Stocznie, Statki

Statek wpłynął do stoczni w Gdyni jako Point Lisas Pearl. W Vistal Stocznia Remontowa / Vistal Marine Sp. z o.o., przy nabrzeżu Węgierskim, przebudowano go na masowiec samowyładowczy. Przed przebudową jednostka przeszła wstępny remont i konserwację w stoczni Nauta.

W międzyczasie nazwę statku zmieniono na Bontrup Pearl. Właścicielem jednostki jest firma SMT Shipping, której polski oddział zajmuje się zarządem załogowym i technicznym floty.

Po wyjściu ze stoczni w Gdyni w ostatni wtorek, dnia 14 czerwca, statek zmierza po pierwszy ładunek po przebudowie do norweskiego Bremanger, gdzie znajduje się terminal eksportowy kamieniołomu Bremanger Quarry AS. Masowiec spodziewany tam jest w nocy z 17 na 18 czerwca.

Przebudowa statku z masowca-pakietowca (masowca szerokolukowego lub tzw. OHBC - open hatch bulk carrier) lub tzw. forest products carrier, formalnie (wg notacji klasy i zastosowanych przepisów) klasyfikowanego jako drobnicowiec, na statek samowyładowczy została zaprojektowana przez SMT Shipping i wykonana przez firmę Vistal w Gdyni, pod nadzorem gdyńskiego biura towarzystwa klasyfikacyjnego Bureu Veritas. Nadzór nad projektem ze strony armatora sprawował Janusz Nowakowski, SMT, general manager, project and development. Przebudowę statku zrealizowano w rekordowym tempie - w okresie dwóch i pół miesiąca.

Statek wyposażony został w system wewnętrznych przenośników taśmowych - tzw. belt system, wieżę z pionową taśmą ładunkową - loop system, oraz 83 metrowe ramię wyładowcze - boom, które pozwoli wyładowywać ładunek na plac przy nabrzeżu na odległość pond 70 metrów od burty statku. Jak wcześniej informował Vistal, zlecone prace obejmowały m.in. modernizację siedmiu ładowni, a łączna masa dostarczonej konstrukcji stalowej to 660 ton oraz 150 t zamontowanych urządzeń. Bontrup Pearlpo przebudowanie uzyskał zdolność (ratę) wyładunkową rzędu 3500 t/h.

Jak poinformował Portal Morski dyrektor zarządzający SMT, Leszek Wasiewicz, modernizacja statku umożliwiła podpisanie długoterminowego kontraktu z kontrahentem holenderskim na przewóz kruszywa kamiennego w Północnej Europie.

Była to już 15. przebudowa statku na jednostkę samowyładowczą dokonana w Polsce dla SMT.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Bontrup Pearl - charakterystyka podstawowa:
nr IMO   5913315
armator zarejestrowany   Bontrup Pearl Ltd.
armator zarządzający   SMT Shipmanagement & Transport Gdynia Ltd. Sp. z o. o.
stocznia   Sanoyasu Corporation, Mizushima, Japonia (nr budowy 1060)
rok budowy   1984 (statek zbudowany jako Auk Arrow)
długość całkowita   187,50 m
długość między pionami   180,85 m
szerokość maksymalna   29,04 m
szerokość konstrukcyjna   29,01 m
wysokość boczna   16,90 m
zanurzenie   12,306 m
nośność   42 000 t (według innego źródła   43 952 t)
tonaż pojemnościowy brutto   27 962 t
tonaż pojemnościowy netto   12 660 t
silnik napędu głównego   1 × 6RTA58 Sulzer
zespoły prądotwórcze   3 × T260L-ST Yanmar
awaryjny zespół prądotwórczy   BF6L913C Deutz
ster strumieniowy dziobowy   TC-200N, Vickers

+1 SMT
Witam .. mój syn właśnie jest na identycznym bliźniaczym statku Savannah Pearl ...pozdrawiam wszystkich ludzi morza !
16 czerwiec 2016 : 08:21 jacek 67 | Zgłoś
+3 Savanah Pearl
Savana nie jest blizniakiem ;-) Bontrup Pearl to gen4 a Savanah Pearl tzw gen4.5, poza silownia, bardzo mocno roznia sie nadbudowka. Jedynie dzwigi sa takie same
16 czerwiec 2016 : 08:29 Spooks | Zgłoś
-9 SMT mario
dźwigi to są na budowie ,a mowa jest o ''gentrach '' pływam w tej firmie kilka lat i słowa złego nie powiem o SMT ... pieprzyć każdy może !
16 czerwiec 2016 : 16:21 mario marine | Zgłoś
+1 Szykuj Mamo Trumne
Ty sie chwalisz czy zalisz?
20 czerwiec 2016 : 00:45 SLAWO | Zgłoś
0 Bontrup Pearl
mylisz się. PLP tak samo jak Mobile Pearl nie są 4ta generacja. jest to wersja przejściowa między 3 i 4ta generacją.
14 lipiec 2016 : 19:30 sdbl | Zgłoś
0 SMT Mario
parametry tych statków są prawie takie same - różnica jest w typie napędu i inny jest szacht kominów ..w/g danych technicznych - czepiasz się pierduł
16 czerwiec 2016 : 10:15 mario marine | Zgłoś
+11 SMT to syf
Jak by nie wyglądał ,jakiej klasy by nie był to i tak jest złom jak wszystkie jednostki tej beznadziejnej firmy .
16 czerwiec 2016 : 11:21 Szkoda czasu | Zgłoś
-1 O gustach się nie dyskutuje
Złom? Ma Pan prawo tak pisać. O gustach się nie dyskutuje. 5 statków w wieku poniżej 5 lat (w tym dwa zbudowane w ub.r.), kolejny będzie zwodowany w sierpniu, dwa inne w budowie, a budowa kolejnych dwóch już zaplanowana. Życzę Panu zawsze kontraktów w firmach, które miałyby przynajmniej tyle nowych statków oprócz starej floty, której my nie musimy się wstydzić, o czym świadczy certyfikat QUAL 21 przyznany przez US Coast Guard. Informacja ze strony USCG mówi, że warunki do przyznania QUAL 21 spełnia około 10% statków obcych bander zawijających do USA, a nasze statki zawijają tam około 200 razy w roku.
Szkoda, że Pan się nie podpisał, bo może moglibyśmy porównać publicznie Pańskie opinie o firmie z tym jak z kolei Pański profesjonalizm bywał oceniany przez przełożonych.
28 czerwiec 2016 : 14:45 Crewing Manager | Zgłoś
+6 SMT
SMT - Szykuj Matko Trumnę.
SMT - Stowarzyszenie Morskich Twardzieli

Polecam wszystkie firmy ale nie SMT.
Ci, ktorzy swego czasu 2002 - 2003 byli na Warsaw albo Swan wiedzą o czym mówię.
17 czerwiec 2016 : 09:10 XXX | Zgłoś
+2 Podziwiam
Na Brusselu po przebudowie program statecznościowy miał błąd oprogramowania. Jak byś nie kombinował to constans przy początkowym liczeniu stateczności zawsze wychodziła około -120 mt. ;-)
Kombinacje w La Ceibie, kombinacje na Arubie.
18 czerwiec 2016 : 11:20 Były | Zgłoś
+7 :)
Takich wspaniałości było na ich statkach więcej. Podobno ten kto przetrwał na statkach SMT jest w stanie znieść później w innych firmach wszystko.
18 czerwiec 2016 : 20:37 XXX | Zgłoś
+3 SMT
SMT - Syf Malaria Tyfus.
podoba mi się podkład muzyki w tym filmiku ,brzmi tak jednoznacznie jak i wygląda statek, jak zaraz by się miał rozpaść i zatonąć ,choć w opisie jest ,że statek płynie po przebudowie odebrać pierwszy ładunek ,to muzyka jednoznacznie wskazuje,że może to być jego ostatni . Dobrze ,też że filmik na obrotach bo statki SMT tak szybko nie pływają . Współczuję ludziom pracującym w tej firmie.Jednak jak ktoś lubi jego wybór.
19 czerwiec 2016 : 13:53 były2 | Zgłoś
0 Współczucie? Przecież każdy ma wybór.
Myślę, że ci, którzy pływają w SMT współczucia nie potrzebują. Jest wolny rynek i każdy może wybierać gdzie chce pracować. Nikt nikogo siłą do SMT nie zaciągnął i łańcuchami nie przykuł. Pracuje tu około 1500 osób, z czego blisko 800 to Polacy. Ponad 370 marynarzy (na wszystkich stanowiskach) ma staż w tej firmie dłuższy niż 10 lat.
28 czerwiec 2016 : 14:22 Crewing Manager | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter