Stocznie, Statki

W czwartek, 16 listopada 2016 r., Inspektorat Uzbrojenia zakończył postę­po­wa­nie prze­tar­gowe w spra­wie wyboru stoczni, która zbu­dować ma nowe holowniki dla Marynarki Wojennej RP, wydając "Informację o wyborze oferty najkorzystniejszej". 

Na mocy rozstrzygnięcia przetargu zwy­cię­stwo przy­znano stoczni Remontowa Shipbuilding SA, któ­rej oferta - jak wynika ze wspomnianego wyżej dokumentu - jako jedyna nie została odrzu­cona, otrzy­mując przy tym 100 punk­tów (najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna).

Nieoficjalnie wiadomo, że poza stocz­nią Remontowa Shipbuilding SA o zamó­wie­nie na holowniki ubie­gały się dwa kon­sor­cja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w upa­dło­ści likwi­da­cyj­nej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia SA. 

Wizualizacja holownika ofertowanego przez stocznię Remontowa Shipbuilding w przetargu dla Marynarki WojennejWizualizacja holownika ofertowanego przez stocznię Remontowa Shipbuilding w przetargu dla Marynarki Wojennej

Inspektorat Uzbrojenia poszu­ki­wał możliwości pozyskania sze­ściu jed­no­stek, które mają zastą­pić w linii obec­nie eks­plo­ato­wane holow­niki stacjonujące w bazach mor­skich w Gdyni i w Świnoujściu. Postępowanie prze­tar­gowe rozpoczęto w grud­niu 2014 roku.

Plan zakłada, że zwy­cięzca postępowania przetargowego będzie miał 60 mie­sięcy na reali­za­cję zamó­wie­nia od momentu zawarcia kon­traktu. Nie wiadomo, kiedy dojdzie do jego podpisania, gdyż wiele zależy od zwyczajowych procedur i dal­szych losów postę­po­wa­nia, np. od tego, czy któ­ryś z pozo­sta­łych ofe­ren­tów nie zaskarży wyników przetargu, jednak teoretycznie kontrakt mógłby być podpisany jeszcze w tym roku.

Z wcześniej publikowanych dokumentów przetargowych wiadomo, że według wstęp­nych wyma­gań tak­tyczno-tech­nicz­nych, dotyczących holowników, na budowę których właśnie rozstrzygnięto przetarg, miały one cha­rak­te­ry­zo­wać się wypor­no­ścią pełną do 350 ton, auto­no­micz­no­ścią do dwóch tygo­dni, moż­li­wo­ścią prze­wozu dwu­na­stu osób (lub 50 na pokła­dzie otwar­tym), nie­ogra­ni­czoną dziel­no­ścią mor­ską, pręd­ko­ścią docho­dzącą do 12 węzłów, moż­li­wo­ścią prze­wozu ładunku o łącz­nym cię­ża­rze 25 kN, uciągu 250 kN oraz moż­li­wo­ścią holo­wa­nia z rufy oraz dziobu.

Przetarg dotyczył "jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu", przeznaczonych do:

1. zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, niezależnie od warunków meteorologicznych (również w warunkach zalodzenia), w tym:

  • wykonywania prac holowniczych
  • wykonywania zadań związanych z ewakuacją techniczną
  • wsparcia akcji ratowniczych w ramach Morskiego Zespołu Ratowniczego

2. przewozu środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających na akwenach przybrzeżnych

3. podejmowania z wody torped.

Wśród wymogów znalazło się m.in. prowadzenie ewakuacji technicznej, możliwość neutralizacji skutków zanieczyszczeń ropopochodnych, możliwość udzielania uszkodzonym jednostkom oraz wsparcie akcji ratowniczych, w tym samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu.

PBS

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682