3 stoczni, w Niemczech, które budują statki typu genral-cargo, bulk-cargo albo kontenerowce?
27 maj 2015 : 08:07 H-201 | Zgłoś
+1 life is brutal and full of zasadzkas
Istotnie,że trudno znaleźc w Niemczech takie stocznie.Budują owszem ogromne wycieczkowce.Zważywszy jednak na trendy sygnalizowane dzisiejszą wpadką FIFA i zapowiedziami Szwajcarów,że będą ujawniać odpowiednim urzędom podatkowym danego kraju konta bankowe rezydentów,wycieczkowce mogą nie mieć zakladanego ''obłożenia ''pasażerami.Pożyjemy zobaczymy.
27 maj 2015 : 11:33 selawi | Zgłoś
+1 ale moment, rząd taki czy siaki nie będzie projektował statków
bo od tego są ludzie w stoczni. rząd może co najwyżej niemotę wstawić na prezesa, co zresztą robili. ale to w stoczni powinni wyczuć w latach 90tych zmianę kierunku wiatru, że tych "prostych" statków to się więcej nie powinno tłuc, trzeba zainwestować w bardziej ambitne projekty. jeśliby to się zadziało, a związkowcy nie powodowali obstrukcji przy każdej próbie reformowania stoczni, to choćby nie wiem co stocznie niemieckie i UE robiły - stocznie polskie byłyby dziś doświadczonymi sprawnymi firmami z produkcją dla offshore.

a doszukiwać się spisków to może tylko ktoś skrajnie nieświadomy i patrzący na świat z klapami na oczach, żeby tylko za dużo nie zobaczyć. proste wyjaśnienie - prosta odpowiedź agresją i wietrzeniem spisku. sorry, musiałem to napisać.
27 maj 2015 : 13:07 mariuszkolanko | Zgłoś
+3 Przemysł stoczniowy
Jaka odbudowa przemysłu stoczniowego? Pytam się. Obecnie firmy biją się o pracowników tyle pracy jest w Szczecinie.. Wszystkie keje: "Warski", Pomerania zawalone. Nie ma gdzie statku postawić. To jest tylko rządowa propaganda!!!!. Zostawcie nas w spokoju ( przemysł okrętowy), poradzimy sobie. Tylko takie komunistyczne uzwiązkowione firmy jak stocznia Gryfia należy zamknąć zamiast sponsorować z naszych podatków a infrastrukturę ( doki itp.) wynająć firmą prywatnym. Będzie OK i dwa razy więcej roboty i wszyscy zadowoleni ( oprócz leni związowych oczywiście).
02 czerwiec 2015 : 20:53 Piotr1 | Zgłoś
+2 Ekonomistka z Bozej łaski
ekonomistka oczywiście z namaszczenia PO bo jakże inaczej, jakoś trzeba przykryć fakty likwidacji stoczni za rządów PO i wybielić to sloganami bo rozwinął się przemysł stoczniowy w krajach bałtyckich i oni mogą być przeciwni. Droga pani tu jest Polska to my mamy decydować co robić u siebie a nie obcy to nasz wybór ,pora sobie wtłoczyć do głowy ,że jesteśmy suwerenem to naród będzie decydował a nie dygnitarze partyjni w postaci Tusków i innej bandy z tego otoczenia ,która pozbawiła nas strategicznych gałęzi przemysłu.
27 maj 2015 : 11:46 taka prawda | Zgłoś
+3 fakty, fakty przede wszystkim!
Zachęcam do lektury raportu UOKiK w temacie pomocy publicznej i upadku Stoczni Szczecińskiej i Gdynia. Wg tego raportu, przypisy UE pozwalały na pomoc publiczną po wykazaniu przez państwo jej udzielające takiej realnej potrzeby, ale nakazywały wstrzymanie się do czasu decyzji komisji. Tego obowiązku organy udzielające pomocy nie dotrzymały i od 1 maja 2004 do 31 lipca 2008 roku dolewały kasy do stoczni Gdańskiej, Gdyńskiej i Szczecińskiej. W międzyczasie tłumacząc się z tych działań i mając świadomość, że może być konieczny zwrot tych pieniędzy. W szczególności w latach 2005 i 2006 trwały najintensywniejsze negocjacje.

Dla przypomnienia, lata te to rządy kolejno Belki, Marcinkiewicza, Kaczyńskiego, Tuska. Proszę zatem nie pitolić, że to wina PO wyłącznie, bo decydującą końcówkę spartolili wszyscy - chociaż subiektywnie oceniając PiS troszeczkę więcej.

A kto doprowadził do takiej sytuacji, że stocznie trzeba było ratować? Z grubsza rzecz biorąc wszystkie rządy do tegoż 2008 roku włącznie. Mniej lub bardziej. I stoczniowcy, związkowcy którzy restrukturyzować gdy było dobrze nie pozwalali. I politycy wszelkiem maści, bo o ile wpychanie ludzi do rad nadzorczych to jeszcze rozumiem bo trzeba swojaków dobrze posadzić (chociąż to i tak jest żenujące), to wpychanie takiego Jaworskiego na prezesa stoczni gdańsk (z wykształcenia etnolog, doktorat z politologii) to jak dla mnie dramat w czystej postaci. No i Gdańską sprzedali ukraińcom, może to dobrze bo jeszcze dycha, ale statków to już nie robią...
27 maj 2015 : 13:02 mariuszkolanko | Zgłoś
+4 zależy jak się patrzy
W 2009 rząd polski zgodził się skwapliwie z argumentacją Unii,że pomoc publiczna dla stoczni była udzialana w sposób niedozwolony.Pan Premier niebawem potem otrzymał jakoweś niemieckie odznaczenie, że o dalszej karierze nie wspomnę.
27 maj 2015 : 14:58 selawi | Zgłoś
+7 dodam że,
za rzadów PiS stworzono ministerstwo gospodarki morskiej. czytaj - dedykowane sprawom morza, stoczni. i co? i nic. dosłownie nic nie zrobili. to był ostatni dzwonek, żeby faktycznie ratować stocznie.
27 maj 2015 : 13:16 mariuszkolanko | Zgłoś
0 poczekajmy
poczekajmy do jesieni i wyniku wyborów , bo w przyszlym moze sie okazać ze jednak statki nawet proste sie opłaca robić , chociazby pod skrzydlami remontowej ;)
27 maj 2015 : 12:09 maks | Zgłoś
-1 kanciarzu od PiSu się odwal.
Cytuję mariuszkolanko:

Proszę zatem nie pitolić, że to wina PO wyłącznie, bo decydującą końcówkę spartolili wszyscy - chociaż subiektywnie oceniając PiS troszeczkę więcej.

Na pewno to wina PiSu tak jak za całe 8 lat rządów PO odpowiada PiS .
PiS rządził nie całe 1.5 roku co jeszcze przekrętaczysz aby bronić kanciarzy z PO
27 maj 2015 : 13:27 taka prawda | Zgłoś
+3 spokojnie, ale na Ty to nie przechodziliśmy
proszę przeczytać jeszcze raz całośc na spokojnie, w tym raport UOKiK nt pomocy publicznej dla stoczni (google "stocznia szczecińska pomoc publiczna"), potem połączyć daty z okresami kto kiedy rządził.

i proszę mi nie zarzucać, że zwalam winę za całe 8 lat rządów PO na PiS, bo tego nie napisalem.
27 maj 2015 : 13:46 mariuszkolanko | Zgłoś
+5 korekta
Cytuję taka prawda:

Na pewno to wina PiSu tak jak za całe 8 lat rządów PO odpowiada PiS .
PiS rządził nie całe 1.5 roku co jeszcze przekrętaczysz aby bronić kanciarzy z PO


To były 2 lata z okładem: 31 październik 2005 - 5 listopad 2007. Co prawda w porywach w rządzie mniejszościowym, co może znacznie utrudniać sprawę, ale za to z własnym prezydentem (od 23 grudnia 2005).
27 maj 2015 : 13:51 mariuszkolanko | Zgłoś
+7 worker raz jeszcze
Do H 201 proszę czytać ze zrozumieniem nigdzie nie napisałem, że w Niemczech czy mówiąc szerzej na Zachodzie Europy buduje się statki typu general cargo lub bulk cargo, przeciwnie napisałem, że proste statki buduje się w Azji a skomplikowane (promy, wycieczkowce off-shore) w Europie (stocznia w Papenburgu, Meyer Werft w Turku, Finncantieri we Włoszech, Saint Nazaire we Francji) i jeszcze kilka innych.Skrytykowałem konferencje i spotkania, bo z nich poza kawa i ciasteczkami nic nie wynika. Krytykuje także kolejne referaty na temat upadku Stoczni Szczecińskiej lub patrząc szerzej: przemysłu stoczniowego w Polsce. Takich referatów przy różnych okazjach wygłoszono juz setki, jesli nie tysiące. Czy to coś zmieniło? TAK!!! zmieniło na plus stan kont wygłaszających referaty i je publikujących i to chyba jedyna zauważalna zmiana. Druga to taka, że studenci różnych kierunków studiów (np. ekonomii) muszą czytać te prace i jeszcze na ich podstawie coś własnego tworzyć. Szkoda czasu, bo właśnie w tym czasie kiedy czytamy te "naukowe" wynurzenia w innych krajach buduje się statki i na tym zarabia. Oni mają stocznie a my konferencje na których zastanawiamy się dlaczego stocznie upadły. Taka jest niestety smutna rzeczywistośc.
27 maj 2015 : 15:37 worker | Zgłoś
+2 z przymrużeniem oka
Zanim coś się zbuduje(np.stocznię)trzeba nieco pomyśleć i pogadać.A ,że przy okazji studenci na tym skorzystają(oby)to też dobrze.Przypomnę,że w okresie PRL kraj nasz pomagał(stoczniowej) klasie robotniczej Włoch,Szkocji,Niemiec i Argentyny budując tam długie serie statków.Obecnie w Polsce o klasie robotniczej nic nie słychać,więc nie ma komu pomagać i dlatego na brak wzajemności nie możemy narzekać.Zauważam,że utrzymujemy się na raz obranym kursie i pomagamy klasie robotniczej Chin.
28 maj 2015 : 05:29 selawi | Zgłoś
+1 szkoda gadać
Wystarczy przejrzeć starsze informacje z tego portalu. Rządy Finlandii i Niemiec znajdują sposoby na pomoc swoim stoczniom, więc o czym baba pieprzy. A jeśli polski rząd nie potrafi pomóc, to przynajmniej niech nie przeszkadza. Wystarczy oddać to co ukradli a stocznia sama się odbuduje. Niestety to byłby błąd z ekonomicznego punktu widzenia- ich punktu widzenia.
28 maj 2015 : 09:43 OSKARski | Zgłoś
+9 a co mu gadać o przeszłości jak dzisiaj MARS niszczy to co jeszcze zostało...
... trwają dywagacje o upadku stocznii budowlanych , a pod nosem dzisiaj od czterech lat niszczone i rozkradane są stocznie remontowe . Idiotyczny wymysł powstania MARSA pod patronatem ARP i konkretnych osób dokonują takich znisczeń, że stocznie budowlane to pikuś....Władowano prawie 2 mld państwowych pieniędzy w debilny pomysł bez żadnego efektu i kontroli, a ile wypompowano.....Za pare lat też będą wykłady i odczyty dlaczego to tego doszło....
28 maj 2015 : 10:33 poler | Zgłoś
-3 Proponuję jeszcze projekt prezydenckiej ustawy o ...
... rewitalizacji PGRów... Czemu prywatnej Remontówce, Safe'owi, Marine Projectowi nie trzeba pomagać ??? A "wielkie" państwowe stocznie produkcyjne trzeba było co 2 lata ratować z kryzysu, restrukturyzować i oddłużać ??? Zresztą widać jak ciągną państwowe Nauty Gryfie i budowniczowie gawronów. Najlepszy projekt wsparcia przemysłu to niskie podatki i proste przepisy, a nie programy za kupe mln euro na ratowanie 60 letnich gospodyń wiejskich powracających na rynek pracy po urodzeniu 8 dziecka...
28 maj 2015 : 12:22 libero | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter