Stocznie, Statki

Po oficjalnym przekazaniu estońskiemu armatorowi, prom Piret, zbudowany przez stocznię Remontowa Shipbuilding, w sobotę, 1 kwietnia po południu opuścił Gdańsk.

Jednostka o stoczniowym numerze budowy B616/2 jest drugim z pary zamówionych, nowoczesnych, dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, zbudowanych dla estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallinn). Oba promy będą eksploatowane w barwach operatora i pod handlową nazwą Praamid (praamid.ee). Statki przeznaczone są do obsługi linii promowych z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Piret spodziewany jest w Tallinie w poniedziałek, 3 kwietnia w nocy lub wcześnie rano. Pierwszy z promów - Toll - został przekazany w styczniu.

Jednym z atutów tych jednostek są niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwala na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.

PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak

Promy typu B 616 dla Estonii ze stoczni Remontowa Shipbuilding - charakterystyka podstawowa:
państwo bandery - Estonia; armator - TS Laevad OÜ; operator - praamid.ee; stocznia - Remontowa Shipbuilding SA; długość całkowita - ok. 114,0 m; długość między pionami - 103,50 m; szerokość konstrukcyjna - 19,20 m; szerokość całkowita - 19,70 m; zanurzenie maks. - 4,0 m; odstęp międzywręgowy - 0,6 m; długość pokładu samochodowego 107,0 m; ładowność samochodów (4,65 m × 1,85 m) - 150; ładowność trailerów drogowych (naczep; 19,00 m × 2,85 m) - 12; liczba miejsc dla pasażerów - 700 (w tym liczba miejsc siedzących - 640); miejsca dla wózków inwalidzkich - 7; maksymalna liczba ludzi na pokładzie - 718; liczba kabin załogi - 11; prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów; prędkość maksymalna - 15 węzłów; klasyfikacja - DNV GL; notacja klasy - DNV + 1A1 R3 ICE-1A CAR FERRY B E0.

-7 Cztery nie dwa
" jest drugim z pary zamówionych, nowoczesnych, dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, zbudowanych dla estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallinn). Oba promy będą eksploatowane w barwach operatora i pod handlową nazwą Praamid (praamid.ee)." - dlaczego naginacie fakty i piszecie tylko o dwóch promach? Estoński armator zamówił CZTERY identyczne promy, dwa w Remontowej, dwa w Turcji. Tureckie już przekazane, Piret jest czwartym i ostatnim. Warto czasem zdjąć klapki z oczu i rzetelnie informować, a nie pisać tylko z punktu widzenia Remontowej. No, chyba, że PM to gazetka zakładowa stoczni, ale chyba Redakcja ma jednak większe ambicje?
03 kwiecień 2017 : 05:36 SSN | Zgłoś
+7 Piszmy całą prawdę
Nie jesteśmy "gazetką zakładową stoczni", nie rozumiemy w ogóle tej aluzji. Napisaliśmy o parze promów zamówionych w polskiej stoczni, bo to nas - jako Portal Morski - najbardziej interesuje. To prawda, że estoński armator zamówił całościowo 4 promy - w tym dwa w tureckiej stoczni Sefine. Rzeczywiście, Piret jest ostatnim. Gwoli ścisłości, prom Tiiu - czyli druga jednostka zbudowana w Turcji, wpłynął do Tallina raptem wczoraj (na AIS miał ETA godz. 12.00). Oznacza to, że drugi prom z Turcji, w odróżnieniu od pierwszego, został przekazany przez turecką stocznię po terminie kontraktowym, bo rozumiemy, że w swoim poście chodzi Panu (Pani?) o uwypuklenie faktu opóźnienia budowy tych jednostek.
Pozdrawiamy
03 kwiecień 2017 : 06:54 Redakcja | Zgłoś
+6 Bzdury piszesz SSN
Cytuję SSN:
" Tureckie już przekazane, Piret jest czwartym i ostatnim.

WSZYSTKIE 4 promy były opóźnione. WSZYSTKIE miały pierwotnie wejść na linię od 01.10.2016. Pierwszy - z Turcji (Leiger) dotarł do Estonii w grudniu 2016, drugi - z Polski (Toll) w styczniu 2017, trzeci i czwarty (Tiiu z Turcji i Piret z Polski) dotarły niemal jednocześnie teraz:
[link usunięty]
przy czym, Tiiu z Turcji, miał być, po zmianie terminu dostawy, przekazany WE WRZEŚNIU 2016, a Piret z Polski - W GRUDNIU 2016. Czyli, Tiiu - ponad 6 miesięcy po terminie, a Piret - ponad 3 miesiące. I taka jest prawda. O tym wszystkim piszą estońskie źródła, nie będę podawał linków, jak kto chętny i RZETELNY to sam znajdzie i nie będzie tu wypisywał głupot w stylu "Tureckie już przekazane".
03 kwiecień 2017 : 07:49 G... prawda | Zgłoś
0 Dwa nie cztery...
...zamówiono w Remontowej Shipbuilding. Gdzie tu nagięcie faktów? Pisanie z punktu widzenia Remontowej, czy Remontowej Shipbuilding ewentualnie?
07 kwiecień 2017 : 06:46 Adi | Zgłoś
+5 Promy
Ten portal dotychcza s był dla normalnych osób zainteresowanych gospodarką morską. Chciałbym by takim pozostał, stąd prośba do osób typu SSN nie przenoś tutaj hejterstwa. Nawet jeśli masz inne informacje, to je przekaż bez zbędnego wysilania się, by komuś dowalić. Tak naprawdę można, zobaczysz, że od razu poczujesz się lepiej.
03 kwiecień 2017 : 09:30 Szumik | Zgłoś
-1 Bądźmy obiektywni
Jeśli twierdzisz, że PM zawsze był dla osób zainteresowanych sprawami morskimi bez hejtu to chciałbym przywołać artykuły a w zasadzie komentarze pod nim z czasów likwidacji Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej, newsy dotyczące budowy Ro-paxów dla PŻB i wszelkich informacji dotyczących odbudowy przemysłu okrętowego w Szczecinie lub choćby ostatnie wiadomości o wizualizacji i decyzji, że to Westcon zaprojektuje jednostki. Przykładów jest cała masa. O tych komentarzach można powiedzieć wszystko tylko nie to, że pochodzą one od osób, które mają cokolwiek wspólnego z okrętownictwem
03 kwiecień 2017 : 12:40 Mietek | Zgłoś
0 Stocznie
W dalekiej Rumunii jest stocznia Daewoo Mangalia.W ubiegłym roku przekazała 10 jednostek, okolo 1,3 mln DWT. Pięc tankowcow x 112.7K DWT +3 masowce po 180K DWT oraz 2 kontenerowce po 9288 TEU typu Maersk Shivling 300x48m. Zaloga 7100 osób dała produkcję 560 mln $ i jest na sporym minusie Na północy pracuje Meyer Papenburg około 3000 osob przekazało tylko dwie jednostki: Ovation of the Seas 167800 GT oraz Genting Dream 151300 GT. Wartosc jednostek około 1,9 mld $. Dalej na wschod funkcjonuje Remontowa Shipbuilding,bez wątpienia najistotniejszy zakład w polskiej branzy. Najgorsze,ze dane na jej temat są coraz mniej wiarygodne,coraz więcej jednostek przeterminowanych.Juz w grudniu SIEM poinformował o kłopotach. Dotyczy to zresztą calej branzy. Ten fakt jest usprawiedliwieniem wielu mało sympatycznych uwag. Mam prosbę do Pana Stareńczaka o wypełnianie tych brakow,(moze na wzor stoczni niemieckich czy norweskich?) jest Pan blisko zrodeł.
Serdecznie Pozdrawiam
03 kwiecień 2017 : 15:29 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter