Stocznie, Statki

Holownik Amon ze szczecińskiego Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o. & Co. Sp.k. przyprowadził do Gdyni w niedzielę, 29 maja, krótko po południu, holowany z duńskiego portu Svendborg pozbawiony chwilowo własnego napędu niewielki kontenerowiec dowozowy Alondra (nr IMO 9113719). Statek zostanie przebudowany w Gdyni na bydłowiec, czyli statek do przewozu żywego inwentarza na zlecenie duńskiego armatora.

Na początku minionego roku, w duńskiej morskiej prasie branżowej, informowano, że według strategii armatora Corral Line, zarówno taniej, jak i lepiej jest "dodać 700 ton stali i przebudować statek w Danii, niż kupować nowy w Chinach". Jak widać, duńskie armator ostatecznie zdecydował się na przebudowę w Polsce, nie w Danii. Jednak już wcześniej wspominano, że przebudowa może się odbyć "w stoczni europejskiej", niekoniecznie w Danii. "Lepszy dobry statek z 1995 roku, niż nowy, wątpliwej jakości" - tak tłumaczyła sobie obserwowaną u Corral Line logikę biznesową duńska gazeta żeglugowa.

Corral Line to mały armator z siedzibą w Gråsten w południowej Jutlandii. Zajmuje się przewozami żywego inwentarza (głównie owiec i bydła) przede wszystkim z Australii do Azji, Ameryki i Afryki.

Armator Corral Line zakupił okazyjnie pojemnikowiec dowozowy zbudowany w renomowanej niemieckiej stoczni Sietas już w 2012 roku, mimo, że nie miał wtedy pilnej potrzeby w zakresie rozbudowy czy wymiany tonażu. Od tamtej pory kontenerowiec, przemianowany na Alondra, oczekiwał w Svendborgu na przebudowę.

Został "odstawiony na sznurek" (w tzw. "zimny laid-up"). Ponieważ przy okazji przebudowy przeprowadzane będą także na pewno remonty i konserwacja, także w siłowni - na jedną, stosunkowo niedługą podróż do stoczni, nie opłacało się w Danii przeprowadzać relatywnie drogiej operacji reaktywacji - ponownego rozruchu statku po długim postoju.

Alondra  przebudowywana w Gdyni jest kolejnym statkiem o tej nazwie w barwach armatora Corral Line. Poprzedni był zbudowany w stoczni J.J. Sietas w Hamburgu w 1967 r. i przebudowany w 1980 przez stocznię duńską Svendborg Skibsvaerft, a następnie przedłużony przez tę samą stocznię w 1984 r. 

Nowa Alondra  - ex Julia Lehmann (do 2000 r.), ex Alrek (do 2003), ex Maryam (do 2007 r.), ex Transnjord (do czerwca 2012 r.) - została zbudowana również w stoczni J. J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co. (typ 154, nr budowy 1103), w 1995 roku, na zlecenie armatora Lehmann Rhederei z Lubeki. Przez kilka lat do momentu zakupu przez Corral Line, eksploatowana była w serwisie liniowym wzdłuż szwedzkiego wybrzeza w barwach armatora Transatlantic. 

Alondra, przyprowadzona na przebudowę do Gdyni, ma 4550 t nośnosci, 2997 jednostek tonażu pojemnościowego brutto, 304 TEU ładowności, wymiary L x B x H: 97,27 (97,54 m wg innych źródeł) x 15.90 x 5.94 m i silnik główny MaK (8 M 453 C) o mocy 2737 kW pozwalający jednostce osiągać prędkość eksploatacyjną do 15 węzłów. 

Alondra będzie pierwszym nowym nabytkiem we flocie bydłowców Corral Line od niemal 15 lat.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

+2 przebudowa
Widac ze Nauta zaczyna robic to co robila w przeszlosci przebudowa statku to wyzwanie dla stoczni. Praca ciekawa i finansowo korzystna . Chyba zbliza sie czas odbudowy switnosci tej zasluzonej stoczni. Teraz chodzi o nadrobienie strat jakie poczyniono w latach poprzednich. Konieczne jest stworzenie wlasnych podmiotow mogacych wykonywac trudne zadania jakim sa przebudowy. Dobrze ze nie ma juz ludzi w rodzaju Stacha F. czy Wojciecha S. I Krzysztofa G. ktorzy okazali sie zwyklymi cwaniakami pazernymi na cudze pieniadze - okradli nie tylko pracownikow ale i Skarb Panstwa dobrze ze to juz przeszlosc. Zyczyc Naucie trzeba wytrwalosci w porzadkowaniu i odbudowie stoczni szansa jest.
31 maj 2016 : 02:04 predator | Zgłoś
0 bydlowiec
zmiana przeznaczenia statku to ciekawa praca dla wykonawcy no i trudna. dobrze ze w Naucie ostalo sie troche ludzi co znaja sie na robocie tak wiec stocznia da sobie rade. a co do nieudacznikow i na nich przyjdzie czas tak jak "przyszla kryska na matyska" tak "przyjdzie pora na Fiodora i Gasiora a i Wojtek OZI przestanie sie wozic". sprawiedliwosci stanie sie zadosc.
31 maj 2016 : 17:57 tomato | Zgłoś
+4 a g-no prawda
jacy fachowcy, ci budowniczowie, co nie wiedzą co jutro mają robić? ten cały nautowski bezplan i pełne kumoterstwo dostaw i prac??? Ludzie opamiętajcie się, to państwowy moloch, gdzie każdy załatwia swoje prywatne biznesiki..... I w Gdyni i na pochylni
01 czerwiec 2016 : 16:24 produkującykoryta | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter