Stocznie, Statki

W sobotę, 12 listopada wieczorem,  do Delfzijl w Holandii dotarł holownik Amon z częściowo wyposażonym kadłubem cementowca zbudowanego w Szczecinie. Zespół holowniczy wyruszył ze Skolwina 9 listopada.

Po przejęciu przez jednostki lokalnego przedsiębiorstwa holowniczego kadłub został doprowadzony z Delfzijl do stoczni Royal Bodewes w Hoogezand, na której zamówienie został zbudowany w stoczni Partner.

Jednostka o stoczniowym numerze budowy Bodewes NB 766, nosić będzie imię Furuvik i jest jedną z dwóch budowanych przez stocznię Royal Bodewes na zamówienie armatora Eureka Shipping należącego do cypryjskiego SMT Shipping z oddziałem (centrum załogowego i technicznego zarządzania flotą) w Gdyni.

Jak widać na zdjęciach z holowania między Polską a Holandią, kadłub został wyposażony w Polsce w w dość wysokim stopniu - także we wszystkie lub w większość zasadniczych urządzeń funkcjonalnych (przeładunkowych), bardzo specyficznych - przystosowanych do obsługi cementu i niektórych innych ładunków proszkowych. Statek wyszedł z polskiej stoczni także z zainstalowanymi głównymi urządzeniami i systemami siłowni, z wałem i śrubą napędową.

W projekcie statku zastosowano kształt dziobu i dziobówki inspirowany rozwiązaniem Groot Cross-Bow opatentowanym przez holenderskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Groot Ship Design (mające oddział w Szczecinie). Kształt taki zapewnia, według pomysłodawców, przy utrzymaniu takiej samej prędkości, zmniejszenie zapotrzebowania na moc (a co za tym idzie - pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa) w porównaniu ze statkiem o konwencjonalnym kształcie części dziobowej.

Jak wynika z informacji jednego z dostawców wyposażenia na statki budowane dla Eureka Shipping przez Royal Bodewes (Radio Holland dostarczającego systemy komunikacji satelitarnej i nawigacyjne), oba cementowce mają być eksploatowane na Karaibach.

Pierwszy ze statków (Bodewes NB 766 - Furuvik), o nośności 4500 t, przekazany zostanie armatorowi prawdopodobnie na początku roku 2017 (choć wcześniej dostępne źródła mówiły o końcu roku bieżącego), drugi (NB 767) - także w roku 2017. Będzie to najprawdopodobniej jednostka większa - o nośności ok. 7000 ton.

Warto zauważyć, że Furuvik będzie we flocie Eureka Shipping  (związanej z SMT Shipping) i zarządzanym przez oddział SMT Shipping  w Gdyni pierwszym nowym cementowcem, a nie zakupionym z rynku statków używanych. Jeszcze nie tak dawno, 7 września br. do floty w zarządzie SMT dołączył cementowiec Fjordvik, zbudowany w 1976 r. przez stocznię J.J. Sietas GmbH z Hamburga.

Działalność inwestorów związanych z SMT Shipping na rynku cementowców rozpoczęła się w 2010 roku. Jak relacjonowało wtedy wydawnictwo "Trade Winds" - Kai Grotterud, były dyrektor z biura norweskiego armatora Torvald Klaveness, stał za utworzeniem nowej cypryjskiej cementowej firmy żeglugowej Eureka Shipping Ltd.

Firma ta na początku kontrolowała siedem statków - wszystkie zakupione od Klaveness-a (po czym ten norweski armator został wtedy z jednym cementowcem - KCL Barracuda o nośności 17 700 t z 1984 r.; od tamtego jednak czasu odbudował swoją flotę cementowców). Wspomnianymi siedmioma jednostkami stanowiącymi zaczątek floty Eureka Shipping były wg "Trade Winds": Cemstar (8000 t nośności, zbudowany w 1989 r.), Sunnanvik (9000 t, 1978), Ostanvik (4900 t, 1974), Vestanvik (3200 t, 1966), Conberria (6000 t, 1981), Danavik (5700 t, 1983) i Envik (3700 t, 1983).

Cementowce zakupione na start przez Eureka Shipping pochodziły z lat 70 i 80-tych minionego wieku, były jednak dobrze utrzymane.

"Trade Winds", przy okazji publikacji informacji o nowej firmie żeglugowej Eureka Shipping informował również, że "jest ona kontrolowana przez inwestorów związanych z cypryjską SMT Shipmanagement & Transport, a SMT będzie się zajmować technicznym zarządem floty cementowców Eureki przez swój oddział w Polsce".

Obecnie flota cementowców SMT Shipping (wdług wykazu z witryny internetowej firmy) w porównaniu do wcześniej podanej, wyjściowej, wzbogaciła się o jednostki: Caribe Star (6947 ton nośności, 1971 - rok budowy), Fjordvik (4117 t, 1976 r.), Nordanvik (5547 t, 2002 r.), Somerset (23 500 t, 1978 r.) i Winterset (22 530 t, 1979 r.), a ubyła z niej Conberria.

PBS

Fot.: Adam Woźniczka, Royal Bodewes

Cementowiec Furuvik - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9781516
państwo bandery   Wyspy Marshalla
stocznia (główny kontraktujący, ostateczne wyposażenie)   Royal Bodewes, Hoogezand, Holandia (Bodewes' Scheepswerven B.V.)
stocznia (częściowo wyposażony kadłub)   Partner Stocznia Sp. z o.o., Police
(zakład produkcyjny przy nabrzeżu Fant, w rejonie dawnej Papierni Skolwin w północnym Szczecinie)
stoczniowy numer budowy   766
zamówienie   01.05.2015
położenie stępki   23.11.2015
wodowanie   23.08.2016
ekspedycja częściowo wyposażonego statku   09.11.2016
prawdopodobne przekazanie do eksploatacji    I kwartał 2017 r.  
długość całkowita   99,99 m
szerokość konstrukcyjna   15,80 m
wysokość boczna   10,05 m
nośność   4500 t
tonaż pojemnościowy brutto   3100
pojemność skompensowana brutto   3909 CGT
klasyfikacja (rozważana, brak aktualnych danych)   Lloyd's Register

 

+1 SZACUNEK !!
SZACUNEK !!
16 listopad 2016 : 12:20 M | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter