Konsorcjum stworzone przez niemiecką stocznię Meyer Werft oraz fiński rząd prowadzi rozmowy z koncernem stoczniowym STX Europe na temat przejęcia przez Niemców spółki zależnej STX Finland Oy, która zarządza m.in. stocznią w Turku.
Tak naprawdę rozmowy toczą się już od kilku miesięcy, jednak dopiero teraz strony przyznają, że są o krok od porozumienia.
STX Finland to część koreańskiego koncernu STX, który w ostatnich latach popadł w kłopoty finansowe. Pozbycie się nierentownych aktywów w Europie to część planu naprawczego, jaki pod naporem kredytujących banków wprowadziła w życie koreańska firma - matka.
STX Finland, znany na całym świecie z budowy mega wycieczkowców koncern stoczniowy, od kilku lat, ze względu na rosnące koszty pracy w Finalndii, a także na zmniejszony popyt na wycieczkowce, boryka się z topniejącym portfelem zamówień. Większość intratnych kontraktów na budowę wycieczkowców zgarniają stocznie takie jak właśnie niemiecka Meyer Werft, włoska Fincantieri oraz francuska STX France.
W ubiegłym roku Finowie zdecydowali o zamknięciu stoczni w Raumie, celem zwiększenia ilości zleceń dla stoczni w Turku, która lepiej rokuje na przetrwanie.