Stocznie, Statki

Stocznia EPG Shipyard zakończyła przebudowę i modernizację byłego, pomocniczego okrętu brytyjskiej marynarki wojennej na statek badawczy dla sektora offshore. Kommandor Calum został przekazany armatorowi po serii prób morskich już 8 marca, jednak pozostawał w gdyńskiej stoczni na czas uzbrajania go w ruchome wyposażenie badawcze przez pracowników operatora i armatora.

Dzisiaj rano powrócił z kolejnych prób morskich (były to już własne próby armatora) i prawdopodobnie jeszcze dzisiaj wypłynie ostatecznie ze stoczni i gdyńskiego portu.

Stocznia EPG z Gdyni należąca do spółki Energomontaż Północ Gdynia (sprzedanej ostatnio funduszowi Mars FIZ Agencji Rozwoju Przemysłu) zawarła kontrakt na przebudowę statku z armatorem Hays Ships Ltd. z Aberdeen (kontrakt zaaranżowany został z pomocą Marine Marketing International z Wielkiej Brytanii), jednak operatorem jednostki w długookresowym czarterze zostanie, również brytyjska, firma Calegeo (statek eksploatowany będzie w ramach oddziału Calesurvey).

Przypomnijmy, że statek, który przybył do EPG Shipyard z charakterystycznymi "rogami" na dziobie (wysięgnikami dźwignicy obiektów znajdujących się pod wodą), to jednostka znana wcześniej jako SD Salmaid - od 2008 r. eksploatowana  w ramach kontraktu na obsługę portów i okrętów Royal Navy przez Serco Denholm, ostatnio odstawiona "na sznurek". Wcześniej służyła jako okręt pomocniczy RMAS Salmaid (A187), stacjonując w bazie Royal Navy w Portsmouth. Obecny Kommandor Calum zbudowany został, w stoczni Hall, Russell & Company w 1986 roku, jako jeden z okrętów ratowniczych i cumowniczych klasy "Sal". Do jego zadań, poza ratownictwem, należało m.in. układanie, podnoszenie i obsługa celów podwodnych, ustawianie i obsługa znaków nawigacyjnych oraz obsługa kotwic jednostek trzecich.

Czytaj także: Statek, który w Gdyni utraci rogi

Na modernizację, przebudowę i remont klasowy statku badawczego Kommandor Calum, przeprowadzone pod nadzorem Lloyd’s Register, złożyły się przede wszystkim:
- demontaż istniejącego sprzętu na dziobie i przebudowa dziobu (łącznie z usunięciem charakterystycznych "rogów"),
- demontaż starego wyposażenia i sprzętu pokładowego i jego wymiana na nowy, włącznie z nowym dźwigiem 14 t na wysięgu 10 m,
- montaż rufowego steru strumieniowego, dodatkowo do istniejącego steru strumieniowego na dziobie, dla uzyskania zdolności pozycjonowania statku,
- montaż "studni" (moonpool) o wymiarach 1 × 1 m, w pokładzie dziobowym do wydawania do głębi urządzeń badawczych, próbników lub zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych,
- podniesienie nadbudówki poprzez dodanie jednej kondygnacji wraz z całkowicie wyposażonymi pomieszczeniami mieszkalnymi i służbowymi,
- przebudowa istniejących pomieszczeń w rufowej części nadbudówki,
- wykonanie piątego remontu klasowego.

Wartość wykonanych prac znacznie przekroczyła spodziewaną wcześniej kwotę 1 mln euro. Po przebudowie w Gdyni Kommandor Calum stał się geofizycznym statkiem badawczym, zdolnym także do prowadzenia ograniczonych badań sejsmicznych.

Kommandor Calum wychodzi na próby morskieKommandor Calum wychodzi na próby morskieKommandor Calum wychodzi na próby morskieSylwetka statku geofizycznego Kommandor Calum po przebudowie

Statek oferuje teraz m.in. obszerny pokład roboczy (w części dziobowej 200 m2, pokłady na rufie - 250 m2), dźwignice ramowe typu A-frame i mocny dźwig, urządzenia do pobierania próbek, kabiny i pomieszczenia robocze oraz salę konferencyjną dla klientów (m.in. processing room - 50 m2, laboratorium mokre 50 m2), szybkie łącza internetowe, centrum rekreacji, łącznie z dużą salą ćwiczeń, kinem i sauną.

Kommandor Calum będzie używany w ramach oferowanych przez Calegeo geotechnicznych usług badawczych, szczególnie tzw. total site investigation servicesdla sektorów offshore i podwodnych łączy telekomunikacyjnych. Chodzi o całościowe badania miejsc i obszarów na dnie morskim pod kątem możliwości instalowania, posadawiania lub budowania na nich różnych konstrukcji (platform offshore, wydobywczych i przesyłowych urządzeń subsea, podmorskich kabli energetycznych i światłowodowych, etc.). Calegeo zapewnia project management, zarząd techniczny, nautyczny i załogowy statków oddawanych do dyspozycji klientów, mapowanie dna morskiego, a także geotechniczne badania i prace inżynieryjne. Statki eksploatowane przez Calegeo umożliwiają pobieranie różnych rodzajów próbek z dna i gruntu pod dnem morskim, a także analizę tych próbek.

Z polskiego punktu widzenia warto jeszcze dodać, że największą jednostką we flocie Hays Ships jest wielozadaniowy statek badawczy Dorado Discovery, przebudowany ze statku sejsmicznego CGG Harmattan, po wcześniejszej przebudowie z trawlera-przetwórni Harmattan, zbudowanego w 1992 r. przez Stocznię Gdańską (nr budowy B671/22).

PBS

Zdjęcia: EPG Shipyard, Piotr B. Stareńczak

Kommandor Calum - charakterystyka podstawowa
typ statku   wielozadaniowy geofizyczny statek badawczy
nr IMO   8402010
sygnał wywoławczy   GAAM
budowa   1986 r. stocznia Hall, Russell & Company, Wielka Brytania
przebudowa do nowej funkcji   2012/2013 r., EPG Shipyard, Gdynia
państwo bindery   Wielka Brytania
klasyfikacja   Lloyds Register +100A1 +LMC
długość   76 m
szerokość   15 m
zanurzenie   4,2 m
pomieszczenia dla załogi i klientów - w pełni klimatyzowane, łącznie 49 miejsc
- 5 "apartamentów"
- 22 kabiny jednoosobowe
- 10 kabin dwuosobowych
silniki napędu głównego   2 × 1490 kW Ruston Diesel
śruba napędowa   pojedyncza, czteroskrzydłowa, nastawna
dziobowy pędnik azymutalny   1 × GillJet 700 kW
rufowy ster strumieniowy   1 × 400 kW
elektrownia okrętowa (zespoły prądotwórcze oparte na silnikach wysokoprężnych)   4 × 400 kW, 440 V / 60Hz
system pozycjonowania dynamicznego   Emri JS
wyposażenie funkcjonalne:
main handling Equipment: forward crane 10 Te @ 14 m, steamer booms 3 Te SWL, aft davits frame 3 Te SWL;
stern handling equipment: sidescan winch × 2, heavy lift winch, auxiliary lift winch;
below deck equipment: forward A-frame 10Te SWL, CPT umbilical winch, VC umbilical winch
wyposażenie nawigacyjne:  dual veripos DGPS, Meridian gyro, Coda F180, ROVINS INS;
wyposażenie batymetryczne: Reson 8160 (3000 m), R2Sonics 2024 (500 m), Simrad EA400;
wyposażenie geofizyczne: Edgetech 4200 SSS, magnetometr Geometrix 882, 9 element pinger array, mini airgun, subtow profiler, 96+ trace Seal Seismic package, source 150 cu - 4 × 40 cu;
wyposażenie geotechniczne: CPT 3-20 m, up to 3000 m W.D., vibrocorer 3-6m , piston-gravity to 10 m,
wyposażenie do badań środowiskowych: Double Day & Van Veen Grab, Seabug towed camera
onsługa zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego (ROV) wielkości TMS Tiger do Panther

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6344 3.7078
EUR 4.2127 4.2979
CHF 4.4963 4.5871
GBP 4.9422 5.042