Holenderska stocznia Royal Bodewes wysłała pierwszy ze swoich nowych statków do Papenburga w Niemczech, na wyposażenie w nowej stoczni, utworzonej właśnie wspólnie z lokalnym armatorem Schulte & Bruns.
Eeva VG, to pierwszy drobnicowiec uniwersalny (konstrukcyjnie - masowiec szerokolukowy) o nośności 4700 t typu VG EcoCoaster, budowany dla fińskiego armatora Meriaura Group. Jego częściowo wyposażony kadłub zbudowany w Polsce, sprowadzono do nowej stoczni na należącym do Shulte & Bruns terenie w rejonie Deverhafen, w Papenburgu. Przekazanie gotowego, wyposażonego statku przewidziane jest w lipcu, a następnego - siostrzanego - trzy miesiące później.
Jak ujawniły lokalne władze w Papenburgu, holenderska stocznia przyśle do wyposażenia w stoczni utworzonej wspólnie z Shulte & Bruns dziwięć statków w ciągu najbliższych trzech lat.
Utworzenie przez Bodewes oraz Shulte & Bruns stoczni o nazwie Bodewes Papenburg stanowi dość niecodzienną współpracę pomiędzy stocznią a armatorem. Stocznia zatrudniać będzie głównie lokalnych, niemieckich pracowników. Dla Bodewes'a korzyścią jest to, że w stoczni działającej w ramach nowo-utworzonej spółki z niemieckim armatorem, można przyjmować i wyposażać statki szersze niż 16 m (rodzima stocznia Bodewes'a ma w tym względzie ograniczenia wynikające z położenia).
Royal Bodewes specjalizuje się w budowie statków wielozadaniowych, małych masowców, statków specjalistycznych (w tym towarowych, jak np. cementowce) i współpracuje ze stoczniami dostarczającymi częściowo wyposażone kadłuby z Ukrainy, Polski i Chin.
W Polsce w ostatnich latach Bodewes współpracuje głównie ze stoczniami: Partner w Szczecinie i Marine Projects w Gdańsku. W tej ostatniej swego czasu (nie tak dawno) budowano dla holenderskiego odbiorcy nawet statki w pełni wyposażone (i przekazywane "pod klucz", po próbach przeprowadzonych w Gdańsku i na Zatoce Gdańskiej), choć budowane "na konto" Bodewes'a (kontraktowane i firmowane przez stocznię z Holandii).
Kształt zbudowanych w Polsce kadłubów, a także siłownie nowych statków Bodewes'a dla Meriaury (typu VG EcoCoaster) zoptymalizowane na prędkość eksploatacyjną 10,5 węzła. Statki z klasą lodową 1A posiadać będą "dopalacze" (dodatkową moc uzyskiwaną z systemu napędu quasi-hybrydowego, co oznacza, że moc z silników spalinowych będzie wzmacniana o uzyskiwaną z silnika elektrycznego zasilanego z zespołów prądotwórczych).
Zastosowane na nich silniki główne, to jednostki napędowe typu ABC 8DZC DF mogące spalać biopaliwo, a zestawy prądotwórcze po 560 kW dostarcza Cummins.
Według armatora taki system napędowy ma ograniczyć zużycie paliwa niemal o połowę, w porównaniu do podobnej wielkości konwencjonalnych statków do przewozu ładunków suchych.
Projekt tych statków powstał w oparciu o koncepcję VG EcoCoaster. Opracowały go wspólnie Meriaura Group oraz Foreship Ltd i Aker Arctic Technology Inc. Na oszczędności oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji w spalinach ma wpływać m.in. specjalnie dopracowany kształt kadłuba, gruszkę na płetwie sterowej i przedłużający piastę kołpak piasty śruby napędowej współgrający hydrodynamicznie (kształtem) z gruszką na sterze, zastosowany quasi-hybrydowy system napędowy i stosowanie bio-paliw, specjalnych nowoczesnych farb EcoSpeed.
Kadłub statku Mirva VG - drugiego z VG EcoCoaster'ów dla Meriaury - zwodowany został 11 marca 2016 roku. Częściowo wyposażony kadłub pierwszego - Eeva VG - zwodowano 5 lutego.
Oba kadłuby zostały zmontowane w zakładzie produkcyjnym na Skolwinie, należącym do szczecińsko-polickiej firmy Partner Stocznia Sp. z o.o. Po przesunięciu z placu montażowego przy nabrzeżu na pokład pontonu, każdy z kadłubów został przeholowany na barko-pontonie heavy lift do Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, gdzie wodowano go wykorzystując tamtejszy dok pływający.
Pierwszy z dwóch siostrzanych statków - Eeva VG - przeholowano ze Szczecina do Papenburga (holownikami Amon i Zeus Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o. & Co. Sp. k.) pod koniec II dekady kwietnia z drobnymi przygodami w Kanale Kilońskim (dwa oddzielne incydenty, m.in. kolizja z wrotami śluzy), które skończyły się otarciami kadłuba statku.
PBS, rel (Meriaura, Ecospeed, Royal Bodewes)
Statki typu VG EcoCoaster 4700 - charakterystyka podstawowa
armator zarządzający Meriaura Ltd., Finlandia
armator faktyczny (właściciel) VG Shipping
rok budowy 2016
stocznia wyposażająca Bodewes Papenburg, Niemcy
stocznia dostarczająca częściowo wyposażony kadłub Partner Stocznia, Szczecin/Police
państwo bandery Finlandia
długość całkowita 103 m
szerokość 13,60 m
zanurzenie 6,10 m
tonaż pojemnościowy brutto 3690
nośność 4750 t
pojemność ładunkowa 216 000 stóp sześc.
jedna ładownia o wymiarach 64,80 × 11,20 × 8,65 m z dwiema przestawnymi grodziami i z częściowym międzypokładem
prędkość eksploatacyjna 10,5 w.
moc napędu głównego 1650 kW
dziobowy ster strumieniowy 1 × 500 kW
klasa BV I Hull Mach, Finnish/Swedish ice class 1A