Stocznie, Statki

W czerwcu stocznia Simek AS podpisała kontrakt na budowę nowoczesnego, 75-metrowego trawlera dla armatora Antares Fishing Company. Ltd. z Whalsay na Szetlandach. Jak dowiedział się Portal Morski, sekcje na budowę tego statku w norweskiej stoczni, planowanego do przekazania armatorowi w grudniu 2016 r., dostarczą trzy polskie firmy.

To nie pierwszy raz, gdy budowa sekcji czy bloków na jeden statek montowany i wyposażany w stoczni zagranicznej rozdzielana jest na kilku polskich producentów konstrukcji stalowych czy stocznie.

W wielu przypadkach polskie firmy nie chcą ujawniać swojego zaangażowania w konkretne projekty. Zagraniczne stocznie także nie zawsze ujawniają oficjalnie pochodzenie sekcji lub bloków dostarczonych od poddostawców z Polski czy z innych krajów. Dlatego m.in. trudno jest w pełni, dokładnie oszacować wielkość polskiej produkcji okrętowej (w zakresie sekcji, bloków i całych częściowo wyposażonych kadłubów).

Warto nadmienić, że produkcja polskich firm na rzecz zagranicznych stoczni, w obszarze budowy sekcji i kadłubów, nie pracuje na polską markę. 

Znamienny jest świeży przykład całostronicowej reklamy stoczni holenderskiej, która ukazała się niedawno m.in. w roczniku (Annual Review) znanego, fachowego czasopisma "Offshore Support Journal" (OSJ). Głównym elementem reklamy jest ilustracja przedstawiająca statek do obsługi farm wiatrowych, którego częściowo (w dość dużym stopniu) wyposażony kadłub zbudowała jedna ze stoczni polskich (w zasadzie gros prac przy budowie statku zostało wykonanych w Polsce). Rzecz jasna w reklamie nie wspomniano o tym fakcie, a dodatkowo w reklamie umieszczono winietę "Dutch Build" ("Holenderska Budowa").

Jak ustalił Portal Morski, w przypadku budowy nowoczesnego trawlera stoczni Simek dla armatora Antares Fishing Company, po dwa bloki kadłuba zbudują Marine Projects z Gdańska i gdyński Vistal, a piąty, ostatni blok dostarczy działająca w Gdańsku firma Safe.

Simek buduje dla tego armatora już drugi statek (poprzedni stocznia dostarczyła w 1978 r.). Kadłub w blokach zbudowanych w Polsce dostaczony zostanie do Flekkefjord na pokładzie barko-pontonu heavy-lift. Części kadłuba z Polski mają dotrzeć do stoczni Simek na wiosnę 2016 r.

Trawler pelagiczny został zaprojektowany przez biuro projektowo-konsultingowe Skipsteknisk z Ålesund w ścisłej współpracy ze służbami technicznymi armatora. Nowo opracowany projekt, ST-125, jest "skrojony na miarę" pod warunki eksploatacyjne i wymagania brytyjskiego armatora. Statek charakteryzuje się długością całkowitą 75,4 m i szerokością 15,0 m. Wyposażony będzie w 12 chłodzonych zbiorników wody morskiej na żywą rybę o łącznej pojemności ok.2400 m³.

Bogato wyposażone pomieszczenia załogi zaplanowano dla 16 osób rozmieszczonych w 14 kabinach, ale załoga w praktyce będzie się składała zazwyczaj z 10-12 ludzi.

Trawler będzie wyposażony w 12-cylindrowy silnik główny Wärtsilä 12V32 o mocy 6600 kW i ma osiągać prędkość do ok. 16 węzłów. Wärtsilä dostarczy zintegrowany pakiet systemu napędowego z silnikiem głównym, śrubą nastawną i przekładnią redukcyjną PTO/PTI.

PBS, rel (Simek)

Rys. Skipsteknisk

Trawler pelagiczny projektu ST-125 Antares - charakterystyka podstawowa
rejon eksploatacji   Morze Północne i Atlantyk
długość całkowita   75,40 m
długość między pionami   67,20 m
szerokość konstrukcyjna   15,00 m
wysokość boczna (do pokładu głównego)   6,30 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego   9,00 m
odstęp międzywręgowy   600 mm

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter