Stocznie, Statki

Będzie dyskusja na temat szczecińskiej stoczni w zachodniopomorskim sejmiku. Wnioskowali o to na piątkowej sesji radni Prawa i Sprawiedliwości.

Marszałek województwa poparł pomysł. Chciałby też, by w dyskusji wzięli udział przedstawiciele niemieckiego landu Meklemburgia-Pomorze Przednie.

Radny PiS Krzysztof Zaremba chce, aby unijnymi pieniędzmi z budżetu na lata 2014-2020 dofinansować odbudowę w Szczecinie przemysłu stoczniowego. Przekonywał, że ten kierunek rozwoju ma przyszłość.

- Chciałbym zwrócić uwagę na to, co robią nasi zachodni sąsiedzi, szczególnie landy graniczące z nami. Tam jest partnerstwo budżetu federalnego i landu. Przykładem jest grupa stoczni w Wismarze - tłumaczył Zaremba.

Jak mówił marszałek Olgierd Geblewicz, potrzebna jest rzeczowa dyskusja, by wyjaśnić wszystkie wątpliwości. - Nie twierdzę, że nie warto przeanalizować przykładów, gdzie coś się udało. Z przyjemnością zapoznałbym się bezpośrednio z doświadczeniami z Meklemburgii.

Dyskusja miałaby się odbyć w ramach połączonych obrad kilku komisji. Niewykluczone, że będzie to komisja wyjazdowa do niemieckich stoczni. Na razie radni nie ustalili terminu.

Terenami po dawnej stoczni zarządza Szczeciński Park Przemysłowy. To spółka-córka Towarzystwa Finansowego "Silesia", której właścicielem jest Skarb Państwa. 

 

+5 stocznia???????????????
tyle lat i nic
22 grudzień 2014 : 15:23 arturo66 | Zgłoś
+19 "potrzebna jest rzeczowa dyskusja, by wyjaśnić wszystkie wątpliwości ??????
.. marszałek chyba się dopiero obudził. Najlepiej niech zacznie od wyjaśniania co to jest stocznia i co się w nie robi , czy napewno nie rowery itd... Pięć lat po beszczelnym zamknięciu stoczni i setek dyskusji na ten temat marszłek chce wyjaśniać wątpilwwości ?????. Amnezja w czystej postaci.....Może wziałby się wreszcie do robvoty, sam uśmiech nie wystarczy.........
23 grudzień 2014 : 08:26 stoczniowiec | Zgłoś
+13 a najlepiej niech jadą do Chin, pooglądać sobie statki......
... bo w Szczecinie niegy ich nie widzieli gdyż zawsze zajmowali się tylko sobą i polityką, a teraz chcą dywagować o przemyśle stoczniowym - Będzie im potrzeba pewnie czterech lat ,żeby się zorientować o czym chcą dyskutować.....
23 grudzień 2014 : 08:34 W2 | Zgłoś
+12 Dyskusja na temat stoczni szczecińskiej z gośćmi z Niemiec
Panie Zaremba czy Pan wie ile lat potrzeba na wznowienie produkcji , certyfikaty są potrzebne ,blachy ,silniki,ludzie a przede wszystkim zaufanie armatora ze będzie stocznia w stanie wybudować taki statek jaki został zamówiony.Pan chyba nie wie o czym mówi bo nic już nie pozostało z Tamtej (mojej )firmy.Daj już chłopie spokój i pozwól odejść Jej w spokoju na wieczny odpoczynek.
23 grudzień 2014 : 13:35 Grzesiek | Zgłoś
0 stocznia
i bardzo dobrze ze chce sie dyskutowac o stoczni szczecinskiej. uwazam, ze mozna odbudowac stocznie oczywiscie bedzie to trwalo nie stanie sie z dnia na dzien. najwazniejsze by zadne agendy rzadowe nie chcialy " pomagac" juz dośc szkod narobiły te rozna Marsy, Silesie i inne. jest szansa na wznowienie produkcji ale to tylko szansa
28 grudzień 2014 : 05:56 poirt | Zgłoś
0 sprzedać Ruskim?
Czy Pan Senator ma pojęcie o czym mówi? W Wismarze działa jedna z dwóch stoczni grupy Nordic Yards (druga stocznia tej grupy jest w Warnemunde). Tylko, że te stoczni już od wielu lat należą do Rosjan którzy nie mają pieniędzy i pomysłu na to co z nimi robić. W efekcie zakłady które kiedyś budowały po ponad 20 kontenerowców rocznie (plus np. promy i statki wycieczkowe) dzisiaj zatrudniają po kilkaset osób i z trudem znajdują zlecenia spawając jakieś elementy dla elektrowni wiatrowych, a od lat nie zbudowały żadnego statku. Teraz mają zbudować nadbudówkę na ruski lodołamacz. Czy to jest jakiś sukces? Czy Pan Zaremba chce naśladować te doświadczenia i "odbudować stocznię w Szczecinie" tylko po to by sprzedać ją Putinowi?
29 grudzień 2014 : 17:59 SSN | Zgłoś
0 Re: Sprzedać Ruskim?
A jak wygląda sytuacja w stoczniach byłego NRD ?
29 grudzień 2014 : 21:14 1019 | Zgłoś
+1 Ruskie biorą Niemcy
Cytuję 1019:
A jak wygląda sytuacja w stoczniach byłego NRD ?

Wismar i Warnemunde to byłe NRD. Niedawno działała jeszcze druga grupa stoczni, P+S, mająca zakłady w Stralsundzie i Wolgaście, ale zbankrutowała. Co z wielką stocznią w Stralsundzie - nie wiadomo, na razie nic nie robi (a może ma tam jakiś nieukończony kadłub), ale też chyba chcą ją kupić Rosjanie. Wolgast kupił Lursen, ale to stocznia w połowie remontowa, działająca też na rzecz Marynarki Wojennej i obecnie też chyba nic nie buduje (za to pracuje tam trochę ludzi ze Szczecina, ale teraz stocznia i tak już zwalnia). P+S "wyłożyła" się m.in. na budowie promów dla Scandlines (teraz poprawia je inna stocznia) i straciła wiele kontraktów (m.in. pięć "arktycznych" konterowców/zaopatrzeniowców trafiło do Remontowej w Gdańsku). Innych stoczni brak, może poza Neptun Werft w Rostocku - stocznia została zlikwidowana zaraz po zjednoczeniu i tylko zostało małe nabrzeże do remontu statków, ale ostatnio Meyer Werft rozwinął tam budowę rzecznych wycieczkowców. Tak czy inaczej przędą kiepsko. Na zachodzie nie lepiej, w tym roku zbankrutowała FGS we Flensburgu, ale kupili ją Norwedzy i jak na razie coś tam budują. Słynną stocznię Sietas z Hamburga też sprzedano Ruskim i nic tam się nie dzieje. Jako tako działa tylko Meyer Werft budująca wielkie pasażery (dla której sekcje spawa masa firm w Polsce) i stocznie budujące okręty (ale Blohm & Voss i tak w większości sprzedano Arabom).
30 grudzień 2014 : 08:52 SSN | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter