We wtorek, 25 listopada, wczesnym popołudniem, Stocznia Remontowa Nauta SA, w swoim gdańskim zakładzie produkcyjnym, zwodowała kadłub statku rybackiego, który - jako częściowo wyposażony - przekazany zostanie duńskiej stoczni.
Wodowanie odbyło się we wtorek, 25 listopada, o godz. 13:00 na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta SA (ul. Doki 1, wjazd od ul. Jana z Kolna), z pochylni wzdłużnej B III. Wodowanie będzie otwarte dla publiczności.
Wodowany, w dość wysokim stopniu wyposażony kadłub, należy do trawlera-sejnera Kvannøy, który przekazany zostanie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S. Ostatecznym odbiorcą, po doposażeniu statku oraz próbach i rozruchach dokonanych przez stocznię duńską, będzie armator Nyholmen AS z Danii. Statek ma być przekazany przez stocznię Karstensens w czerwcu przyszłego roku.
Jest to już druga jednostka zbudowana dla tego samego klienta, a w trakcie budowy są cztery kolejne. Podobnie jak pozostałe jednostki, M/V Kvannøy będzie przystosowany do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską.
Poprzednie wodowanie odbyło się na początku sierpnia tego roku - wtedy z pochylni B1 zwodowany został pierwszy statek zamówiony przez Karstensen Skibsvaerft AS - Haugagut. W tym samym czasie do norweskiego klienta z Gdyni popłynął inny trawler tego typu - Torbas.
Na rynek nowych budów Nauta powróciła po dłuższej przerwie niespełna dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni. W tym czasie pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek, w tym dwa w pełni wyposażone statki naukowo-badawcze dla uniwersytetów z Goeteborga i Gdańska, jedną jednostkę typu PSV (platform supply vessel) i osiem częściowo wyposażonych sejnerów rybackich. Część z nich została już przekazana klientom, a pozostałe są w trakcie budowy.
Kvannøy - charakterystyka podstawowa
armator Nyholmen AS (Birger Dahl)
port macierzysty Bodø, Norwegia
projekt Karstensens Skibsværft A/S
stoczniowy nr budowy (Nauta - częściowo wyposażony kadłub) B 692
stoczniowy nr budowy (Karstensens Skibsværft A/S, Dania - wyposażenie, główny kontraktujący) 427
spodziewana data przekazania do eksploatacji przez stocznię duńską czerwiec 2015 r.
długość całkowita 77,25 m
długość między pionami 70,20 m
szerokość konstrukcyjna 15,50 m
wysokość boczna do pokładu głównego 6,50 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego 9,20 m
tonaż pojemnościowy brutto 2500
pojemność zbiorników RSW 2500 m3
pojemność zbiorników paliwowych 500 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką 50 m3
silnik napędu głównego MAN 6L32/44 CR
moc napędu głównego 3600 kW
śruba napędowa MAN Diesel & Turbo, średnica 4200 mm
prędkość ok. 16,0 w.
silniki pomocnicze 2 x MAN 9L16/21 (940 kW) + 1 x MAN (500 kW) + 1 x MAN (120 kW)
prądnica wałowa AvK, 2700 kW
wciągarki i inne wyposażenie połowowe Rapp Hydema
źurawie pokładowe i do sieci Triplex
system podciśnieniowy Iras, 4 x 66 kW / zbiorniki 2 x 4200 l
stery strumieniowe Brunvoll, 3 x 950 kW
sterowanie systemem RSW Johnson Controls, 2 x 1525 kW
pomieszczenia dla załogi 16 osób
klasa DnV +1A1 Fishing Vessel Ice-C E0 TMON
SeaMedia, rel (Nyholmen, Karstensens)
Fot.: Nauta, Nyholmen, Rys.: Karstensens
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.