Stocznie, Statki

W środę, 25 marca, w stoczni Crist SA odbyło się symboliczne położenie stępki pod budowę jednostki NB 105, czyli samopodnośnej barki konstrukcyjnej (heavy lift jack-up barge).

Przypomnijmy, że stocznia Crist SA podpisała umowę na budowę samopodnośnej jednostki pływającej, klasyfikowanej jako barka, mającej służyć pracom budowlanym na drodze morskiej u brzegu wyspy Reunion koło Madagaskaru, w listopadzie ubiegłego roku.

Nowa jednostka zamówiona została w stoczni Crist przez konsorcjum czterech firm francuskich, m.in. z udziałem koncernu budowlanego Vinci i firmy Bouygues Construction. Formanie armatorem jednostki będzie Bouygues Travaux Publics SA. Barka przekazana zostanie odbiorcy jako w pełni wyposażona. 

Barka posiadać ma własny napęd, ale służący głównie do pozycjonowania i do przemieszczania się na niewielkie odległości (przy dłuższych podróżach byłby nie efektywny) i podstawowy system pozycjonowania dynamicznego (DP1). Barka zdolna będzie do żeglugi ograniczonej, w rejonach przybrzeżnych.

Barka posiadać będzie osiem nóg i wyposażona będzie w system dźwignicowy składający się z dwóch suwnic o unosie 2500 ton każda. Barka będzie dowoziła na miejsce budowy i instalowała m.in. pylony estakady o masie jednostkowej po 4,5 tys. ton. Służyć będzie do budowy estakady z dwupasmową autostradą o długości 5,4 km mającej zastąpić biegnącą nad brzegiem morza, u stóp urwistego klifu, ulegającą obecnie uszkodzeniom od fal w czasie tropikalnych sztormów i zagrożoną osunięciami skał, drogę. Więcej informacji o tym projekcie - w naszym wcześniejszym materiale:

Czytaj także: Nowy kontrakt stoczni Crist SA

Kontrakt dot. barki mającej służyć budowie "morskiej autostrady" jest obecnie prawdopodobnie jedynym kontraktem stoczni Crist na budowę w pełni wyposażonej jednostki pływającej. Stocznia Crist zajmuje się w szerokim zakresie budową różnorodnych konstrukcji stalowych, częściowo wyposażonych kadłubów statków oraz sekcji i bloków okrętowych dla stoczni zagranicznych.

Barka będzie kosztować ok. 80 mln euro, z czego na wartość prac, które zostaną wykonane w Gdyni, ma przypaść ok. 36 mln euro. Prace przy budowie barki mają się zakończyć w maju 2016 roku.

SeaMedia

Rys.: Crist

Samopodnośna barka konstrukcyjna - charakterystyka podstawowa
długość   106,50 m
szerokość   49,00 m
4 silniki napędu głównego (napęd diesel electric)
4 pędniki
wciągarki z automatycznym naciągiem pracujące w systemie DP1
system jack-up (8 nóg)
dwie suwnice (każda o udźwigu 2 500 ton)
łączna masa kadłuba   około 5 000 ton

+7 jack-up
a kto to bedzie budowal? z jednej strony dobrze by bylo by crist wreszcie odbil sie od dna z drugiej jest wiele obaw o ta budowe.
26 marzec 2015 : 05:44 klio | Zgłoś
+6 Znowu duet Crist & Stg w akcji...
będzie jazda.
26 marzec 2015 : 15:15 libero | Zgłoś
+1 drug
czy ktoś wie czy Crist buduje w tej chwili coś dla Ulstein?
29 marzec 2015 : 12:30 balszoi | Zgłoś
+1 drug
Dzięki za info o 302, a wiadomo coś o 307,308 ? bo 302 to chyba na ukończeniu.
30 marzec 2015 : 11:28 balszoi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter