Stocznie, Statki

W poniedziałek, 13 października 2014 r. na terenie gdyńskiej siedziby Crist SA odbyło się spotkanie w ramach misji brazylijskiej organizowanej pod egidą Ministerstwa Gospodarki. Podczas wizyty doszło do podpisania umowy o współpracy między polską stocznią a brazylijskim przedstawicielem. Tego samego dnia stocznię Crist opuścił kolejny zbudowany przez nią częściowo wyposażony kadłub statku sejsmicznego Polar Empress.

Delegacja, złożona z przedstawicieli firm i instytucji związanych z brazylijskim przemysłem morskim i offshore, a także dziennikarzy tamtejszych mediów branżowych odwiedza w tym tygodniu także niektóre inne firmy gospodarki morskiej.W spotkaniu w Crist SA wzięli udział przedstawiciele Crist oraz brokera Trade Oil & Gas i Brazylijskiego Stowarzyszenia Branży Stoczniowej (Brazilian Association of Shipbuilding, Shiprepair and Offshore Industries) oraz innych firm.

Gościom przedstawiona została historia stoczni Crist i największe (spośród 300 zrealizowanych do tej pory) projektów. Przedstawiciele Crist zapewnili, że firma dysponuje zasobami pozwalającymi na realizację nawet najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć, jakimi są np. specjalistyczne jednostki samopodnośne (jack-up). Zwiedzając tereny stoczni goście mogli przekonać się osobiście, czym dysponuje Crist. Pokazano m.in. zadaszone hale produkcyjne, suchy dok, suwnicę, sprzęt stoczniowy, a także najnowszą realizację spółki - częściowo wyposażony kadłub statku sejsmicznego Polar Empress (który, holowany, dziś pod wieczór rozpoczyna drogę do odbiorcy - jednej ze stoczni grupy Kleven).

Następnie podpisano umowę o współpracy. Ze strony Crist umowę podpisał Frank Utes - członek zarządu, odpowiedzialny m.in. za sprawy marketingowe w firmie, ze strony brazylijskiej natomiast Nelson Aquino z Trade Olil o& Gas (Dyrektor Generalny) i Sergio Leal z Brazilian Association of Shipbuilding, Shiprepair and Offshore Industries.

Podpisanie takiej umowy oznacza, że Trade Oil & Gas zobowiązuje się do promowania produktów Crist na rynku brazylijskim, w celu pozyskania nowych kontraktów dla stoczni, dbając jednocześnie o jej dobry i profesjonalny wizerunek. - To swego rodzaju umowa brokerska - mówi Zdzisław Bahyrycz, pełnomocnik zarządu Crist. - Rynek brazylijski otwiera przed nami nowe perspektywy. Polski eksport do Brazylii odnotowuje w ostatnich latach bardzo duży wzrost i ta tendencja z pewnością będzie się utrzymywać. Tym bardziej, że rosnące zapotrzebowanie na specjalistyczne produkty offshore wytwarzane w Crist idzie w parze z dynamicznym rozwojem branży paliwowej w Brazylii - dodał Bahyrycz.

W ramach współpracy Trade Oil & Gas ma doradzać stoczni Crist w kwestiach projektów realizowanych na jej terenie w dziedzinach m.in. projektowania, inżynierii oraz budowy instalacji naftowych, statków do obsługi pól naftowych i platform wydobywczych. Dzięki fachowemu doradztwu i dobremu przygotowaniu Crist ma nadzieję zwiększyć swoje szanse na uczestnictwo w przetargach związanych z tego typu przedsięwzięciami w Brazylii.

Spotkanie przebiegło w przyjaznej atmosferze dając nadzieję na owocną kooperację. Rynek brazylijski otworzyć ma przed stocznią Crist możliwości zapoznania się z nowymi potencjalnymi klientami i kontrahentami oraz przyczynić się do rozwoju Spółki. Umowa przewiduje długoterminową współpracę.

Po wizycie w stoczni Crist brazylijska delegacja miała w planie wizyty w kolejnych polskich przedsiębiorstwach.

-     -     -

Najnowsza jednostka przekazana przez stocznię Crist, to częściowo (jednak w dość wysokim stopniu) wyposażony kadłub statku sejsmicznego Polar Empress (stoczniowy numer budowy NB 369). Crist przekazał jednostkę 13 października odbiorcy norweskiemu - grupie stoczniowej Kleven. Kadłub holowany jest z Gdyni do Norwegii od poniedziałku wieczorem przez holownik Svitzer Thor. Projekt zrealizowano dla stoczni Myklebust Verft AS z grupy Kleven, a docelowym właścicielem statku (armatorem) będzie GC Rieber Shipping. Operatorem Polar Empress będzie firma Dolphin Geophysical, która wyczarterowała statek na pięć lat. Planowany termin przekazania statku przez stocznię wyposażającą / głównego kontraktującego, to marzec 2015 r.

Kadłub nowoczesnej jednostki służącej do badań sejsmicznych dna morskiego w poszukiwaniu złóż ropy naftowej przekazano po wielomiesięcznej wytężonej pracy setek ludzi, przy czym bywały dni, w których na statku pracowało nawet 500 osób. 

Statek ma pokonywać ponad 4000 mil morskich miesięcznie i przebywać na morzu przez przynajmniej sześć miesięcy w roku. Na pokładzie zapewnione jest zakwaterowanie dla 70-osobowej załogi. Jednostka posiada lądowisko dla śmigłowca. Polar Empress (NB 369) jest wyposażony w 4 wysokoprężne silniki o łącznej mocy 18 560 kW oraz dwie linie wałów ze śrubami napędowymi. Manewrowanie zostało usprawnione przy pomocy dwóch sterów strumieniowych i jednego wysuwanego steru azymutalnego. Jednostka osiąga średnią prędkość 18,5 węzła.

Statek sejsmiczny, taki, jak Polar Empress, rozpościera i holuje za sobą do 20 przewodów z nadajnikami i odbiornikami sygnałów służących do badania dna morskiego. Nadajniki sygnałów - "działa powietrzne" (air guns) wysyłają fale sejsmiczne. Następnie mierzony jest czas i kierunek, w jakim odbite fale powracają do źródła. Przewody z odbiornikami (hydrofonami) czy też tzw. streamer'ami (czyli streamer cables) rozwijane są nawet na kilka kilometrów za statkiem. Analiza odebranych sygnałów pozwala określić, czy w danej lokalizacji warto w ogóle próbować przeprowadzać poszukiwawcze odwierty naftowe. Przewody nawijane są na duże wciągarki bębnowe, a całe wyposażenie sejsmiczne znajduje się na trzech różnych pokładach. Większość z zamontowanego na stałe wyposażenia funkcjonalnego statku sejsmicznego otrzymał on w Gdyni.

Standardowe prace konserwacyjne oraz tankowanie będą możliwe podczas rejsu - bez wstrzymywania prac. Możliwe jest odłączenie jednego z 4 silników (w celu przeprowadzenia operacji serwisowych) przy równoczesnej pracy 3 pozostałych.

Polar Empress (numer budowy NB 369) - charakterystyka podstawowa
nr IMO:  9687370
stocznia wyposażająca i główny kontraktujący:  Myklebust Verft AS (grupa Kleven, Norwegia)
armator (docelowy właściciel):  GC Rieber Shipping, Norwegia
operator:  Dolphin Geophysical 
długość całkowita:  112,60 m
szerokość konstrukcyjna (na wodnicy pływania):  21,50 m
szerokość maksymalna:  25,80 m
zanurzenie:  ok. 6,50 m / według innych źródeł:  7,20 m
wysokość do pokładu nawigacyjnego (sterówki):  22,50 m 
tonaż pojemnościowy brutto:  10 138
pojemność zbiorników na paliwo:  3200 m3
napęd główny:
- 4 silniki wysokoprężne o łącznej mocy 18 578 kW.
- 2 linie wałów ze śrubami napędowymi.
uciąg na palu:   ok. 275 T
możliwość holowania streamerów w liczbie do 22
prędkość eksploatacyjna:  18,5 węzła
urządzenia sterowe:
- 2 stery konwencjonalne
- 2 stery strumieniowe i 1 wysuwany (chowany w kadłubie) ster azymutalny
wyposażenie funkcjonalne (sejsmiczne), m.in.: działa powietrzne, sprężarki do dział powietrznych (3 x LMF 1695 SCFM), system sterowania dział powietrznych, kable sejsmiczne (ze streamer'ami); statek przystosowany będzie do zbierania danych sejsmicznych 2D, 3D i 4D 
lądowisko dla śmigłowców do wielkości:  S92 (Sikorsky 92)
klasyfikacja:  DNV GL
notacja klasy:  +1A1 – E0, HELDK-SH, NAUT AW, CLEAN DESIGN, RP, VIBR, TMON, COMF-V (2), ICE 1A, BIS, SPS.
Statek pełnomorski z klasą lodową. Eksploatacja możliwa także w rejonach sub-arktycznych i arktycznych.

Obecnie w stoczni Crist budowane są m.in.:

  • częściowo wyposażoną część rufową kadłuba wielozadaniowej jednostki offshore Island Venture o numerze budowy NB 302 dla Ulstein Verft; po wyposażeniu w Norwegii ma to być największy statek przekazany dotąd przez tę norweską stocznię; statek należy do nowego projektu Ulstein SX165 i ma mieć długość 145,7 oraz szerokość 28 m; ma pomieścić 200 osób załogi i techników klienta; statek, wyposażony i przekazany przez Ulstein Verft, przeznaczony jest dla Island Ventures II LLC, firmy należącej do Island Offshore i amerykańskiego armatora Edison Chouest;
  • kadłub prawie 72-metrowego, "arktycznego" okrętu patrolowego (OPV), zmodyfikowanego typu "Knud Rasmussen" (nr budowy B428) dla duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S; o zamówieniu w duńskiej stoczni trzeciego okrętu tego typu dla duńskiej straży wybrzeża poinformowano w grudniu 2013 roku; przypomnijmy, że częściowo wyposażone (m.in. w kompletny układ napędowy) kadłuby pierwszych dwóch jednostek tej serii dostarczyła duńskiej stoczni firma Stal-Rem w latach 2006-2007, budując je na terenie stoczni wtedy znanej jako Stocznia Północna (obecnie Remontowa Shipbuilding, od dłuższego czasu budująca już tylko w pełni wyposażone statki).

Stocznia przygotowuje się także na przyjęcie swojej pierwszej platformy offshore. Samopodnośna platforma Lotos Petrobaltic zostanie przebudowana w Gdyni z wiertniczej na wydobywczą. Platforma ma być sprowadzona do stoczni prawdopodobnie w listopadzie br.

-     -     -

Stocznia Crist jest obecnie jedną z większych polskich stoczni. 65% jej udziałów należy do osób prywatnych, a 35% do kontrolowanego przez państwo Funduszu Inwestycyjnego MARS FIZ. Spółka realizuje swoją działalność w Gdyni przy ulicy Czechosłowackiej na części terenów byłej Stoczni Gdynia, zamkniętej pod naciskiem Komisji Europejskiej w 2009 roku. W 2010 r. nabyła suchy dok (SD II 380 x 70 x 8 m), największą - jak podaje Crist w oficjalnym komunikacie - w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny i hale do prefabrykacji kadłubów. 

Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore (w tym statków do obsługi platform wiertniczych i wydobywczych) oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi farm wiatrowych.

rel (Crist), SeaMedia

+13 lukrowanie
MARS na siłe opowiada niezupełnie prawdziwe historie na zasadzie trochę prawdy trochę nieprawdy a może uwierzy ktoś. Po pierwsze państwowy CRIST S.A. niewiele ma wspólnego z dawnymi spółkami o nazwie Crist. Pisanie , że CRIST S.A. zrealizował 300 projektów jest niezupełni zgodne z prawdą, jest mylące dla czytelnika notatki, 25 sierpnia 2010 r. przekształciła sie spółka ze sp z oo w SA , po otrzymaniu pieniędzy ze skarbu państwa 150 mln zł +ze skarbu państwa 25 mln zł za pośrednictwem
stocznia NAUTA oraz zamianie zapłaty za tereny na kredyt, Powstał zupełnie nowy podmiot gospodarczy poprzednio całkowicie własność osób prywatnych a obecnie quasiprywatny kontrolowany przez agendy rządowe a więc defacto państwowa firma. Poprzedni zarząd został przesunięty do rady nadzorczej zmiana MSiG Numer 166/2014 (4545) z 28 sierpnia 2014 r.Pozycja 206878, zmiany te były wynikiem znanych kłopotów tej państwowej firmy.
Z artykułu wynika , że podpisano umowę agencyjną - moim zdaniem jest to niezbyt dobry pomysł bo zamyka się drogę firmie CRIST do samodzielnego działania na tym rynku.
Dobrze, że Crist powrócił do współpracy ze stocznią Kleven Verft AS jest to jedna z lepszych norweskich stoczni dostarczająca statki do poszukiwania ropy i gazu oraz obsługi platform wiertniczych i wydobywczych, firma prowadzi działania marketingowe na rynku brazylijskim i Norwedzy będą dostarczać Brazylii tego typu statki . Stocznia Kleven Verft współpracowała przez kilka lat ze spółką Konrem Nauta sp z oo, która to zrealizowała ponad 45 kontraktów dla tej norweskiej stoczni plany dalszego rozwoju współpracy zniszczyły dziwne interesy FIZ MARS, którego to działania doprowadziły do upadłości spółkę Konrem Nauta i w efekcie utratę ponad 300 miejsc pracy w Gdyni oraz przyniosły olbrzymie straty dla Skarbu Państwa. Obecne działania MARS w Criście są spowodowane próbami ratowania tej państwowej firmy przed kiklkusetmilionowymi stratami czy to się uda ? Nie wiem , oby.
14 październik 2014 : 04:35 dron | Zgłoś
+11 Dobry pomysł
Cytuję dron:

Z artykułu wynika , że podpisano umowę agencyjną - moim zdaniem jest to niezbyt dobry pomysł bo zamyka się drogę firmie CRIST do samodzielnego działania na tym rynku.

To jedyny pomysł na szukanie zleceń w Brazylii. W tym kraju żadna firma nie może działać "samodzielnie" - może tylko przez miejscową firmę lub agenta - którzy muszą zatrudniać tubylców (co najmniej rezydentów). Tak samo działa na tamtejszym rynku Vistal - nawet chyba przez tego samego pośrednika. Poza tym w Brazylii jest taka biurokracja i tak skomplikowane przepisy, że żadna firma spoza Brazylii nie była by w stanie się w tym połapać, nie mówiąc już o prowadzeniu biznesu.
14 październik 2014 : 17:23 Gringo | Zgłoś
+7 po części racja...
biurokracja, skomplikowane przepisy i korupcja...
14 październik 2014 : 22:44 esti | Zgłoś
+8 polar empress
jest to statek do poszukiwań ropy i gazu wg oryginalnej metody opracowanej przez Norwegów. Statek będzie wyposażany w stoczni Myklebust jest oddział stoczni Kleven Verft AS z Ulsteinvik. Sugerowanie , że to Crist jest dostawca tego statku jest mylące i wprowadzające w błąd czytelnika. statek ten będzie przekazany przez stocznię Kleven dla armatora a nie przez CRIST i wszędzie będzie podawany jako produkt stoczni norweskiej a nie polskiej. Działania właścicieli Crist przypominają przysłowie : " konia kują a żaba nogę podstawia". Warto by pomyśleć o własnych projektach ale z tym to raczej będzie trudno . Według mnie agencje rządowe zarządzające firma Crist robią dobrą minę do złej gry, mają świadomość,że tworzony na siłę państwowy holding stoczni odchodzi do historii i problem jest tylko jak wytłumaczyć straty skarbu państwa bo wynik wyborów nie jest pewny.
14 październik 2014 : 05:29 kooba | Zgłoś
+14 jajogłowego i głównego rolnika z ARP najwyższy czas rozliczyć......
...
14 październik 2014 : 08:04 gda | Zgłoś
+5 crist z innych łamów
same dobre wiadomosci
Tak apropos jakby pan redaktor choc troche byl bardziej dociekliwy to powinien uzyc szwabskiego google - hochtief, crist , vidar, landgericht

Ciekawe czy dalej by pisal , ze crist obfituje w same dobre wiadomosci.
Sprawa sadowa jest w niemczech przegrana. Crist a w efekcie państwo polskie ktore doplaca do tej firmy poniesie nast. Szkody finansowe.

Ok 35 mln euro tytulem niezaplaconych transz za innovation i vidara
Ok 5 mln euro tytulem kosztow sadowych +\- 1 mln
Ok 12 mln eur tytulem odszkodowania za opóźnienie kontraktowe i wyrownanie za "verlorene einnahmemoegluchkeiten" czyli utracone potencjalny dochod.

Wystarczy zajrzec w akta sprawy ktore sa online w landgericht.
Niestety zle sie dzieje w criscie i innych planetach marsjanskich. Podkreslam niestety. Jakis oddany kadlub niewiele pomoze bo wszystko co zostało zbudowane bylo nierentowne ! Smutne.

Ok
16 październik 2014 : 04:09 odkomucha | Zgłoś
+4 Ekonomia po Marsjańsku.
Ekonomia i rentowności w MARSIE są tematami tabu i nieznanymi.
Liczy się tylko własna prywatna kieszeń stada dyrektorów, doradców, konsultantów, prawników etc.

Dojenie kieszeni podatników trwa w pełni.

Byle dociągnąć do wyborów 2015, a potem sowite odprawy i Meksyk,.Floryda lub inne raje podatkowe.

To jest właśnie Polska
16 październik 2014 : 11:45 Wiesław | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter