Stocznie, Statki

Norweski operator Hurtigruten zamówił w stoczniowej grupie Kleven wycieczkowce ekspedycyjne z wysoką klasą lodową. Przynajmniej część konstrukcji ich kadłubów powstanie najprawdopodobniej w Polsce.

W kwietniu podpisano list intencyjny. Teraz jest już kontrakt. W obecności premier Norwegii Erny Solberg, Hurtigruten i grupa stoczniowa Kleven ogłosiły w czwartek, 7 czerwca, podpisanie "historycznego" - jak go określają media norweskie - kontraktu na budowę dwóch statków (i kolejnej pary w opcjach kontraktowych).

- Zbudujemy najmocniejsze ekspedycyjne wycieczkowce, jakie dotąd widział świat; ta współpraca to norweska innowacyjność w najlepszym wydaniu - powiedział przez armatora Hurtigruten Daniel Skjeldam.

- Kontrakt pokazuje, że są jasne obszary w sektorze przemysłu, który znajduje się ostatnio w trudnej sytuacji - powiedziała premier Solberg.

Jak praktycznie każdy współczesny statek, także i te będą jednak owocem międzynarodowej, a nie wyłącznie norweskiej współpracy. Ich częściowo wyposażone kadłuby lub bloki / duże sekcje powstaną najprawdopodobniej w Polsce.

Premier Norwegii, Erna Solberg wizytowała wczoraj stocznię grupy Kleven w Ulsteinvik. Przy tej okazji ogłoszono informację o zawarciu prawomocnego kontraktu między Hurtigruten i grupą Kleven.

Kontrakt podpisano po długotrwałych, intensywnych negocjacjach. Jak utrzymują norweskie media - jest on "kamieniem milowym" dla Hurtigruten, norweskiej turystyki i norweskiego przemysłu okrętowego.

Inwestycja, o wartości rzędu "milardów koron", jest największą w 120-letniej historii norweskiego operatora tradycyjnej norweskiej przybrzeżnej linii pasażersko-towarowej. Jest to także jeden z największych kontraktów w historii Klevena.
Przed ostatecznym wyborem Kleven Ulsteinvik, rozważano oferty 12 innych stoczni z różnych krajów.

Wcześniej Kleven zbudował dla Hurtigruten już trzy statki - ostatni, Finnmarken, w 2002 roku.

Nowy kontrakt dotyczy dwóch statków o cechach typowych dla linii Hurtigruten, jednak zaadaptowanych do odbywania ekspedycyjnych rejsów wycieczkowych, głównie w rejonach arktycznych i antarktycznych.

W budowę statków zaangażowanych będzie stale od 150 do 200 pracowników stoczni i dwa do trzech razy więcej u podwykonawców.

Będą to zaawansowane statki, wykorzystujące m.in. najnowsze technologie służące ochronie środowiska. Projekt (NVC 2140 PCV) opracował Rolls-Royce we współpracy z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espen Øino International.

Statki mają mieć po ok. 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia. Każdy ma pomieścić około 600 pasażerów w około 300 kabinach.

Co ciekawe kształt podwodnej części kadłuba statku typu NVC 2140 PCV ma być ponoć identyczny lub powinowaty z kształtem innowacyjnego, napędzanego LNG drobnicowca sto-ro Kvitbjørn operatora Nor-Lines.

Pierwszy z zamówionych statków ma być oddany do eksploatacji w lecie 2018 roku (stoczniowy nr budowy 400), drugi (401) - w 2019.

Jak nieoficjalnie dowiedział się Portal Morski, już od kilku miesięcy Kleven rozmawiał w sprawie podwykonawstwa kadłubów z przynajmniej jedną stocznią w Polsce - Crist z Gdyni.

Wkrótce zapewne okaże się, jaki będzie zakres zlecenia dla polskiego przemysłu okrętowego w związku z ujawnionym wczoraj w Ulsteinvik kontraktem.

Możliwe są różne opcje. Również taka, w której w Polsce (np. w stoczni Crist) powstaną tylko wybrane, a nie wszystkie bloki na każdy z nowych wycieczkowców ekspedycyjnych Kleven'a.

Polskie stocznie budowały dotąd dla Klevena zarówno całe, częściowo wyposażone kadłuby (np. przekazany w 2014 roku przez stocznię Crist kadłub statku sejsmicznego Polar Empress - nr budowy 369 - dla stoczni Myklebust Verft grupy Kleven), jak i statki w częściach. 

W ostatnim czasie były to głównie częściowo wyposażone duże sekcje / bloki kadłubów i nadbudówek.

Bywa przy tym tak, że zwłaszcza większe zlecenia (na części kadłubów na serię statków) rozdzielane są na różne polskie stocznie. Tak jest m.in. z realizowanym ostatnio kontraktem na bloki na serię sześciu mocnych wielozadaniowych serwisowców offshore (AHTS) klasy Starfish ("Rozgwiazda"), projektu Salt 200, dla Maersk Supply Service.

Bloki kadłubów i nadbudówek na tę serię statków budowane są w stoczniach i przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją konstrukcji stalowych: Wisła, Crist, Holm i Montex. Pierwsza partia bloków na AHTS serii Starfish zbudowanych w Polsce dotarła do Norwegii w marcu br.

To właśnie na blok nadbudówki statku klasy Starfish, budowany w stoczni Wisła, przewrócił się w połowie stycznia br. dźwig.

W stoczni Crist budowane są obecnie częściowo wyposażone kadłuby lub bloki także na inne statki Kleven'a, np. na duży zaawansowany kablowiec ABB Victoria dla ABB (nr budowy 372, projekt SALT 306 CLV) oraz dwa 80-metrowe trawlery (n-ry budowy 392 i 392 stoczni Myklebust Verft z grupy Kleven, projekt NVC 374 WP) dla Deutsche Fischfang-Union (DFFU) z islandzkiej grupy Samherji.

PBS

Rys. Rolls-Royce

Wodowanie pierwszego ze statków AHTS klasy Starfish stoczni Kleven z blokami kadłuba dostarczonymi przez trójmiejskie stocznie. Obok pochylni widoczne kolejne powstałe w Polsce bloki na statek tego samego typu.

 

+8 nowe statki
czyli kleven wraca do crista. firma crist kiedys duzo budowala i to dobrze dla stoczni kleven.pozniej ich drogi rozeszly sie. i wiekszosc kontraktow zaczaela realizowac spolka konrem nauta i byloby wszystko dalej w porzadku gdyby nie marsjanie ktorzy silowo przejeli spolke konrem i postawili niejakiego stacha f. dajac do pomocy wojtka s, i krzycha g. czyli samych nieudacznikow. ta trojka w kilka miesiecy wyprowadzila kase z konremu , zlikwidowala ponad 300 miejsc pracy a po drodze narazili skarb panstwa na straty ok 40 mln zl w srodowisku sa znani jako ci wybitni spece co budowali sejner dla norwego przez 2 lata przez co stocznia nauta stracila ok. 15 milionow zlotych. takie to byly rzady marsjan w polskich stoczniach to czego nie udalo sie rakowskiemu zrobili marsjanie niszczac stocznie w szczecinie i gdansku. a co do cristu to staneli przed szansa odbicia sie od dna i wierze ze dadza rade, tym bardziej ze niedlugo obowiazywac bedzie nowa ustawa dla stoczni uchwalona przez sejm.
09 lipiec 2016 : 19:05 spisovatel | Zgłoś
+3 firmy
Wisla, Holm , Crist to znane i dobre firmy stoczniowe. Montex nie znam , slyszalem rozne dziwne opinie o tej firmie ale nie wiem ile w tym prawdy. podobno sa na bakier z przestrzeganiem przepisow bhp, to zdaje sie tam zginal pracownik , warunki pracy kiepskie i placa tez dziwnie.nie moja sprawa. widac ze pojawila sie szansa na to by nawiazac scisla wspolprace z norwegami, warto z nimi wspolpracowac. Crist ma szanse na ten kontrakt bo ma dok , Holm jest zwiazany z holdingiem remontowej a wiec i z dokiem nie bedzie problemu, w Wisle raczej nie da sie zbudowac tak duzego kadluba ale moga budowac nadbudowki. Montex niewiele wiem o mozliwosciach technicznych ale raczej nie maja szans na budowe kadlubow bo do tego trzeba doku lub pochylni tego nie maja , a wiec raczej budowa niewielkich blokow.
11 lipiec 2016 : 18:37 ranger | Zgłoś
0 gupoty
holm jest zwiazany z remontowka? od kiedy?! holm jest zwiazany z marine project(conrad shipyard) a remontowka ne bawi sie w kadluby puste. oczywiscie stal rem robi jakies tam rybaki czasami dla dunczykow ale to czasami
27 sierpień 2016 : 09:33 remontowiec w7/2 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter