Stocznie, Statki

We wtorek, 25 listopada, wczesnym popołudniem, Stocznia Remontowa Nauta SA, w swoim gdańskim zakładzie produkcyjnym, zwodowała kadłub statku rybackiego, który - jako częściowo wyposażony - przekazany zostanie duńskiej stoczni.

Wodowanie odbyło się we wtorek, 25 listopada, o godz. 13:00 na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta SA (ul. Doki 1, wjazd od ul. Jana z Kolna), z pochylni wzdłużnej B III. Wodowanie będzie otwarte dla publiczności.

Wodowany, w dość wysokim stopniu wyposażony kadłub, należy do trawlera-sejnera Kvannøy, który przekazany zostanie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S. Ostatecznym odbiorcą, po doposażeniu statku oraz próbach i rozruchach dokonanych przez stocznię duńską, będzie armator Nyholmen AS z Danii. Statek ma być przekazany przez stocznię Karstensens w czerwcu przyszłego roku.

Jest to już druga jednostka zbudowana dla tego samego klienta, a w trakcie budowy są cztery kolejne. Podobnie jak pozostałe jednostki, M/V Kvannøy będzie przystosowany do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską. 
Poprzednie wodowanie odbyło się na początku sierpnia tego roku - wtedy z pochylni B1 zwodowany został pierwszy statek zamówiony przez Karstensen Skibsvaerft AS - Haugagut. W tym samym czasie do norweskiego klienta z Gdyni popłynął inny trawler tego typu - Torbas.

Na rynek nowych budów Nauta powróciła po dłuższej przerwie niespełna dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni. W tym czasie pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek, w tym dwa w pełni wyposażone statki naukowo-badawcze dla uniwersytetów z Goeteborga i Gdańska, jedną jednostkę typu PSV (platform supply vessel) i osiem częściowo wyposażonych sejnerów rybackich. Część z nich została już przekazana klientom, a pozostałe są w trakcie budowy.

Kvannøy - charakterystyka podstawowa
armator   Nyholmen AS (Birger Dahl)
port macierzysty     Bodø, Norwegia
projekt   Karstensens Skibsværft A/S
stoczniowy nr budowy (Nauta - częściowo wyposażony kadłub)   B 692
stoczniowy nr budowy (Karstensens Skibsværft A/S, Dania - wyposażenie, główny kontraktujący)   427
spodziewana data przekazania do eksploatacji przez stocznię duńską   czerwiec 2015 r.
długość całkowita   77,25 m
długość między pionami   70,20 m
szerokość konstrukcyjna   15,50 m
wysokość boczna do pokładu głównego   6,50 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego   9,20 m
tonaż pojemnościowy brutto   2500
pojemność zbiorników RSW   2500 m3
pojemność zbiorników paliwowych   500 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką   50 m3
silnik napędu głównego   MAN 6L32/44 CR
moc napędu głównego   3600 kW
śruba napędowa   MAN Diesel & Turbo, średnica 4200 mm
prędkość   ok. 16,0 w.
silniki pomocnicze   2 x MAN 9L16/21 (940 kW) + 1 x MAN (500 kW) + 1 x MAN (120 kW)
prądnica wałowa   AvK, 2700 kW
wciągarki i inne wyposażenie połowowe   Rapp Hydema
źurawie pokładowe i do sieci   Triplex
system podciśnieniowy   Iras, 4 x 66 kW / zbiorniki 2 x 4200 l
stery strumieniowe   Brunvoll, 3 x 950 kW
sterowanie systemem RSW   Johnson Controls, 2 x 1525 kW
pomieszczenia dla załogi    16 osób
klasa    DnV +1A1 Fishing Vessel Ice-C E0 TMON 

SeaMedia, rel (Nyholmen, Karstensens)

Fot.: Nauta, Nyholmen, Rys.: Karstensens

+5 z Nauty
Jak podaje biuletyn zwiazkowy pan Piotr Slupski dotychczasowy przewodniczacy rwdy nadzorczej stoczni Nauta i prezes FIZ MARS zrezygnowal z uczestnictwa w radzie nadzorczej stoczni Nauta. Jest to bardzo dobra wiadomosci dla ludzi zwiazanych ze stoczniami. Byc moze zacznie sie odwrot od zlego i zostanie zahamowany proces dalszego niszczenia firm stoczniowych w Polsce. Warto by dokonano oceny dzialalnosci pana Piotra Slupskiego jako szefa Marsa odpowiedzialnego za stocznie.
27 listopad 2014 : 18:35 marlin | Zgłoś
+4 szkodnicy
co z pozostalymi szkpdnikami Pawel MD Andrzej Sz. Stach F. Krzysztof G. Wojciech S. Radoslaw G. Slawomir L.¿
27 listopad 2014 : 18:57 loyi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter