Stocznie, Statki

Koreańskie stocznie odzyskały prymat w światowej produkcji stoczniowej budując w 2014 roku ponad jedną czwartą wszystkich wybudowanych na świecie statków.

Według raportu badającego światowy rynek produkcji stoczniowej, który przygotowała firma Clarkson, Koreańczycy mieli aż 35% udział w rynku nowych budów określonym na 35 mln CGT (jednostek skompensowanego tonażu pojemnościowego brutto). Pozwoliło to wyprzedzić w rankingu chińskie stocznie, które od 2009 roku co rok zajmowały pierwsze miejsce w tym rankingu.

W ujęciu ogólnym, w 2014 roku, rynek budowy nowych statków wyrażony w CGT skurczył się aż o 6% w porównaniu z 2013 rokiem, podczas gdy produkcja stoczniowa w Korei w analogicznym okresie spadła jedynie o 3%.

Koreańskie stocznie wyspecjalizowały się w budowie gazowców LNG, budując aż 90% z 2,8 mln CGT gazowców LNG wybudowanych na świecie w 2014 roku, a także 70% z 5,7 mln CGT przypadających na mega kontenerowców VLCS.

Chińskie stocznie w 2014 roku miały jedynie 33% udział w globalnej produkcji stoczniowej, podczas gdy jeszcze w 2012 roku stocznie te były niekwestionowanym liderem tego rankingu z 43% udziałem w rynku. Specjaliści tłumaczą tą sytuacją ogromnymi spadkami w produkcji masowców, co związane jest z bardzo niskimi stawkami frachtowymi na przewozy tego typu statkami.

Japońskie stocznie w 2014 roku wyprodukowały 6,6 mln CGT, co dało im 3 miejsce w rankingu z 19% udziałem w rynku.

Przewiduje się, że w najbliższych latach globalny rynek produkcji stoczniowej będzie rósł. 2015 roku ma zakończyć się z 9% wzrostem (38 mln CGT) w porównaniu z rokiem 2014 (35 mln CGT).

JB / rel

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter