Stocznia EPG Shipyard zakończyła przebudowę i modernizację byłego, pomocniczego okrętu brytyjskiej marynarki wojennej na statek badawczy dla sektora offshore. Kommandor Calum został przekazany armatorowi po serii prób morskich już 8 marca, jednak pozostawał w gdyńskiej stoczni na czas uzbrajania go w ruchome wyposażenie badawcze przez pracowników operatora i armatora.
Dzisiaj rano powrócił z kolejnych prób morskich (były to już własne próby armatora) i prawdopodobnie jeszcze dzisiaj wypłynie ostatecznie ze stoczni i gdyńskiego portu.
Stocznia EPG z Gdyni należąca do spółki Energomontaż Północ Gdynia (sprzedanej ostatnio funduszowi Mars FIZ Agencji Rozwoju Przemysłu) zawarła kontrakt na przebudowę statku z armatorem Hays Ships Ltd. z Aberdeen (kontrakt zaaranżowany został z pomocą Marine Marketing International z Wielkiej Brytanii), jednak operatorem jednostki w długookresowym czarterze zostanie, również brytyjska, firma Calegeo (statek eksploatowany będzie w ramach oddziału Calesurvey).
Przypomnijmy, że statek, który przybył do EPG Shipyard z charakterystycznymi "rogami" na dziobie (wysięgnikami dźwignicy obiektów znajdujących się pod wodą), to jednostka znana wcześniej jako SD Salmaid - od 2008 r. eksploatowana w ramach kontraktu na obsługę portów i okrętów Royal Navy przez Serco Denholm, ostatnio odstawiona "na sznurek". Wcześniej służyła jako okręt pomocniczy RMAS Salmaid (A187), stacjonując w bazie Royal Navy w Portsmouth. Obecny Kommandor Calum zbudowany został, w stoczni Hall, Russell & Company w 1986 roku, jako jeden z okrętów ratowniczych i cumowniczych klasy "Sal". Do jego zadań, poza ratownictwem, należało m.in. układanie, podnoszenie i obsługa celów podwodnych, ustawianie i obsługa znaków nawigacyjnych oraz obsługa kotwic jednostek trzecich.
Czytaj także: Statek, który w Gdyni utraci rogi
Na modernizację, przebudowę i remont klasowy statku badawczego Kommandor Calum, przeprowadzone pod nadzorem Lloyd’s Register, złożyły się przede wszystkim:
- demontaż istniejącego sprzętu na dziobie i przebudowa dziobu (łącznie z usunięciem charakterystycznych "rogów"),
- demontaż starego wyposażenia i sprzętu pokładowego i jego wymiana na nowy, włącznie z nowym dźwigiem 14 t na wysięgu 10 m,
- montaż rufowego steru strumieniowego, dodatkowo do istniejącego steru strumieniowego na dziobie, dla uzyskania zdolności pozycjonowania statku,
- montaż "studni" (moonpool) o wymiarach 1 × 1 m, w pokładzie dziobowym do wydawania do głębi urządzeń badawczych, próbników lub zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych,
- podniesienie nadbudówki poprzez dodanie jednej kondygnacji wraz z całkowicie wyposażonymi pomieszczeniami mieszkalnymi i służbowymi,
- przebudowa istniejących pomieszczeń w rufowej części nadbudówki,
- wykonanie piątego remontu klasowego.
Wartość wykonanych prac znacznie przekroczyła spodziewaną wcześniej kwotę 1 mln euro. Po przebudowie w Gdyni Kommandor Calum stał się geofizycznym statkiem badawczym, zdolnym także do prowadzenia ograniczonych badań sejsmicznych.
Statek oferuje teraz m.in. obszerny pokład roboczy (w części dziobowej 200 m2, pokłady na rufie - 250 m2), dźwignice ramowe typu A-frame i mocny dźwig, urządzenia do pobierania próbek, kabiny i pomieszczenia robocze oraz salę konferencyjną dla klientów (m.in. processing room - 50 m2, laboratorium mokre 50 m2), szybkie łącza internetowe, centrum rekreacji, łącznie z dużą salą ćwiczeń, kinem i sauną.
Kommandor Calum będzie używany w ramach oferowanych przez Calegeo geotechnicznych usług badawczych, szczególnie tzw. total site investigation servicesdla sektorów offshore i podwodnych łączy telekomunikacyjnych. Chodzi o całościowe badania miejsc i obszarów na dnie morskim pod kątem możliwości instalowania, posadawiania lub budowania na nich różnych konstrukcji (platform offshore, wydobywczych i przesyłowych urządzeń subsea, podmorskich kabli energetycznych i światłowodowych, etc.). Calegeo zapewnia project management, zarząd techniczny, nautyczny i załogowy statków oddawanych do dyspozycji klientów, mapowanie dna morskiego, a także geotechniczne badania i prace inżynieryjne. Statki eksploatowane przez Calegeo umożliwiają pobieranie różnych rodzajów próbek z dna i gruntu pod dnem morskim, a także analizę tych próbek.
Z polskiego punktu widzenia warto jeszcze dodać, że największą jednostką we flocie Hays Ships jest wielozadaniowy statek badawczy Dorado Discovery, przebudowany ze statku sejsmicznego CGG Harmattan, po wcześniejszej przebudowie z trawlera-przetwórni Harmattan, zbudowanego w 1992 r. przez Stocznię Gdańską (nr budowy B671/22).
PBS
Zdjęcia: EPG Shipyard, Piotr B. Stareńczak
Kommandor Calum - charakterystyka podstawowa
typ statku wielozadaniowy geofizyczny statek badawczy
nr IMO 8402010
sygnał wywoławczy GAAM
budowa 1986 r. stocznia Hall, Russell & Company, Wielka Brytania
przebudowa do nowej funkcji 2012/2013 r., EPG Shipyard, Gdynia
państwo bindery Wielka Brytania
klasyfikacja Lloyds Register +100A1 +LMC
długość 76 m
szerokość 15 m
zanurzenie 4,2 m
pomieszczenia dla załogi i klientów - w pełni klimatyzowane, łącznie 49 miejsc
- 5 "apartamentów"
- 22 kabiny jednoosobowe
- 10 kabin dwuosobowych
silniki napędu głównego 2 × 1490 kW Ruston Diesel
śruba napędowa pojedyncza, czteroskrzydłowa, nastawna
dziobowy pędnik azymutalny 1 × GillJet 700 kW
rufowy ster strumieniowy 1 × 400 kW
elektrownia okrętowa (zespoły prądotwórcze oparte na silnikach wysokoprężnych) 4 × 400 kW, 440 V / 60Hz
system pozycjonowania dynamicznego Emri JS
wyposażenie funkcjonalne:
main handling Equipment: forward crane 10 Te @ 14 m, steamer booms 3 Te SWL, aft davits frame 3 Te SWL;
stern handling equipment: sidescan winch × 2, heavy lift winch, auxiliary lift winch;
below deck equipment: forward A-frame 10Te SWL, CPT umbilical winch, VC umbilical winch
wyposażenie nawigacyjne: dual veripos DGPS, Meridian gyro, Coda F180, ROVINS INS;
wyposażenie batymetryczne: Reson 8160 (3000 m), R2Sonics 2024 (500 m), Simrad EA400;
wyposażenie geofizyczne: Edgetech 4200 SSS, magnetometr Geometrix 882, 9 element pinger array, mini airgun, subtow profiler, 96+ trace Seal Seismic package, source 150 cu - 4 × 40 cu;
wyposażenie geotechniczne: CPT 3-20 m, up to 3000 m W.D., vibrocorer 3-6m , piston-gravity to 10 m,
wyposażenie do badań środowiskowych: Double Day & Van Veen Grab, Seabug towed camera
onsługa zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego (ROV) wielkości TMS Tiger do Panther