Stocznie, Statki

Spółka Lotos Petrobaltic S.A. podpisała umowę na przebudowę platformy wiertniczej na eksploatacyjną (wydobywczą). W skład konsorcjum wykonawców przebudowy wchodzą spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. tj. Energomontaż Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta, a także stocznia z polskim kapitałem, częściowo państwowym, Crist. Za projekt przebudowy odpowiedzialna jest włoska firma Rosetti Marino S.p.A.

Przebudowa platformy jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8, którego finansowanie poza komercyjnymi bankami zapewniają również program Inwestycje Polskie. Realizacja projektu wymagać będzie do 2015 r. nakładów inwestycyjnych rzędu 1,8 mld zł.

Jak ujawnił podczas konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu kontraktu Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Lotos S.A., koszt przebudowy platformy wyniesie 335 mln zł, jednak nie uściślił, czy jest to wartość kontraktu podpisanego z firmami Nauta, Crist i EPG, czy też koszt całkowity, łącznie z wartością kontraktów dla innych zaangażowanych firm (np. projektanta i project managera przebudowy Rosetti Marino) i kosztami zakupów wyposażenia. Z kolei według informacji Pomorskiej Specjalnej Stefy Ekonomicznej, na terenie której działają stocznie, wartość kontraktu podpisanego 30 października w Gdyni to 110 mln zł.

Jednak projekt przebudowy platformy z wiertniczo-poszukiwawczej na stałą (posadowioną) wydobywczą (w terminologii zamawiającego - "centrum wydobywcze") wykonała, na zlecenie Lotos Petrobaltic, firma zagraniczna. Jak ujawniono 5 lipca 2013 roku, konkurs ofert na realizację tego zadania wygrała firma Rosetti Marino S.p.A. Kontrakt podpisany przez włoską firmę z Lotosem Petrobaltic na usługi EPMS (Engineering, Procurement & Management Services) o wartości ok. 28 mln euro netto (bez kosztu zakupów urządzeń i materiałów) obejmuje projektowanie, dobór i zakupy wyposażenia oraz nadzór nad przebudową / zarządzanie projektem.

W projektowaniu biorą udział także inne podmioty zagraniczne. Np. nowe systemy wentylacyjne i ogrzewania (HVAC) zaprojektowała firma Trillini Engineering. Włoska firma projektowo-konsultingowa specjalizująca się w systemach HVAC, początkowo badała możliwość modernizacji istniejących systemów, ale ostatecznie zdecydowano się na ich całkowity demontaż i instalację nowych.

Z kolei 9 stycznia 2014 roku Polski Rejestr Statków S.A. podpisał umowę z Rosetti Marino, pełniącą funkcję Project Managera projektu przebudowy platformy wiertniczej Petrobaltic na centrum wstępnej obróbki ropy i gazu na stałe posadowione na dnie morskim. W ramach umowy PRS S.A. zatwierdzi dokumentację techniczną przebudowy obiektu na zgodność ze swoimi przepisami, wymaganiami prawa krajowego oraz standardami międzynarodowymi.

Do tej pory platforma Petrobaltic była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. Teraz jednostka zostanie dostosowana do prac wydobywczych poprzez m.in. demontaż urządzeń i instalacji wiertniczych, montaż urządzeń służących do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji, wymianę nóg, a także rozbudowę pontonu i części hotelowej oraz budowę modułów procesowych.

– Przebudowa platformy Petrobaltic to kluczowy element realizacji kolejnych inwestycji Lotosu związanych z wydobyciem węglowodorów na Bałtyku, na których, mam nadzieję, skorzysta polska gospodarka. Z jednej strony to kamień milowy w realizacji programu zagospodarowania złoża B8, dzięki czemu Polska zwiększy wydobycie ropy naftowej - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos S.A. – Z drugiej, ogromna szansa dla polskich stoczni na rozwój kompetencji oraz pozyskanie nowych zamówień w branży offshore.

Spółki EPG i Nauta należą do grupy MARS Shipyards & Offshore. Właścicielem MARS S&O jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Złoże B8 położone jest w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni. Uruchomienie przemysłowej produkcji ze złoża planowane jest na koniec 2015 r. Jak mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Lotosu ds. poszukiwań i wydobycia, spółka zakłada, że docelowe wydobycie ze złoża B8 wyniesie 4,5-5 tys. baryłek dziennie (225-250 tys. ton rocznie). Dla porównania: w ubiegłym roku Grupa Lotos wydobyła łącznie 265 tys. ton tego surowca.

Grupa kapitałowa Grupy Lotos S.A. to pionowo zintegrowany koncern naftowy. Działalność firmy ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Grupa prowadzi działalność w zakresie poszukiwań i wydobycia oraz przerobu ropy naftowej, a także dystrybucji i sprzedaży szerokiego asortymentu produktów naftowych. Grupa działa z powodzeniem na rynku hurtowym i detalicznym. Od 9 czerwca 2005 r. akcje Grupy Lotos S.A. notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

PGZ S.A. skonsolidować ma docelowo ponad 30 spółek (z branży zbrojeniowej, stoczniowej, offshore i nowych technologii) z rocznymi obrotami rzędu 4,5 mld zł oraz przeszło 16 tysiącami pracowników.

MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty jest funduszem zarządzanym przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. W jego portfelu znajdują się większościowe udziały akcji 12 spółek niepublicznych, wśród których znajdują się spółki z sektora budowy i remontów statków, produkcji offshore oraz spółki, których głównymi aktywami są nieruchomości. Cztery spółki portfelowe Funduszu - MSR Gryfia, Nauta, Energomontaż-Północ Gdynia i Energop - tworzą grupę MARS Shipyards & Offshore. Jest to zintegrowana rynkowo grupa, oferująca szeroki zakres usług na najwyższym poziomie - od remontów i konwersji statków, przez budowę nowych jednostek - tak cywilnych, jak i wojskowych, aż po budowę konstrukcji stalowych dla sektora offshore, energetyki oraz przemysłu petrochemicznego - czytamy w oficjalnym komunikacie opublikowanym przy okazji podpisania kontraktu na przebudowę platformy.

rel (Lotos, Rosetti Marino, Trillini Engineering, PRS), SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: Lotos Petrobaltic

+9 przebudowa
marsjanie zwietrzyli kasę i robią wszystko by dorwać się do tego słoika miodu. Kłamią mówiąć o zintegrowanej grupie oferujacej usługi na najwyższym poziomie : jaki okret wojenny zbudowała ta grupa (Crist, Nauta, Energomontaż)? a co do poziomu usług jak się mają do tego sprawy sądowe państwowej firmy Crist, a budowa kadłuba sejnera B690 w Naucie trwająca dwa lata zamiast 4 miesiące, a gdzie jest katamaran dla gdańskiego Uniwersytetu mijają miesiace od daty gdy winno nastąpić przekazanie statku a tu ani widu ani słychu, a dlaczego pewien okret wojenny po remoncie w Naucie musiał pilnie wejść do Gdanskiej Remontówki ?
Dlaczego nie rozpoczetro budowy jednostek dla projektu Kormoran - tu wszystko było przygotowane ale marsjanie dla zaspokojenia własnych ambicji doprowadzili do upadku spółkę Konrem Nauta przy okazji narażąjąc DSkarb państwa na milionowe straty i ;likwidując ponad 300 miejsc pracy w Gdyni.Teraz podjeto prace przy przebudowie platformy
niestety brak doświadczenia oraz odpowiedniej kadry wrózy klęskę temu projektowi no nie robotę wykonają tyle, że Skarb państwa będzie musiał dołozyć sporo kasy.Czas by odpowiednie organa zajęły się wreszcie tymi szkodnikami
01 listopad 2014 : 04:46 hergon | Zgłoś
+6 Powodzenia!!!
Gdańskim kolegom z Marsa oraz grupie LOTOS życzymy sukcesów przy realizacji tego ambitnego projektu. Sukcesu, na miarę grupy ze słowem "OFFSHORE" w jej nazwie.
01 listopad 2014 : 11:46 MSR Gryfia | Zgłoś
+13 .... a kiedy jajogłowym zainteresuje się prokuratyura.....?????
....
02 listopad 2014 : 09:40 ban | Zgłoś
+5 BUCHACHA!
Najpierw oddajcie nam ten cholerny katamaran!
03 listopad 2014 : 00:23 Uniwerek | Zgłoś
+2 katamaran
musi być jak zawsze, sejner budowalim dwa lata no to katamaran nie może być krócej też minimum dwa lata. buc zwany nieukiem pokazał nam jak należy pracować i zarabiać nic nie robiąc,a po co katamaran dla uniwerku ? książki niechaj czytajom bedom madralami.
03 listopad 2014 : 04:52 makintok | Zgłoś
+2 Mina
To sie chyba Zbyszek wpakowal na mine ponownie. Dlaczego nie Remontowa? Po tylu drogich lekcjach powinni sie chyba nauczyc jak i z kim sie robi platformy.
05 listopad 2014 : 08:26 Zenek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter